Gå til innhold

Hvordan slutte med onlinespill, f.eks. WoW?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Det er ikke snakk om at -om du begynner med wow eller annet onlinespill som er populært blabla- så blir du feit, kvisete, mister vennene og dropper skolen. Greia er den at om du blir altfor avhengig til slutt og ikke klarer å kontrollere hvor mye du spiller daglig etc. så *kan* det skje. KAN ja.

7488975[/snapback]

Er det jeg sier og... du KAN! (sjansen er minimal at det skjer hvis du greier å beherske deg) er mange her som sier at det er nesten garantert at det skjer ... og det syns jeg er feil... sette griller i huet på folk som har lyst til å prøve...

edit:

Litt feil formulering av meg ja... beklager :S

Endret av Darkey
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Det jeg reagerer på er... er det BARE WoW som er sånn??

hva med de andre spilla?

1. Everquest

2. Everquest 2

3. Final Fantasy XI

4. StarWars Galaxy

5. Anarcy Online

6. Lineage

7. Lineage 2

er jo mange store spill som har hatt millioner av spillere..

lineage serien var jo nesten bannlyst i korea, de måtte sette inn spessielle middler for å få enkelte til å slutte...

Selvfølgelig er det ikke bare WoW dette gjelder, men da dette er postet i WoW-seksjonen av forumet er det naturlig at man prater mest rundt WoW.

MMO er tidsfordriv som jeg har sagt sikkert 1000000 ganger her...

men det jeg vil frem til... hvorfor i granskauen sitter dere som har quita her å whiner om ditt og datt om wow??

kan ikke dere bare holde kjeft å drive med det dere syns er mer morro å la oss andre som syns WoW er morro få lov til å være i fred!?

Dette er vel strengt tatt ikke poenget. Personlig spiller jeg fremdeles WoW, har akkurat kommet tilbake etter en lang "ferie". Denne gangen spiller jeg mer avslappet, og har valgt å ikke binde meg til ett guild.

Det vi gjør er ikke å "whine" om WoW. Jeg syns WoW er ett fabelaktig spill, men det er sider ved det som er urovekkende, og det er mange som opplever disse. Vi lar dere være i fred, men da debatten allerede er åpen må da vi få lov til å komme med våre utspill og fremme våre syn på saken. "Dere" må da la oss som ønsker å lufte tabu-belagte temaer, være i fred.

og et lite antall, finn ut hvor mange % av de som drikker alkohol som stryker med contra folk som stryker med ved hjelp av MMO`s...

Dette er da veldig lite relativt da det faktisk er SPILL AVHENGIGHET som er oppe til debatt.

Skal si det at det tallet mellom varie mèn og person psykisk helse er sikkert dobbel eller trippel hvis du sammenligner med andre ting..

Helt sikkert, se forrige svar.

Ekke alle som liker å fly på byn å drikke seg drita, ekke alle som er en fotball dust å liker å drive med det, ekke alle som flyr å trener å bruker bol eller whatever...

Og her begynner fordommene... Dette utsagnet er så idiotisk at jeg ikke en gang orker kommentere til det.

folk er forskjellige, så jeg syns dere skal bare pakke sekken å gå å whine et annet sted.. har dere så problemer med å snakke ut , lag en forbanna blogg.. vi driter i hva dere syns om wow, om dere sugde i spillet... surt for dere, det er andre her som liker spillet å syns det er forbanna iriterende å se  folk ramse opp det ene og det andre...

Jeg kunne ha henvist til forrige svar, men føler for å legge til litt her.

Da jeg sluttet med WoW for fire måneder siden, hadde guildet mitt akkurat that Twins. Selv føler jeg at jeg var en av de mer "suksessrike" spillerene.

Dette handler ikke om å lufte hva vi føler, men derimot å komme med innspill til ett tema som er oppe til debatt. Har du så store problemer med dette, styr unna hele topicet. Det er ikke vanskeligere.

jeg har drevet med Data og gaming i 10år , jeg har enda ikke gått opp i vekt, synet mitt er tipp topp, jeg har mer enn nok venner.. jeg har en fast jobb, greide meg fint igjennom skolen med et gjennomsnitt på 4, SELV OM JEG SPILLTE 3 TIMER HVER DAG..

