Gå til innhold

Får ikke satt FSB:DRAM ratio?


muttok

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Da har jeg oppgradert pc utstyret og denne gangen ble det ett intel oppsett. I min tankegang så var planen å kjøre FSB:DRAM på 1:1 og da i 333mhz.

 

Hovedkort: ASUS P5B-V, G965, Socket-775

CPU: INTEL BOX CORE 2 DUO E6600

Minne: CORSAIR TWIN2X 5400 DDR2, 2048MB PC5400

 

Når jeg da går inn på BIOS (som er flasha til nyeste versjon) kan jeg stille FSB og DRAM frekvens. Setter jeg FSB til 333 og DRAM til 666 så tryner hele systemet. (Får jo ikke økt FSBnoe som helst så lenge dette ikke kjører i 1:1 ratio, da frekvensen på minnet blir alt for høyt)

 

Så til spørsmålet: Noen som veit hvordan en setter 1:1 ratio på Asus P5B-v ? :)

Endret av muttok
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hjelper nok ikke desverre ..

 

Se på vedlagt screenshots, der kjører jeg FSB 266mhz og 400mhz på minnet.

(Virker som det minne-settet jeg fikk var bra, ettersom de kjører stabilt på 400mhz.)

 

Problemet er at jeg ikke får økt FSB vesentlig hvis jeg ikke får satt 1:1 ratio til minnet ...

 

noen andre forslag ? ;)

post-5494-1165702225_thumb.jpg

post-5494-1165702230_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hei.

 

Tror du missforstår noe.

 

Ser at du kjører minnet høyere enn FSB.

Hvis du gjør som jeg sier, setter minnet til 533 (det laveste som du kan velge i bios), vil du kjøre 1:1.

 

Har ikke erfaring fra ditt HK, men tror nok det er det samme som for P5B DLX kortene.

 

Uansett må du tenke på at minnet kjører dobbelt av FSB. Dersom du velger 300 på FSB, vil minnet komme på 600. Det er derfor det er greit å sette FSB til 266, og minnet til 533 (som jo er det dobbelte av FSB). Du har da valgt laveste FSB, og også laveste minnefrekvens. Ved å deretter øke FSB, vil minnet øke tilsvarende x2.

 

Altså: Sett FSB til 266 og trykk "enter". Sett DRAM-speed til 533 og trykk "enter". FSB/RAM er nå 1:1. Øk FSB til xxx, og ikke rør hastigheten på RAM mere. Den vil følge FSB.

 

Dårlig forklart, men men.

Endret av madammim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...