Gå til innhold

Lydanlegg i båt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Startes av biltenningsgnist?

Her skjønner jeg ikke helt hva du mener.

 

Du kan bruke hva som helst av vanlige bilforsterkere sålenge det er snakk om 12V annlegg. Såklart må du passe bedre på vann, fuktighet og slikt, men i bunn og grunn samme opplegget.

Det finnes også spillere med innebyggde forsterkere beregnet for maritimt miljø, og komplette sett med alt du trenger. Skjekk hos en båtforhandler ;)

Lenke til kommentar

du trenger ikke en cdspiller beregnet til martimt bruk for å ha den i båten....selv om det selfølgelig er tryggest... men du får vanntette deksler til valige bilspillere for en 200-300krog så kjøper du boss marinehøytalere, billig og greie nok.... men jeg ville hatt mer enn ett mopedbatteri..... hadde ett som var 3 ganger så stort og jeg måtte stadig lade på det....

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

her synes jeg det var litt dårlige svar...

 

anlegg i båt er IKKE bare bare. har hatt anlegg i 3 år nå, og måttet bytte spiller hvert år pga fuktskader. finelektronikk ved sjøen er ikke optimalt, men dersom du skal montere anlegg så ville jeg anbefale å kjøpe en marinespiller og marineforsterker, dvs utstyr som best mulig er lagd for å brukes i båt. deretter må du få plassert spilleren på en best mulig måte så den står tørrest mulig.

 

jeg har en fusion forsterker (www.installbay.com) som jeg er veldig fornøyd med. skal ha nytt anlegg i år og skal kjøpe alt sammen fra fusion. råeste båtanlegget jeg noen gang har hørt ihvertfall.

Lenke til kommentar
her synes jeg det var litt dårlige svar...

 

anlegg i båt er IKKE bare bare. har hatt anlegg i 3 år nå, og måttet bytte spiller hvert år pga fuktskader. finelektronikk ved sjøen er ikke optimalt, men dersom du skal montere anlegg så ville jeg anbefale å kjøpe en marinespiller og marineforsterker, dvs utstyr som best mulig er lagd for å brukes i båt. deretter må du få plassert spilleren på en best mulig måte så den står tørrest mulig.

 

jeg har en fusion forsterker (www.installbay.com) som jeg er veldig fornøyd med. skal ha nytt anlegg i år og skal kjøpe alt sammen fra fusion. råeste båtanlegget jeg noen gang har hørt ihvertfall.

7621243[/snapback]

Har en vanlig bilspiller i båten, og den har nå levd helt fint i to år..... har et deksel foran den som er 99%tett for vann så den kommer nok til å leve i mange år til....

Lenke til kommentar
her synes jeg det var litt dårlige svar...

 

anlegg i båt er IKKE bare bare. har hatt anlegg i 3 år nå, og måttet bytte spiller hvert år pga fuktskader. finelektronikk ved sjøen er ikke optimalt, men dersom du skal montere anlegg så ville jeg anbefale å kjøpe en marinespiller og marineforsterker, dvs utstyr som best mulig er lagd for å brukes i båt. deretter må du få plassert spilleren på en best mulig måte så den står tørrest mulig.

 

jeg har en fusion forsterker (www.installbay.com) som jeg er veldig fornøyd med. skal ha nytt anlegg i år og skal kjøpe alt sammen fra fusion. råeste båtanlegget jeg noen gang har hørt ihvertfall.

7621243[/snapback]

Har en vanlig bilspiller i båten, og den har nå levd helt fint i to år..... har et deksel foran den som er 99%tett for vann så den kommer nok til å leve i mange år til....

7621957[/snapback]

 

vedder på at den står godt plassert? altså at det kun er selve fronten som er "ute" og så står resten av spilleren godt gjemt i en styrekonsoll eller lignende? problemet i min båt er at styrekonsollen er åpen så selve cd spiller "huset" står ute i fri luft for å si det sånn og da ødelegger sjøluften den.

 

faren min har en vanlig spiller i sin båt og den står tørt og godt inne i båten, med kun et avtagbart deksel ute, den holder veldig bra.

Lenke til kommentar

Først hadde jeg den i en kasse jeg tok med meg ned i båten hver gang jeg skulle spille, da jeg ikke hadde selvlensing på jolla og hvis det bare hadde regna litt hadde vannet stått over der den måtte ha vært.... i sommer hadde jeg den i en speedbåt, festa i dashboardet, men på baksiden er det jo ganske så åpent da, dog det er en del tørrere enn i en jolle.... har ikke vindskjerm på den og den har en tendens til å dukke i høye bølger men det holdt tett :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Takker for svar!

så er det dette med forsterker:

 

Jeg kjøpte meg en 150W bilforsterker, men den fungerer ikke ved mindre man kobler tenningen til forsterkeren (fordi den trenger gnisten når bilen starter eller noe i den duren).

Har noen peiling på om det finnes en 12volt forsterker som ikke må kobles til biltenningen?

 

Jeg har sett litt på denne for eksempel: http://cgi.ebay.com/NEW-BAZOOKA-CS-SERIES-...bayphotohosting

 

Bilde:

forsterker8vw.th.jpg

 

Kommer den til å fungerer å koble et 12V batteri til den, så går lyden ut til høytalere?

 

Kan noen vise eksempler?

Endret av Petter89
Lenke til kommentar

Du kopler inngangen som normalt går til tenninga til pluss-polen på batteriet. Sett en bryter i mellom så har du mulighet til å skru av forsterkeren når du ikke er i båten. Grunnen til at dette blir gjort er for å hindre at forsterkeren tømmer batteriet unødvendig, noe som er spesielt viktig på små batterier som man feks har i båt.

;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...