Selv om jeg spilte ti timer dagen, har ikke jeg heller gått opp i vekt, jeg har 20/20 syn og syns personlig at jeg har flere gode venner. Hadde ikke hatt noe imot flere, men er greit med en liten tett knyttet vennegruppe også syns nå jeg. Karaktergjennomsnittet mitt ligger, som deg, på 4, og jeg har idag ingen problemer når det kommer til skolegang. Hadde jeg derimot forstsatt med WoW og tatt steget helt ut, ved å slutte i skolen, hadde jeg ikke stilt så godt idag. Det er det absolutt ingen tvil om, og det kan ikke diskuteres.

De teoriene deres er bare for dumt å trekke over huet på folk.. "hvis du starter med wow så blir du sikkelig feit , å får kviser å mister alle vennene dine" ... det syns jeg er bare bullshit..

7488798[/snapback]

Første gang i denne tråden jeg hører disse teoriene. Totalt urelatert til topic.

Skrevet
Er det jeg sier og... du KAN! (sjansen er minimal at det skjer hvis du greier å beherske deg) er mange her som sier at det er nesten garantert at det skjer ... og det syns jeg er feil...  sette griller i huet på folk som har lyst til å prøve...

Det avhengighet, noe jeg etter dine poster i denne debatten dømmer at du ikke har opplevd på kroppen, handler om, er å miste styringen. Til slutt sitter du igjen med en substans som styrer store deler av din tilværelse. Uten hjelp utenifra, eller ihvertfall å ta drastiske steg for deg selv, greier du ikke å ta kontrollen tilbake over situasjonen din.

Som jeg nevnte i ett av mine tidligere innlegg, har folk som ikke har opplevd avhengighet vanskelig for å forstå hva dette egentlig handler om, og jeg antar det er derfor du tar denne stillingen til temaet.

blir som å si.. du skal starte å drikke alkohol ja? du vet at har du en sjans for å bli en alkis å banke dritten ut av ungene dine når du blir voksen...

blir helt teit ikke sant..

7489167[/snapback]

Det dette handler om er ikke å få folk til å ikke begynne med WoW, heller ikke nødvendigvis å skulle fortelle folk "Hvordan det egentlig er", men derimot å opplyse folk om hva som faktisk kan vente dem. La oss sammenligne WoW med andre avhengighetsrelaterte ting. F.eks. alkohol. Syns du at det er feil at man blir advart mot alkohol? At man blir bedt om å holde bruken av alkohol måtelig? At for mange, så tar faktisk alkoholen overhånd? Man sier ikke at man er dømt til å blir alkoholiker, men man opplyser om farene ved bruk av dette midlet.

Nå er det kanskje ikke dette som var trådens hovedpoeng, men det er da endelig slik den har utviklet seg.

Jeg sier heller ikke at kampen mot spillavhengighet skal starte nettop i denne tråden, på dette forumet, men temaet var da faktisk oppe til diskusjon!!

Skrevet (endret)
vel du er faen ikke god i hue hvis du trenger psykologisk hjelp for å slutte å spille et spill... da kan du søren i meg skylde deg selv...

(du har et prima eksempel på han over etter min mening... Du skal slutte å spille et spill ikke slutte på stoff som han over virker skal gjøre..)

å en annen ting... dere som poster her å skriver at dere har quita spillet... hvorfor i hel*** driver dere å troller rundt på wow forumet her å whiner da? skal dere ha en stående applaus før dere stikker eller?

døra er den veien  -->

quite spill:

1. Ødlegg cdne dine

2. Slett alt som er av utstyr, equipt greys, og slett karakteren..

3. for guds skyld slutt å troll på foruma til spillet..

7481992[/snapback]

Så for noen som er avhengig av wow er det bare å ødelegge cd´er osv.? Er nok stor forskjell på de som spiller litt for mye(som kanskje mange som liker spill gjør) og de som faktisk har et problem og som ikke gjør stort annet enn og spille. For de som spiller litt for mye enkelte ganger er det nok ikke noe stort problem å slutte. Det er sikkert litt kjipt, men de kommer seg videre. Men for de som virkelig sliter, tror jeg hjelp "utenfra" er avgjørende.

Er det ikke noe stort problem å slutte så er man ikke avhengig. Det blir litt som å si til en alkoholiker at han/hun må skylle spriten ned i dass og aldri kjøpe mer. Tror det blir som med andre former for avhengighet. Man må få hjelp til å innse at man har et problem, og få veiledning til hvordan man skal rette på det og komme på rett spor igjen.

Og Darkey..Hvor gammel er du? Å si at det bare er et spill er bare latterlig og du vet tydligvis ikke hva det vil si å være avhengig av noe. Det virker som at du mener det er forstålig at noen blir avhengig av stoff, mens det å bli spillavhengig bare er teit? Blir jo mye av det samme. Man får ikke nok av det og til slutt ødelegger det livet ditt. Enten det er fysisk eller psykisk eller begge deler. Selvfølgelig har man skyld i det selv, men hva har nå det med saken å gjøre?

