Gå til innhold

MS Access: Relasjonsproblem? HASTER! Takk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal da det nye tallet som genereres automatisk også være unikt for hver post.

Isåfall anbefaler jeg å bytte det nye autonummerfeltet med det gamle.... Hvorfor skal du ha to nummere?

Skrevet

For å gå over til noe annet:

Her fungerer relasjonene

Det vil si at når jeg skriver inn "postnummer" kommer "poststed" automatisk opp, og lagrer seg i tabellen.

Denne funker ikke

Her fungerer relasjonene, slik at de hentes opp i formen, men lagres ikke i ønsket tabell.

Vet at jeg har tatt opp dette tidligere, men dette HASTER! :)

Takk for svar

Skrevet

Jeg vet hva du mener om å ha flere like felt. Dersom du ser på min forrige post, så ser du at jeg har samme feltene i begge tabellene, og det lagrer seg i begge to.

Jeg skal ha muligheten til å spørre etter ledige plasser i de forskjellige salene,

hvilke forestillinger som går i hver sal, kommende forestillinger neste to uker utifra dato, dagens forestillinger, etc. Derfor trenger jeg det slik som i den ene filen jeg la ut.

Takk for at du prøver å hjelpe:)

Er nødt til å løse dette iløpet av kvelden.

Skrevet
Jeg skal ha muligheten til å spørre etter ledige plasser i de forskjellige salene,

hvilke forestillinger som går i hver sal, kommende forestillinger neste to uker utifra dato, dagens forestillinger, etc. Derfor trenger jeg det slik som i den ene filen jeg la ut.

7483477[/snapback]

Du trenger ikke å lagre dette i andre tabeller enn de som er i den jag la ut. Går fint an å finne ut ledige plasser etc.

Skrevet

Jeg setter da veldig pris på om du kan komme med eksempel på spørring hvor jeg spør på kryss av tabellene.

I tabellen bestilling lagres forestilling id og antall billetter. Trenger litt hjelp der :)

Skrevet

Er dette forresten en oppgave i Brukersystemer for VK1? Minnet mistenkelig om eksamensoppgaven for Høsten 1996. Isåfall er denne oppgaven meget nøye beskrevet hvordan den skal løses, dersom du har boken " Verktøybok i Access - Brukersystemer" av Kjell Aarflot

Skrevet

Hvis du f. eks vil finne ut hvor mange biletter som er solgt per forestillig må du velge ForestillingsID og dato fra Forestillingstabellen og AntallBiletter fra Bilettatbellen. I tillegg bruker du totaler og SUM for antall biletter for å legge sammen totalsalget.

Blir kanskje litt enklere å se SQL-koden:

SELECT Forestillinger.Forestillings_ID, Forestillinger.Dato, Sum(Billetter.[Antall billetter]) AS [sumAvAntall billetter]
FROM Forestillinger INNER JOIN Billetter ON Forestillinger.Forestillings_ID = Billetter.Forestillings_ID
GROUP BY Forestillinger.Forestillings_ID, Forestillinger.Dato;

Skrevet (endret)

Takk for et fint eksempel. Skremmende likt MySQL spørringer:P

En ting jeg ikke forstår er spørring av dato og tid. Hva er verdien av NOW() i Access?

Jeg skal skrive ut alle forestillinger som er i dag, og ikke har begynt.

SELECT Forestillinger.Dato,Forestillinger.Tittel,Forestillinger.Tid FROM Forestillinger WHERE Forestillinger.Dato LIKE NOW() AND Forestillinger.Tid > NOW();

Slik tenker jeg, men fungerer dårlig.

Edit: fant det ut. bruken av DATE og TIME er fin:)

Endret av MsFoster
Skrevet (endret)

Trenger forøvrig hjelp med en annen spørring.

SELECT Forestillinger.Dato,Forestillinger.Tittel,Forestillinger.Tid FROM Forestillinger WHERE Forestillinger.Dato < DATE() + (7 * 24 * 60 * 60);

Hvorfor velger ikke denne alle filmene som er mindre enn 7 dager frem i tid, men alle kommende forestillinger?

Endret av MsFoster
Skrevet
Hvorfor velger ikke denne alle filmene som er mindre enn 7 dager frem i tid, men alle kommende forestillinger?

Fordi du har Date() - altså dagens dato - PLUSS 7 dager.

Prøv med minus :)

Skrevet
Hva med å prøve dateadd eller between?

7486314[/snapback]

Between 01.01.1900 and DATE() + (7 * 24 * 60 * 60)

Burde holde til slikt bruk?

Skrevet

Jeg kan ikke angi 01.01.1900, det må skje automatisk. 7 dager fra i dag.

BETWEEN DATE() AND DATE() +(7*24*60*60) funket ikke, fant jeg ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...