Gå til innhold

Prosjekt kabinett arne


Anbefalte innlegg

Endelig i gang med modellen til prosjektet.

:dremel:

 

Takker så mye for hjelp og støtte fra:

post-81130-1165520907_thumb.gif

Som har sponset vifte samt fri frakt og delsponest power.

 

Per Johnstad Møller.

Som har sponset Mahogny.

 

Samt alle som har bidratt med tips og råd.

 

 

 

Jeg studerer industridesign og har som oppgave å utvikle et kabinett. Jeg vil som følger legge frem deler av prosjektet, men ikke alt av skissegrunnlag og metode, for da ville innledningen med dette vart til side 8 og selve modellen startet på side 9.

 

Prosjektet er å:

Utvikle et alternativ til eksisterende maskiner og gjennom design gjøre datamaskinen til et mer intigrert og brukervennlig komponent i daglig bruk. Redusere frykt for bruk av PC som stue-pc / mediesenter.

Jeg ønsker at det skal brukes standard komponenter i kabinettet, som gjør at bruker skal kunne oppdatere eller øke kapasiteten på maskinen.

Mulig å betjene og å lytte til musikk eller nettradio, uten å starte tv`n.

 

Navnet på kabinettet:

arne m1 (norr arinn) åpent ildsted hjemmets a- hjemmet, familiekretsen (Bokmålsordboka)

Jeg synes navnet passer bra siden folk i dag samles rundt tv`n og ikke rundt bålet.

 

 

Det må her sies at dette er mitt første selvbyggde pc-kabinett. Jeg har gjort grundig søk i hva som fins, samt vurdert nøye materialbruk og utseende, men er åpen for tilbakemeldinger som gjør resultatet bedre :thumbup:

På forhånd takk for tilbakemeldinger :)

 

Forundersøkelser her på hardware:

- "Vippe" / bygge om AGP slott

- Hva vil du ha ut av din stuepc?

- Montere dvale-knapp på kabinett?

- Hjelp til valg av komponenter for stille-stuepc

- Harddisk på høykant?

- Hvor skaffe Slot-in DVD raskt

 

Jeg har sendt ut søknad om sponsor - brev/mail til 23 butikker, men har bare fått to positive tilbakemeldinger, men bare EN som har støttet meg (takk til Runar Botnen Totland hos www.vendur.no for god hjelp) Og ikke minst til en kompis som renoverer kontorer til alt for rike skipsredere, som var blitt lei av å ha mahogny fra gulv til tak (trenger vel ikke å si mere om det?)

 

 

 

KOMMENTARER POSTES HER

Endret av grebnord
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

post-81130-1165521038_thumb.jpg

 

Tidlig utkast av kabinettet der jeg har integrert en 7" touchscreen, som jeg først tenkte at kunne roteres.

Jeg ønsker også å ha mulighet for div tilkoblinger: minnekort, USB osv. derfor har jeg lakt denne inn som modul i front. Spalten på midten er for DVD/CD med mulighet for styring under.

Over er det en volumkontroller.

Endret av grebnord
Lenke til kommentar

Jeg har ganske kort tid å produsere denne på og jeg vil oppdatere så snart jeg har bilder klare.

 

Etter å ha skisset og jobbet i Catia(3D), har jeg funnet ut at jeg må begynne på prototypen. Dette for å se størrelser osv.

 

Jeg har:

-Et gammelt kabinett, sm jeg vil bruke noen deler fra.

-HK, prosessor, minne, skjermkort (tror jeg).

-Har kjøpt i dag in-slot DVD, minnekort og kontakt kontroller (kommer bilder senere)

-Brukt mahogny.

-Litt verktøy hjemme.

-Mere verktøy på skoleverkstedet.

-Friskt mot.

 

PROSESS:

Del 1

Mahogny.