Jeg er ikke noen ekspert på avhengighet eller psykolog. Men jeg har en kompis som har vært stoffavhengig og har sett hva det har gjort med han. Selvfølgelig kan ikke stoff og wow direkte sammenlignes, men det å være avhengig av noe kan det. Man blir oppslukt av en enkelt ting og det går ut over alt annet.

Endret av San_Lopez
Skrevet (endret)

jeg er 21..

og ja det er bare et spill det er jo ikke no annet... et spill som er tids krevende som alle andre spill..

Er jo ikke ting som spill man skal henge seg opp i... alt kan lede til avhengighet hvis man bare intresserer seg sterkt nok.. er det jeg og vil frem til..

Man kan bli like avhengig av flaska, spill automaten på rema,WoW (mmo generelt)...

Var jo haue vis som slutta skolen pga CS og.. sånn er det bare..

greit nok jeg tenkte ikke helt over med det når jeg skrev stoff, for det er egentlig noe annet pga , ja kroppen blir avhengig av stoffet og hvis du slutter får du sterke bivirkninger (abstinenser osv osv..)

det innlegget over hvor du sier om man blir advart til alkohol, så klart blir man det.. enda så ser man 14år gamle unger flyr ute på gata dritings.. men poenget mitt er at, greit nok at folk kommmer å sier at MMO _KAN_ være farlig.. men det er enkelte folk her på forumet som har advart WoW som om det var en 80% sjanse at du ble Asosial og helt borte... det mener jeg er feil å gjøre... (riktig nok ikke i denne tråden men andre)

Endret av Darkey
Skrevet (endret)
jeg er 21..

og ja det er bare et spill det er jo ikke no annet... et spill som er tids krevende som alle andre spill..

Er jo ikke ting som spill man skal henge seg opp i... alt kan lede til avhengighet hvis man bare intresserer seg sterkt nok.. er det jeg og vil frem til..

7489425[/snapback]

Herregud, nå begynner dette å blir latterlig! Hvor sneversynt går det ann å bli?

Jeg gir meg ende over!

Du er 21år, allikevel viser du empati og situasjonsforståelse på nivå som en 12åring.

Er dette dine eneste argumenter? Det er ihvertfall dette du har gjentatt gang på gang, selv om du blir fortalt at ting rett og slett ikke er så enkelt. Finn på noe bedre.

Verden er ikke så rett fram, det er ikke kun viljestyrke ting baserer seg på. Vi har ett begrep som heter avhengighet, dette omfatter som sagt mange ganger tidligere, ikke bare WoW, men det finnes. Hvorfor ikke bare godta at folk blir avhengige a spillet du virker besatt på å forsvare? Det er ett åpenbart faktum.

-Edit.

Vil først og fremst beklage personangrep, men jeg ble ett korst minutt ganske så frustert foran skjermen her. :)

Vil legge til litt ekstra da jeg ser du har redigert postene dine.

det innlegget over hvor du sier om man blir advart til alkohol, så klart blir man det.. enda så ser man 14år gamle unger flyr ute på gata dritings.. men poenget mitt er at, greit nok at folk kommmer å sier at MMO _KAN_ være farlig.. men det er enkelte folk her på forumet som har advart WoW som om det var en 80% sjanse at du ble Asosial og helt borte... det mener jeg er feil å gjøre... (riktig nok ikke i denne tråden men andre)

Dette har da heller ikke blitt påstått, ihvertfall ikke i denne tråden, så vidt jeg har fått med meg. Har det det uansett, har det ikke utartet seg en diskusjon av betydning rundt dette.

Vil til slutt si meg enig i at å si som påstår at spiller man WoW, da forsvinner man fra sosiallivet, er tåpelig.

Edit2- Tar kvelden.

Endret av jossda
Skrevet (endret)
Vil først og fremst beklage personangrep, men jeg ble ett korst minutt ganske så frustert foran skjermen her. :)

7489448[/snapback]

greit nok, forstår da at folk kan bli iritert, var selv iritert og kansje noe av skylda at jeg kansje har formelert meg feil..

til deg som leser det her imorra, jeg er fult klar over at det er noe som heter avhengig het og jeg vet at du kan bli det i spill som wow...

så vi kan nå roe ned å si oss enig... folk er forskjellig og sånn er det.

noen har en tendens til å bli for ivrig/avhengig , andre ikke..

ferdig med det..

