Gå til innhold

Plassering av vanntank.


Anbefalte innlegg

Er det det samme hvor jeg plasserer en vanntank?

Eller må den være montert i nær radius til pumpa?

Jeg har et LianLi Miditower.. relativt trangt.. men tror jeg har funnet ut hvordan jeg skal utnytte plassen max.

 

Jeg la selve radiatoren nede i gulvet .. med et par cm klarering,så det ikke skulle bli helt tett. Fester 120mm vifte oppå der igjen som drar lufta opp og ut av radiator.. dette burde går greit det?

 

Det som bekymrer meg er vannpumpa.. den har jeg plassert lenger oppe i kabinettet.

Kan jeg f.eks ha vanntanken på kab.gulvet uansett? Pumpa (Eheim 1048) vil vel klare å dra vannt opp til seg? Ettersom den er såpass sterk?

 

Alle tanker og svar er hjertelig velkomne..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-11-19 14:38, skrev Gralle:

Hei,


Er ganske sikker på at Eheim 1048 er en sentrifugalpumpe og da må du ha vanntanken over pumpen fordi den ikke suger.


Mvh

Gralle


 

Er du sikker på det?

Hvordan blir det hvis jeg ikke bruker vanntank da?

Vil ikke det gå?

Altså jeg må sette vannpumpa opp en vanntank? for så å isolere den?

Lenke til kommentar

Tror egentlig ikke at det kommer til å bli så mye støv.. har 2x 80mm vifter framme...som bløser gjennom igjen.. så tror det skal gå bra..

Men skal prøve litt med pumpa.. må først og fremst skaffe meg en ventil eller noe.. slik at det går lett å fylle vann på systemet..

 

 

Men takk for tips.. :smile:

Lenke til kommentar

Alle sentrifugalpumper kan suge men.....

 

+ De har begrenset "sugekapasitet". Stempelpumper er bedre, men selv de er begrenset av fysiske lover. Maks sugehøyde for vann er 10 m.

 

+ Det må stå væske i pumpehuset og ned til det punktet det skal suges fra, når man starter pumpa. Kommer det luft/gass til, vil pumpa "slippe".

 

+ Så i ett helt lukket system, dvs en sløfe uten avbrudd hvor luft ikke kommer til, spiller det ingen rolle hvor pumpa står. Fordi den alltid vil stå i væske.

 

+ Det finnes også noen andre ting som man må passe på med sentrifagalpumper og "suging", men de tviler/vedder jeg på at noen kommer borti med våre små nusselige vannkjølingssystemer.

Lenke til kommentar

Ser ikke noen hensikt i å lage lange avhandlinger om problemstillinger folk sansynligvis aldri kommer borti. Burdte vel egentlig ikke ha nevnt det i første omgangen.

 

Problemstillingene gjelder i første omgang bruk i industriell sammenheng.

 

De går på medienes egenskaper, temperaraturer, trykk, pumpenenes karakteristikker (NPSH) mm..

 

Tar men ikke hensyn til dette kan resultatene være at pumpa ikke fungerer i det hele tatt eller at pumpa står å kaviterer i stykker..

 

Men jeg tviler sterkt på at noen vil komme borti dette i våre små kjøleanlegg..

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-23 01:21, skrev Gralle:

Poenget er at det er ikke vits å risikere at det hele stopper så la det være fall ned til pumpa er jo det i industrien også. I alle fall der jeg jobber og i alle eksepler jeg har sett med sentrifugalpumper på skolen også.


 

Største problemet blir jo å starte det opp da :smile:

 

Å la det være fall er en ganske utbredt praksis, men det er ikke alltid det er praktisk gjennomførbart. Vannpumpene på det bruket jeg jobber på, står over vannivået.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...