 

 

Jeg fikk sponset brukt mahognygulv-staver. Disse var med lim og sement(gulv) rester på, som jeg måtte fjærne først:

 

Dag 1

 

Verktøy for dette

post-81130-1165524345_thumb.jpg

 

Mahogny staver

post-81130-1165524411_thumb.jpg

 

Varmluftpistol og skrape, skrape, skrape..

post-81130-1165524437_thumb.jpg

 

Så lime sammen.

post-81130-1165524462_thumb.jpg

 

Dag 2

 

Tørke, så slipe, slipe, slipe..

post-81130-1165524500_thumb.jpg

Endret av grebnord
Lenke til kommentar

Dag 3

 

Etter å ha rydda den gamle maskinen og klargjort mahognyen, ligger alt klart her for en ny dag på skoleverkstedet.

post-81130-1165525741_thumb.jpg

 

Høvle ned for å redusere vekt(!)

post-81130-1165525850_thumb.jpg

 

Rette av sidene og grovkutte.

post-81130-1165525973_thumb.jpg

 

Jeg vil bruke bakdelen og bunnplata på det gamle kabinettet, siden dette er på standard mål og at det ikke er nødvendig å lage noe nytt når det allerede fungerer.

post-81130-1165526023_thumb.jpg

 

Ja og da var dagen over.

post-81130-1165526238_thumb.jpg

 

 

Jeg har vært på telefonen med datakjeden.no og etterlyst sponsorstøtte, men de tar seg god tid, noe jeg har lite av :hrm:

Derfor har jeg bestilt den lille skjermen på gigashops.no til full pris (hurra for kredittkort :realmad: ), og regner med å få hentet denne i morgen fredag, samt at jeg venter pakke fra vendur.no (gleder meg :yes: )

 

KOMMENTAR POSTES HER

Endret av grebnord
Lenke til kommentar

Har hentet Lilliput skjerm og fått prøvd den ut litt.. Den er ikke som forventet :cry:

post-81130-1165793881_thumb.jpg

 

Etter en grundig vurdering, vurderer jeg å ikke benytte denne skjermen og heller ingen annen enn den store..

 

Men det som er bra er at Plastkompaniet.no var klar med plexiglasset og sponset meg dette :) Superstor takk til de :thumbup:

 

Så plexi- strimlene bøyde jeg til..post-81130-1165794158_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg har fått pakke fra Vendur.no i dag, og det er bare strålende, for her er strømforskyning og vifte :thumbup: Dette blir montert underveis..

 

Fresing av spor for plexi..

post-81130-1165794263_thumb.jpg

 

Siden jeg ikke skal ha skjermen, blir det nå litt forandring, men tror ikke det vil gå på bekostning av grunn ideen.

 

Lage, lime sammen, montering og fastliming av front..

post-81130-1165794381_thumb.jpg

 

Lage hengsler for feste av front deksel..

post-81130-1165794462_thumb.jpg

 

Her kommer en av de tingene jeg håper vil fungere.. Jeg ønsker EN bryter i front. Denne vil være volum og på-bryter (eller dvale- eller av- bryter) (se tidligere post for dette med dvale-bryter..)

 

Da tager man en gammel trykk bryter, så en volumbryter fra en stereo, som passer. Dette limer en ihop..

post-81130-1165795012_thumb.jpg

(he, he.. det funker faktisk :) )

 

Bryter monteres..

post-81130-1165795167_thumb.jpg

 

Hull-kopp-bor for hull i front..

post-81130-1165795083_thumb.jpg

 

 

KOMMENTARER POSTES HER

Endret av grebnord
Lenke til kommentar

Så, etter hva de kaller det når de gjør tilsvarende på Volkswagen, er vi kommet til giftemålet..

post-81130-1165795324_thumb.jpg

 

Det må her sies at det var selvfølgelig en del mikking og tilpassing av åpninger i bakkant, grunnet gammel bakvegg..

 

Som den observante ser, er power også på plass, etter litt tilpassinger..

 

Så montering av Dvd, kortleser-ting og HD..

post-81130-1165795394_thumb.jpg

 

Videre har jeg boret hull for bolter som holder topp og bunn sammen og montert det således..

 

Det blir en del rot når en jobber gitt.. :whistle:

post-81130-1165795492_thumb.jpg

Endret av grebnord
Lenke til kommentar

Etter en laang dag og en påbegynt laang natt, er jeg omsider så godt færdig :w00t:

Jeg har presentasjon av kabinettet i morgen, eller i dag, etterpå.. Men jeg skal gå litt over arne og gi den litt mere olje og litt plukk inni, før den skal stilles ut i neste uke :dontgetit:

 

post-81130-1165795944_thumb.jpg

 

 

post-81130-1165795952_thumb.jpg

 

 

post-81130-1165795958_thumb.jpg

 

 

Det er mulig noen forklaringer kan forklares litt mere forklarende for deg som ønsker det :thumbup:

 

 

Takker nok en gang støttespillere og sponsorer :yes:

 

 

KOMMENTARER BLIR POSTET HER

Endret av grebnord
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...