jokke2391 Skrevet 4. desember 2006 Skrevet 4. desember 2006 Hei, jeg holder på å bygger en HTPC, og i den anledning så kjøpte jeg et nytt skjermkort. Det gammle var et som var interigrert i HKet og som hadde 64mb delt minne. Det nye er Sapphire Radeon X1300XT 512MB DDR2 Satte det nye i pcen slo på, svart skjerm. Slo pcen av koblet skjermen til det gammle og gikk inni biosen for å deaktivere det, men fant ikke ut noe sted der du kunne gjøre det så eg tenkte, "jaja, siden jeg har et nytt så trenger det gamle ikke minne lengre" så tok og skrudde minne tilgangen til det ned til 0mb. Startet på nytt...det eneste jeg såg på skjermen var logoen til hket i ca 2sek etter dette blir det svart skjerm!! Prøvdemed det nye for å se om det funket no, men nei der var det bare svart skjerm hele tiden forsatt. Vet ikke om det er det at jeg skrudde minne tilgangen til det gammle helt ned eller hva som er feil!? Har prøvd å slette cosmos med å ta batteriet på hket ut i noen sek og inigjend men dette har ikke fungert... Er det noen som vet hva feilen er/hva som må gjøres for å få et/begge skjermkortene til å virke?? -Joachim
Caze Skrevet 4. desember 2006 Skrevet 4. desember 2006 De fleste BIOSer har en innstilling som heter "Primary Display Adapter" - prøv å sett denne til AGP. Og banalt spørsmål men; du kobler monitoren til utgangen på det NYE kortet, og ikke på den gamle VGA-porten på hovedkortet ikke sant?
jokke2391 Skrevet 4. desember 2006 Forfatter Skrevet 4. desember 2006 (endret) ehhem alt står på AGP, men problemet er jo at jeg ikke kommer inni biosen heller da....ja, men på det nye kommer det ikke noe opp på skjermen, men på det gammle greier du å se at det kommer opp "V-Class" logoen til hk elns....i noen få sek før loadingen av dvd og hdd skulle ha kommet opp. -Joachim Endret 4. desember 2006 av jokke2391
Caze Skrevet 4. desember 2006 Skrevet 4. desember 2006 (endret) Dette ville jeg gjort: - Ta ut det nye kortet. - Reset CMOS, og koble til skjermen til det integrerte skjermkortet. - Sjekk at bilde kommer på skjermen (hvis ikke, er det noe galt) - Steng ned maskinen og installer det nye kortet. Sjekk at kortet får ekstra strøm (hvis det er påkrevd - noen skjermkort har ekstra strømkontakter). - Flytt skjermkabelen over på det nye kortet. - Slå på maskinen og gå rett inn i BIOS. - Velg "Primary Display Adapter - AGP". Lagre endringer og restart. Nå skal det være bilde... Og når du resetter CMOS: husk å koble fra strømmen. La batteriet være ute minst 30 sekunder, helst et minutt. Endret 4. desember 2006 av Caze
jokke2391 Skrevet 6. desember 2006 Forfatter Skrevet 6. desember 2006 Har fått fixet det no, tok ut batteriet og startet den uten det då greide jeg å fixe alt men hadde prøvd det før men funket ikke då men men... -Joachim
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå