Gå til innhold

Tips til romslig fotobag


Anbefalte innlegg

Jeg har noen spørsmål angående fotobag, da hovedsakelig en skulderveske, men er også interessert i erfaringer fra folk med sekk.

 

Juletider nærmer seg og det er på tide å sette sammen en ønskeliste. Etterhvert begynner jeg å få litt tilbehør til kameraet mitt og snutebagen min strekker ikke helt til lenger. Så da var planen å finne en bag som rommer litt mer. Jeg har lest tråden om Crumpler-bagene, men tenkte å poste dette spørsmålet i en egen tråd da jeg også er interessert i andre merker. Så litt om kravene jeg har:

 

Den må romme D70 med 18-70mm. Utenom det kunne jeg tenke meg å ha med et par fastobjektiver, det er da ikke snakk om noen store teleobjektiver, men objektiver på størrelse med 50mm f/1.8. Jeg må også ha plass til en SB-600, noen filtre, renseutstyr (blåsebelg og pussefille), ekstra batterier til kamera og blits samt ekstra minnekort. I tillegg hadde det vært fint om jeg også kunne fått plass til et Nikon F2 kamerahus og noen ruller film. Dette virker kanskje litt mye, men ser for meg at det skal gå ann å få plass til i en ikke alt for stor bag.

 

Om bagen har tradisjonell form (firkantet) eller om den er litt mer "moderne" som crumplerbagene spiller ingen stor rolle, men det er et pluss om den er litt "nøytral". At den er polstret der det trengs og vannavvisende/vanntett er også et stort pluss.

 

Hvis noen har noen erfaringer eller tips til en bag som kan passe for meg setter jeg stor pris på det! Evt. hvis du har linker til produsenter som har et brukbart utvalg, det som er litt dumt med nettsider i forhold til erfaringer er at det er litt vanskelig å få inntrykk av hvor mye det virkelig er plass til i en bag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

har selv Sony A100 samt 3-4 objektiver samt endel utstyr som blitzer, batterier etc etc. Tro meg; er du interessert i dette (det er man gjerne med D70) så kommer det mer utstyr etterhvert!

 

Har selv en Lowepro CompuTrekke sekk. Link ser du i signaturen min. Betalte 1800,- for den. Den er UTROLIG god, det er nok det av utstyret mitt jeg kan helt ubegrenset skryte av.

 

Den er polstrert OVERALT og er godt vanntett. Den er svært beskyttende for utstyret ditt og plass til stativ bak om man har behov for det (det får du). Den er i utgangspunktet relativt vanntett, men den har på undersiden utrekkbart regntrekk som jeg drar fram når det regner mye eller jeg sykler. Den er GENIAL! Har i tillegg til helt justerbart innhold (borrelåsvegger) noen helt ventette lommer til minnekort etc...

Lenke til kommentar
Hei!

 

har selv Sony A100 samt 3-4 objektiver samt endel utstyr som blitzer, batterier etc etc. Tro meg; er du interessert i dette (det er man gjerne med D70) så kommer det mer utstyr etterhvert!

 

Har selv en Lowepro CompuTrekke sekk. Link ser du i signaturen min. Betalte 1800,- for den. Den er UTROLIG god, det er nok det av utstyret mitt jeg kan helt ubegrenset skryte av.

 

Den er polstrert OVERALT og er godt vanntett. Den er svært beskyttende for utstyret ditt og plass til stativ bak om man har behov for det (det får du). Den er i utgangspunktet relativt vanntett, men den har på undersiden utrekkbart regntrekk som jeg drar fram når det regner mye eller jeg sykler. Den er GENIAL! Har i tillegg til helt justerbart innhold (borrelåsvegger) noen helt ventette lommer til minnekort etc...

7386327[/snapback]

 

 

Anbefaler Kata sekk jeg. Kata R-103 bruker jeg når jeg skal på tur :)

Har i tillegg Lowepro Stealth Reporter D550AW som jeg bruker på korte turer.

Kata sekken er den sekken jeg har vært mest glad i.

