Gå til innhold

trenger forslag til oppsett av webserver


Darkshade

Anbefalte innlegg

Hei

 

Vi vurderer å sette opp webserver selv. Har sett litt rundt på div. distroer men er litt usikker på hvilken vi skal velge. Har også vurdert BSD.

 

Vi har 10 nettsider som bruker ca. 35GB båndbredde i måneden og lurer litt på hvilken linje vi skal velge her. Holder det med 1160kbs SHDSL?. Alle nettsidene er rettet mot det norske markedet unntat en som er mer rettet mot europa.

 

Har vært å sett litt på Dell sine 1U servere og hadde vært ønskelig med tips til en webserver som passer til oss og som skal kunne klare å kjøre våre sider stabilt. Våre sider er i stor vekst.

 

Hvordan skulle dette eventuelt settes. eks. 2 DNS -> 1webserver eller kanskje

2DNS -> 2webserver med loadbalancing?

Har sett litt på http://www.dyndns.com/services/dns/custom/ tror dette hadde kanskje svart seg for oss da vi slipper å kjøpe server for DNS. Tror dere Dyndns sin løsning er bra?

 

Vi kommer til å prøve å sette dette opp selv for å lære oss å drifte våre egne servere så i begynnelsen kommer vi bare til å prøve med et domene som vi ikke har utviklet noen nettside på. Blir det at vi ikke får dette til kommer vi til å gå for co-location av serveren.

Endret av kylefj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

1160kbs SHDSL vil holde, ja. Men hva er kostnaden på den vs co-location? (forstår det slik at du skal opprette ett nytt abbo på SHDSL-linja).

 

Co-location får du ned til ca 400kr i dag, men SHDSL er vel dobbelt så dyrt? (Har ikke sjekket prisene på lenge)

 

Dell sine 1U er helt ok. Men jeg ville tittet på -denne serveren-. Jeg tror den matcher deres behov i starten.

 

Ubuntu sin serverversjon er forresten god. Lett å installere, og i tillegg kommer det med en komplett LAMP-pakke.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Hei

 

Takker for raskt svar.

 

Det blir litt dyrere med shdsl enn co-location, vi skal oppgradere eksiterende bedrifts adsl til shdsl så det blir 400kr mer i mnd enn det vi nå betaler.

 

Jeg bruker Ubuntu på min Desktop så jeg har litt erfaring der, har også satt opp server

som jeg bruker når jeg utvikler php sider.

Endret av kylefj
Lenke til kommentar

Hmm... Du begynte og snakke om load balancing... Hvorfor?

 

Har dere noen ekstremt tungbelastete websider? I såfall kan du prøve ut en reversert proxy løsning.. Squid har mulighet for det og dette vil i flere tilfeller roe belastningen dramatisk på serveren...

 

Til server ser den som er nevnt ut bra. Dell har imidlertidig dette service greiene på toppen, men koster jo alltid litt ekstra..

 

Videre kan jeg si at 20 gb pr måned er en kontinuerlig strøm av data på 64 kbit/s 24 timer i døgnet... Så den SHDSL linjen skal fungere greit nok hvis det er last som er fordelt utover dagen og ikke gjelder spesifikt på spesielle tidspunkt...

Lenke til kommentar

Med load balancing tenkte jeg mer fremover i tid og at vi har mer garantert oppetid.

 

Der vi leier webhotell nå så har vi snart ikke lov til å ha shared hosting grunnet at noen av våre sider bruker mye ressurser grunnet mye sql trafikk.

Dette blir jo noe helt annet visst vi bruker egen server eller hadde leigt dedikert da den serveren våres sider ligger på hoster ca. 135 andre nettsider.

Lenke til kommentar

Skal du ha mer garantert oppetid må du ha en HA løsning... ( Heartbeat ).. Redundans løsning.. Den ene tar over hvis den andre feiler o.s.v.

 

Nye maskiner har ofte kapasitet til et par websider og med 35 gb trafikk i måneden kunne sikkert du kjørt de på en eldre maskin og... Hvis det ikke er ekstremt mye data som skal prosseres da. Webhoster klager ofte rimelig fort på dette med at man bruker mye ressurser... Så fort man er på toppen av listen syter de.. Standar :p

Lenke til kommentar
Skal du ha mer garantert oppetid må du ha en HA løsning... ( Heartbeat ).. Redundans løsning.. Den ene tar over hvis den andre feiler o.s.v.

 

Nye maskiner har ofte kapasitet til et par websider og med 35 gb trafikk i måneden kunne sikkert du kjørt de på en eldre maskin og... Hvis det ikke er ekstremt mye data som skal prosseres da. Webhoster klager ofte rimelig fort på dette med at man bruker mye ressurser... Så fort man er på toppen av listen syter de.. Standar :p

7393687[/snapback]

 

Lei dedikert server hos en leverandør som har redundans på strøm og nettverk. :thumbup:

 

De fleste leverandører som hoster på MCI i Oslo kan tilby det.

Lenke til kommentar

Ville anbefale Archlinux eller Slacware, slackware er muligens litt tungvint, ville ikke brukt Ubuntu siden den laster all mulig dritt under boot men med Arch/Slack så har du full valgfrihet fra første stund, like enkelt og sette opp web server med php, mysql og apache.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Vil anbefale Slackware eller Debian. Med Slackware må du gjøre veldig mye manuelt, men til gjengjeld får du full kontroll over hva som skjer. I Debian skjer en god del automatisk, og du har et flott pakkesystem (når det funker da...). Installerer du webmin på disse (nb! husk å kjøre i ssl modus!!) så er det mye enklere hvis du ikke har vært borti GNU/Linux før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...