Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

ny pc. slår seg av med en gang jeg slår på

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som sagt. Pcen slår seg av 1 sec etter jeg skrur den på.

Har prøvd 2 forskjellige strømforsyninger, rsa bios, gått over alle kabler (kobla til begge 2 strømkontaktene til hkort)

hva kan være feil? skjermkortet? minne? Jeg har fått på pcen tidligere, og da fant den skjermkortet, cpu, besto den minnetesten på starten (vet ikke om det har noe å si) men den fant ikke harddisk av en eller annen grunn. Var etter jeg skulle sette i cdrom at den begynnte å slå seg av. har tatt ut cdrom igjen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ofte tre kontakter på nyere HK: 4 pin molex(vanlig drev kontakt), 4 pin 12 v og 20/24 pin.

Sjekk at det ikke er noen form for kortslutning på baksiden av hovedkortet som følge av tredjepartskjølere, feilplasserte spacere/distansestykker eller mangel av slike.

Veldig typisk feil!

Skrevet (endret)

Hovedkortet er festa i 3 skuer bare da. kjenner det ikke sitter 100%

Jeg har kobla på en sånn Zalman CNPS9500LED Ultra Quiet. der måtte jeg sette på en type brakett bak som gjorde at jeg ikke fikk til fler en 3 skruer, ble for stor avstand mellom hk og kabinett. Jeg finner ikke fler enn 2 hk kontakter altså.

her er hk: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=320515

edit: er heller ikke pga cpu er varm. ligger på 30c i bios

Endret av astradoz
Skrevet

Neppe mer en 2 kontakter på det HKet.

Om du bare fikk festet 3 skruer så sjekk at de sitter hvor de skal, sjekk at det ikke er distansestykker fra kabinettet som treffer baksiden av hk hvor de ikke skal.

Braketten, om av metall, skal isoleres slik at det ikke er direkte kontakt mellom baksiden av hk og metallbrakett. (Skal følge med kjøleren)

Kort: metall mot metall på baksiden av hk fungerer ikke, og vil ofte gi en slik feil som du beskriver.

Skrevet (endret)

Ok.. hvis jeg ikke har forstått helt feil nå så skal ikke hovedkortet treffe kabinettet? selve platen under hovedkortet.

På kabinettet mitt har jeg mulighet til å ta av den platen bak der, kanskje det er lettere å se da?

Hvis problemet er jordingen.. er det slik pcen oppfører seg da?

Endret av astradoz
Skrevet

Stemmer, eneste kontakten kabinettet skal ha med hovedkortet er spacere på anviste plasser.

Skjønner ikke hva du mener med platen bak!

Ja, om du mener jording i form av overslag fra hk til kabinett evt kontakt mellom loddepunkter på baksiden av hk som ikke skal ha kontakt.

Skrevet (endret)

Ok.. så den skal bare ha kontakt med skruehullene da? tror kanskje jeg har skrudd hardt fast i et hjørne, så kanskje hovedkortet treffer noe bak der

Jeg kan ta av den platen hovedkortet er skrudd fast i, hvis du skjønner.

takker for hjelpen, ser jo ut til at det bare er du som hjelper meg her :):)

Endret av astradoz
Skrevet

Skjønner, da er det jo enkelt å sjekke at det ikke er kontakt hvor det ikke bør være det.

Sjekk at kjøleren (Zalman) er montert riktig med evt isolasjon. Har opplevd at loddepunktene på baksiden av hovedkortet har gått gjennom isolasjonen og truffet metallet i bakplaten til kjøleren som igjen førte til kortslutning. Vet ikke hvordan det er med din kjøler.

Skrevet (endret)

Jeg har ikke gjort noe spesielt feil under montering tror jeg.. eneste kan være at jeg kanskje har brukt feil skruer på feil sted. brukte de lange til å feste bakplaten, og korte til å feste selve kjøleren. feil eller riktig? btw.. kjøleren er bittelitt løs.. kan vri den rundt om jeg vil, samtidig som den aldri kommer til å dette av. cpuen er jo på 30c i bios.

Rart detta skjedde akkurat når jeg skulle sette på cd rom

Endret av astradoz
Skrevet

fant cpuen i bios da men.. vet ikke jeg.

Jeg leste litt på zalman sin hjemmeside nå. der sto det:

Some motherboards fail to boot if the rotational speed of the cpu fan is below a certain rpm. However booting can be possible even at low rpm, if the bios are updated. the problem may be fixed if you turn the fanspeed controller clockwise

min bios er jo ikke updated, så kan muligens være dette

Skrevet (endret)

fiksa problemet med at den slo seg av nå. Men nå har jeg problemer med at den ikke finner sata hardisken igjen. Får altså da disk boot failure.

Prøvde å plugge i en ide hd med xp på, men da slo pcen seg rett av rett før xp skal boote. lukter at denne type hk trenger en saftig bios update for at alt skal fungere

Endret av astradoz
Skrevet

Hva var løsningen på at maskinen slo seg av?

Fungerer dårlig å bruke en HDD med OS som er brukt på en annen maskin/Brikkesett.

Gå inn i bios og sett SATA mode til IDE og non-Raid om du har muligheten.

Sett CD-rom som primare boot device, den hdd du skal legge OS inn på som andre boot device. Fjern fysisk alle andre enheter og legg inn XP. Om det fulgte med driver diskett press F6 når du får spm om det mens du legger inn XP.

Skrevet (endret)

Problemet med at den slo seg av var pga at hk hadde kontakt med kabinettplaten. Satt på sånne "skruer" man skrur i skruehullene i kabinettet slik at hk blir høyere. da fungerte det smertefritt. Fant også hardisken nå takket være deg :):) takker for hjelpen av DEG i denne tråden.

Alle tempraturer var meget overaskende egentlig. har mini-atx, og de er jo ganske så små. Så ligger CPU temp på 30c idle og 37 load, motherboard på 24, case på 36 osv..

eneste er skjermkortet (5900Ultra) som ligger på 78c load. Har bestillt ny kjøler til den.

btw.. alle filmer er i svart/hvit. HJELP! så evig kjedelig

Endret av astradoz

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...