SDWWE Skrevet 4. desember 2006 Skrevet 4. desember 2006 (endret) Hei, Jeg har en PC med P4 3,06 GHz (to-tre år gammel prosessor) og 2 GB RAM. Jeg har et gammelt skjermkort og skal dermed kjøpe et nytt, men holder prosessoren mål - den er tross alt et par år gammel. Hovedkortet støtter ikke Core 2 Duo så i så fall må jeg kjøpe nytt hovedkort + (e6600) + sikkert nye rambrikker og så har jeg IDE og ikke S-ATA disker osv, så jeg håper prosessoren fortsatt er god nok. Trenger en prosessor som kan klare spill av den nye typen. Har også hatt en del problemer med bråk av PC. Er litt usikker på hva det er som bråker, men det er litt den ene harddisken som bråker. Hva er det man bytter ut, vifte/strøm? Noe som kan få den til å bråke litt mindre, liker ikke all støyen. Forresten, hvordan finner jeg ut om jeg har AGP, PCI eller PCI-e når jeg skal kjøpe nytt skjermkort? Er ikke så god til å se forskjellen. Stine D Endret 5. desember 2006 av SDWWE
worthy Skrevet 4. desember 2006 Skrevet 4. desember 2006 Vel ettersom hovedkortet er gammelt så vil jeg regne med at du har AGP-slot, PCI-E er det nye formatet som er dobbelt så rask som en AGP-slot. Om du skal kjøre nyere spill vil jeg råde deg til å vente en stund til om du har mulighet for i mars(er ikke sikker på akkurat det her)? Så vil nVidia gi ut et nytt dx10 high-end kort samt middelklasse og budsjett dx10 kort. Prosessoren vil nok ikke yte godt i disse nye dx10 spillene som vil komme til neste år engang, så om du har en del penger så kan du jo oppgradere ellers er det nok best å vente. Og de fleste hovedkort støtter både IDE og SATA per dags dato. C2D E6600 er å anbefalle ettersom denne skal vist kunne klokkes opp til 3.0ghz stabilt på bare luft. Hovedkort derimot har jeg ikke akkurat allverdens peiling på, og skjermkort, vel om du har en del penger til overs så kan du jo gå for 8800GTS selv om jeg tror det egentlig hadde lønt seg å vente til ATi gir ut sitt og nVidia kommer med sine nye.
skyhawk Skrevet 5. desember 2006 Skrevet 5. desember 2006 Spesielt å se jenter poste her på forumet da Du kan velge den billigste måten eller den litt dyrere, avhenger helt av hvordan PC-bruken din er, hva du spiller osv.. Du har nok med minne, prosessoren er ikke det kraftigste, men burde holde mål, kommer som sagt ann på hva du spiller. Om du har penger vil Core2Duo, for eksempel E6300 prosessoren vært noe å gå for, der får du mye ytelse for pengene. Du sier du sitter med en Intel 3GHz prosessor, er der tilfeldigvis en Dell PC du har? De er ikke så veldig oppgradervennlige og har som regel integrert skjermkort osv.. Regner med at PCen din har AGP, men skal ikke si noe sikkert. Det kan du sjekke ved å åpne PCen og titte etter. Her har du forøvrig et AGP spor og et PCI-Express spor som er avbilda, så det er bare å sjekke om du har noen av dem. Skal du ha noe rimelig og bra, ville jeg gått for dette kortet hvis du har AGP eller dette kortet hvis du har PCI-E. Men det kommer selvsagt ann på bruken din. Også en ting til: SATA er en del raskere enn IDE-diskene, men det har veldig liten betydning i spill egentlig. Du vil kanskje merke forskjellen hvis du kopierer store filer, kanskje under oppstart av Windows o.l.
Dauemannen Skrevet 5. desember 2006 Skrevet 5. desember 2006 (endret) Må bare si meg enig med skyhawk Endret 5. desember 2006 av Dauemannen
SDWWE Skrevet 5. desember 2006 Forfatter Skrevet 5. desember 2006 Takk for gode svar til dere begge. Det er ingen Dell-PC, det er en HP maskin som var meget god i sin tid. Er Intel Pentium 4 - 3,06GHz som sagt - men jeg er ikke sikker på om jeg tør å bytte CPU selv. Er ikke noe god på sånt. Da har jeg nok RAM i hvert fall - det er kult. Angående skjermkort skyhawk så var det to veldig gode forslag. Jeg har nok ikke PCI-E, det er tross alt en PC som er et par år gammel. Men jeg skal ha dualscreen så det var bra med dobbel dvi. Jeg kan vel fastslå at hovedkortet er gammelt nok til at det ikke støtter Core2Duo. Da må jeg som nevnt finne nytt hovedkort + CPU + GPU + harddisk + kanskje ny RAM, og da snakker vi raskt et par lapper over ønsket beløp. Men hvordan sjekker jeg hva slags CPU vi snakker - om den er "oppgraderbar". Takk for hjelpen så langt! Stine D
worthy Skrevet 6. desember 2006 Skrevet 6. desember 2006 (endret) Du kan høyreklikke på Min Datamaskin/My Computer og trykke på egenskaper/properties, så skal du få opp info om hvilken CPU du har. Så er det bare skrive hvilken det er her. Om det var det du mente. EDIT: Selv hadde ikke jeg akkurat oppgradert en "produsent" maskin men det er fordi at jeg tror man mister garantien om man skifter ut komponenter, er ikke helt sikker på om det fungerer sånn enda, men gjore det back in the days. Endret 6. desember 2006 av WorThy
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå