Gå til innhold

Nikon D50/D70s og portrettfotografering


Anbefalte innlegg

Uææææhhh...der ble det bestilt med 18-70mm objektiv...Nå er det best å selge unna gammelt utstyr og få inn litt peng så en ikke går konk...

Da har du også begynt på veien mot økonomisk ruin som ofte følger kjøp av speilrefleks. Heldigvis får du foreviget mange gode minner på reisen.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

USAtur neste år for min del (jobbtur).. da blir det Sigma 70-200 F/2.8 og Sigma 10-20mm (om ikke 10-20 blir shoppet før, kløøøør i fingra!) .. håper på litt lavere priser "over there"

 

Har selv 50mm F/1.8 i tillegg til kitlinsa og må bare si at 50mm'en er klart overlegen kitlinsa i skarphet når man blender ned litt.. min er ufyselig skarp allerede fra F 3.5-4 :-) ... Og muligheten til å bruke 1.8 gjør det lett å blurre ut evt uryddig bakgrunn når du tar portretter utendørs.

 

Må gratulere med godt valg av kamera, neste på tapetet for deg nå bør bli 50mm F/1.8 og et greit stativ. clas ohlson har et greit stativ for 650kr med god arbeidshøyde, Cullmann 53100.

Endret av Wibla
Lenke til kommentar

Ja Nikons 50mm f1.8 blir nok det neste objektivet jeg kjøper, da jeg har veldig sansen for bluret bakgrunn på slike portretter. Dessuten er det jo ett ganske rimelig objektiv også. Men først må jeg betale ned utstyret jeg allerede har bestillt :D

Endret av siss28
Lenke til kommentar

Alle bilder tatt på samme avstand har samme perspektiv, bare utsnittet forandrer seg ved forskjellig brennvidde så lenge avstanden er det samme. Så ved å bruke 50 mm for halvfigur og 85 eller 105 mm for nærmere utsnitt så får man samme perspektiv på bildene siden man kan stå på samme avstand.

 

Hvis man bruker samme objektiv til flere forskjellige utsnitt så kan en serie med bilder virke litt underlig uten at man helt skjønner hvorfor. Det betyr ikke at det er feil å bruke samme objektiv, bare at man må ha perspektivet i tankene.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar
D70s og andre speilrefleks har vel slik preflash? Er det muig å slå av denne i det hele tatt? Er det mulig å bruke den innebygde blitsen til å utløse studioblitsene og blitsene på slave utløsere?

7475096[/snapback]

 

Det fungerer fint å bruke den innebygde blitsen til å utløse studioblitsene. Har gjort det selv mange ganger.

Lenke til kommentar
D70s og andre speilrefleks har vel slik preflash? Er det muig å slå av denne i det hele tatt? Er det mulig å bruke den innebygde blitsen til å utløse studioblitsene og blitsene på slave utløsere?

7475096[/snapback]

Det går kjempefint - bare sett den på manuell og skru ned styrken så den ikke bidrar i særlig grad til eksponeringen.

Lenke til kommentar
Funker den trådløseblitz styringen til nikonkameraene uten et slikt pre-flash?

Altså at du kan ha blitsen i et annet rom, og at den likevel fyres av?

7477637[/snapback]

 

Som alle optiske slaver kreves det at lysblinket registreres hos slaveblitzen. Innendørs er det sjeldent et praktisk problem, siden reflekser fra omgivelsene som regel sørger for at slaven er innenfor rekkevidde. Utendørs i kraftig lys og/eller over større avstander vil en radioslave fungere bedre.

Endret av CWalken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...