---

Over på no annet , i kjøle vannet her så lure jeg på hva folk syns om mitt syns punkt angående..

Si du er voksen og har x antall barn og en av dem spiller wow og har begynt å spille litt seriøst (endgame guild å hele pakka, men han/hun gjør lekser og skole arbeid å sluntrer ikke unna og han/hun spiller sammen med vennene sine i WoW og har kontakt med de hver dag..

ville du jaga ut barnet ditt for å finne på no annet ..

f.eks la dem dra på byn? eller henge på forskjellige steder..

(i dette eksemplet så sier vi at ungen din er 15-16år gammal)

Endret av Darkey
Skrevet (endret)
Si du er voksen og har  x antall barn og en av dem spiller wow og har begynt å spille litt seriøst (endgame guild å hele pakka, men han/hun gjør lekser og skole arbeid å sluntrer ikke unna og han/hun spiller sammen med vennene sine i WoW og har kontakt med de hver dag..

ville du jaga ut barnet ditt for å finne på no annet ..

f.eks la dem dra på byn? eller henge på forskjellige steder..

(i dette eksemplet så sier vi at ungen din er 15-16år gammal)

7489566[/snapback]

Nå er det kanskje på en måte vanskelig for meg som 16-åring selv å svare på dette spørsmålet, men jeg skal forsøke.

Okei, la oss si sønnen din på 16 år og går på skole. Han gjør det bra, får gode karakterer og sluntrer aldri unna til fordel for WoW, han sitter ikke bare 24/7 på rommet sitt og spiller WoW, han er faktisk ute daglig (om ikke daglig så i alle fall flere ganger i uka) sammen med vennene sine. Selvfølgelig er det ikke noe 'galt' i å spille WoW da, for da har han jo faktisk kontrollen over seg selv.

Om din 16-årige sønn IKKE går ut, ville man vel forsøkt å finne ut om det var noen spesiell grunn til dette? Om man fikk høre at "Nei, jeg går ikke ut for jeg spiller dataspill hele dagen untatt når jeg er på skolen eller gjør lekser", ville jeg muligens prøvd å få han til å finne på noe annet å gjøre sammen med vennene sine enn å bare spille dataspill. Fotball, paintball.. Ja hvilken som helst annen hobby gutten kan interessere seg for. Ville ikke bedt han slette WoW og selge PC-en, men heller gitt han mer begrensede tider på når det var nok med data for dagen.

Selvfølgelig vet man at 16-åringer er ute og drikker seg sørpefull en gang i blandt i helgene, men gjør det egentlig noe det da? Så lenge de klarer og oppføre seg og ikke gjør noe galt burde de jo få lov til å ha det litt moro. Her går det vel kanskje igjen på det å holde kontrollen på seg selv? ;-)

Endret av thomasw
Skrevet
Selvfølgelig vet man at 16-åringer er ute og drikker seg sørpefull en gang i blandt i helgene, men gjør det egentlig noe det da? Så lenge de klarer og oppføre seg og ikke gjør noe galt burde de jo få lov til å ha det litt moro. Her går det vel kanskje igjen på det å holde kontrollen på seg selv? ;-)

7489603[/snapback]

hehe, vel de har jo ikke lov til å drikke med det første, blir de tatt så går det utover foreldrene ;)

og har man kontroll når man er sørpefull?

men greit nok respekterer jo seff ditt synspunkt..

Jeg hadde for min del latt ungen min gjøre hva han vil selv og intressere seg for det han vil og kansje med jevne mellom rom spørre om han ikke kunne tatt seg en tur til en kammerat å finne på no uten å presse gutten/jenta til noe... men, jeg syns også det er like greit hvis de vil sitte inne å la dem gjøre det, om de ber en venn over med pcn hans og de sitter å koser seg med spillet sitt i helga å går på kino eller no på lørdagen..

jeg syns det hadde vært bedre å hatt dem hjemme istedet for at de skulle drasse rundt i byn på kvelden/nattaen... da hadde jeg værtfall vist hva han holdt på med / hvor han er..

Rett og slett egentlig la dem bestemme selv hva de vil...

Skrevet

Enkelt og si sånn nå men bare vent til og evt. om du noen gang blir forelder. Sikkert ikke lett da gitt. Foreldre har man der som skal sette tydlige grenser. Selv om de mange ganger vet at du overskrider dem så ska du liksom få litt dårlig samvitighet for det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...