Kan nevne at jeg da har hatt: Lowepro Microtrekker 200, Lowepro Computrekker AW, Lowepro Slingshot 200AW, Lowepro Minitrekker AW.

 

Men sverger til min Kata som har regntrekk/soltrekk som kan tas helt av og er lett å få på igjen.

Brukte den på Svalbard i april, Praha i juni, sommerferien og warszawa i oktober.

Genial sekk som jeg aldri kommer til å kvitte meg med.

 

Anbefales. De har den på Netshop blant annet.

Kan nevne at Kata også lager skuddsikre vester og hjelmer i tillegg :)

 

Her er linken til sekken: Kata R-103

 

Andreas

Lenke til kommentar
Kan vamt anbefalle Stealth Reporter serien til Lowepro. Denne har alt du ser etter (og kanskje litt mer til.)

 

Har bag i denne serien selv, og er strålende fornøyd!

7386548[/snapback]

 

Enig der, men bedre å bære en sekk enn bag.

Du kjenner fint forskjellen etter en time, og for ikke å snakke om etter en hel dag :)

 

 

Andreas

Lenke til kommentar

Tusen hjertelig for gode tips så langt!

 

Det som virker mest forlokkende nå er vel Stealth Reporter serien til Lowepro, da jeg vil ha bag. Jeg er klar over at dette kan bli vondt å bære, særlig med tungt kamerautstyr, men planen er ikke å dra på tungt utstyr hele tiden. Det at jeg vil ha plass til litt mye er når jeg skal bort noen dager og vil ha med en del utstyr. Denne helgen for eksempel var jeg på en helgetur til Luxor og Aswan (bor for tiden i Egypt), da tok jeg med D70 + 18-70 i snutebagen, mens blitsen og 50mm'en måtte i tursekken min, pakket inn i klær. 35mm'en min og filmhuset mitt måtte jeg droppe pga plassmangel. Med en god bag kunne jeg kanskje fått med alt, samlet på en plass.

 

christopherH: Hvilken modell av Stealth Reporter er det du har? Ut i fra bildet ser det ut som om D200 eller D300 kan passe for meg, men det er jo ganskel vanskelig å bedømme rommlighet ut fra å se på bilder...

 

Søkte opp i noen gamle poster her og så at en del her på forumet har kjøpt Domke F-6. På bildene ser jo denne veldig fin og anonym ut, kan være et interessant alternativ. Det jeg er litt skeptisk til er om den rommer det jeg vil?! Leste også at denne er billigere i utlandet, hvor bestiller man fra da? Følger det med "justerbare rom" i den? Synes noen skrev at dette måtte kjøpes utenom.

Lenke til kommentar
Tusen hjertelig for gode tips så langt!

 

Det som virker mest forlokkende nå er vel Stealth Reporter serien til Lowepro, da jeg vil ha bag. Jeg er klar over at dette kan bli vondt å bære, særlig med tungt kamerautstyr, men planen er ikke å dra på tungt utstyr hele tiden. Det at jeg vil ha plass til litt mye er når jeg skal bort noen dager og vil ha med en del utstyr. Denne helgen for eksempel var jeg på en helgetur til Luxor og Aswan (bor for tiden i Egypt), da tok jeg med D70 + 18-70 i snutebagen, mens blitsen og 50mm'en måtte i tursekken min, pakket inn i klær. 35mm'en min og filmhuset mitt måtte jeg droppe pga plassmangel.  Med en god bag kunne jeg kanskje fått med alt, samlet på en plass.

 

christopherH: Hvilken modell av Stealth Reporter er det du har? Ut i fra bildet ser det ut som om D200 eller D300 kan passe for meg, men det er jo ganskel vanskelig å bedømme rommlighet ut fra å se på bilder...

 

Søkte opp i noen gamle poster her og så at en del her på forumet har kjøpt Domke F-6. På bildene ser jo denne veldig fin og anonym ut, kan være et interessant alternativ. Det jeg er litt skeptisk til er om den rommer det jeg vil?! Leste også at denne er billigere i utlandet, hvor bestiller man fra da? Følger det med "justerbare rom" i den? Synes noen skrev at dette måtte kjøpes utenom.

