Gå til innhold

MS Access: Relasjonsproblem? HASTER! Takk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet hva du mener om å ha flere like felt. Dersom du ser på min forrige post, så ser du at jeg har samme feltene i begge tabellene, og det lagrer seg i begge to.

 

Jeg skal ha muligheten til å spørre etter ledige plasser i de forskjellige salene,

hvilke forestillinger som går i hver sal, kommende forestillinger neste to uker utifra dato, dagens forestillinger, etc. Derfor trenger jeg det slik som i den ene filen jeg la ut.

 

Takk for at du prøver å hjelpe:)

Er nødt til å løse dette iløpet av kvelden.

Lenke til kommentar
Jeg skal ha muligheten til å spørre etter ledige plasser i de forskjellige salene,

hvilke forestillinger som går i hver sal, kommende forestillinger neste to uker utifra dato, dagens forestillinger, etc. Derfor trenger jeg det slik som i den ene filen jeg la ut.

7483477[/snapback]

Du trenger ikke å lagre dette i andre tabeller enn de som er i den jag la ut. Går fint an å finne ut ledige plasser etc.

Lenke til kommentar

Hvis du f. eks vil finne ut hvor mange biletter som er solgt per forestillig må du velge ForestillingsID og dato fra Forestillingstabellen og AntallBiletter fra Bilettatbellen. I tillegg bruker du totaler og SUM for antall biletter for å legge sammen totalsalget.

Blir kanskje litt enklere å se SQL-koden:

SELECT Forestillinger.Forestillings_ID, Forestillinger.Dato, Sum(Billetter.[Antall billetter]) AS [sumAvAntall billetter]
FROM Forestillinger INNER JOIN Billetter ON Forestillinger.Forestillings_ID = Billetter.Forestillings_ID
GROUP BY Forestillinger.Forestillings_ID, Forestillinger.Dato;

Lenke til kommentar

Takk for et fint eksempel. Skremmende likt MySQL spørringer:P

 

En ting jeg ikke forstår er spørring av dato og tid. Hva er verdien av NOW() i Access?

 

Jeg skal skrive ut alle forestillinger som er i dag, og ikke har begynt.

SELECT Forestillinger.Dato,Forestillinger.Tittel,Forestillinger.Tid FROM Forestillinger WHERE Forestillinger.Dato LIKE NOW() AND Forestillinger.Tid > NOW();

 

Slik tenker jeg, men fungerer dårlig.

 

Edit: fant det ut. bruken av DATE og TIME er fin:)

Endret av MsFoster
Lenke til kommentar

Trenger forøvrig hjelp med en annen spørring.

SELECT Forestillinger.Dato,Forestillinger.Tittel,Forestillinger.Tid FROM Forestillinger WHERE Forestillinger.Dato < DATE() + (7 * 24 * 60 * 60);

 

Hvorfor velger ikke denne alle filmene som er mindre enn 7 dager frem i tid, men alle kommende forestillinger?

Endret av MsFoster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...