7390449[/snapback]

 

 

Til info så har Fotohuset i Oslo halv pris på Stealth reporter bag'er.

Dette er sakset ut fra websiden deres:

 

HALV PRIS PÅ LOWEPRO STEALTH REPORTER BAGER

 

Stealth Reporter 100 AWFør 895,- Nå 445,-

Stealth Reporter 200 AWFør 1195,-Nå 595,-

Stealth Reporter 300 AWFør 1295,-Nå 645,-

Stealth Reporter 400 AWFør 1595,-Nå 795,-

Stealth Reporter 500 AWFør 1745,-Nå 875,-

 

Det er snakk om utgåtte modeller tror jeg.

Ellers så kan jeg si at 550AW har plass til det meste :)

 

Andreas

Lenke til kommentar

Joostein:

Jeg har versjonen som heter 200 nå. Denne har plass til 1 stk kamera +4 stk lange objektiver (70-300 ekv). Flere små hvis du stabler i "høyden". Men skal du ha med deg 2 stk hus, ville jeg nok gått for 300 eller 400.

 

Tilbudet som er på fotohuset nå er nesten for godt til å være sant... ville jeg kastet meg over uten å blunke hvis jeg ikke hadde bag selv allerede!!

Lenke til kommentar

Det tilbudet er jo nesten for godt til å overse. Så da er det en tur i tankeboksen. Det jeg ikke liker med stealth reporteren er vel mest utseende, den ser litt high-tech-kamerabag ut:) og at jeg synes det er litt kjedelig å kjøpe noe på bakgrunn av (dårlige) bilder. På lowepro sine sider virker det som om de har brukt samme bildet på flere av modellene noe som gjør det vanskelig å bedømme hvordan en bestemt modell ser ut. Måtte i såfall blitt en 300AW eller 400AW tror jeg. Har sett en del på og lest en del om Domke også, virker som om folk er veldig fornøyde med den pluss at den ser bedre ut enn stealth reporteren. Det dumme med den er at den ikke har noe regntrekk (bor i Bergen til vanlig) og at den må bestilles fra utlandet (tror den kommer på under 1000kr alt inkludert dersom en bestiller fra bhphotovideo). Har egentlig mest lyst på Domke, men Lowepro vil være det letteste.

Lenke til kommentar

Trneger meg på med et spørsmål her siden det er mange med peiling på emnet.

 

Jeg trenger en skikkelig sekk, som er god å gå med, med bra polstring, og viktigst, hvor jeg kan feste skiene mine på for toppturer. Jeg har en helvetes utstyrsliste(Opptil 2 videkamera, DSLR, 3-4 linser, blitz, harddisk, batterier osv).

 

Men bruker å begrense meg til enten video, eller DSLR. Jeg har nå en Burton zoom pack, denne gjør jobben ganske bra, men den er direkte vond å ha på, i tillegg så er det dårlig feste system for ski, noen tips?

 

Har også en Lowepro Snutebag, men der får jeg jo ikke med njoe, i tillegg er det litt trøst for meg at utstyret henger over rompa mi når jeg jeg er ute på frikjøring.

Lenke til kommentar
Det tilbudet er jo nesten for godt til å overse. Så da er det en tur i tankeboksen. Det jeg ikke liker med stealth reporteren er vel mest utseende, den ser litt high-tech-kamerabag ut:) og at jeg synes det er litt kjedelig å kjøpe noe på bakgrunn av (dårlige) bilder. På lowepro sine sider virker det som om de har brukt samme bildet på flere av modellene noe som gjør det vanskelig å bedømme hvordan en bestemt modell ser ut. Måtte i såfall blitt en 300AW eller 400AW tror jeg. Har sett en del på og lest en del om Domke også, virker som om folk er veldig fornøyde med den pluss at den ser bedre ut enn stealth reporteren. Det dumme med den er at den ikke har noe regntrekk (bor i Bergen til vanlig) og at den må bestilles fra utlandet (tror den kommer på under 1000kr alt inkludert dersom en bestiller fra bhphotovideo). Har egentlig mest lyst på Domke, men Lowepro vil være det letteste.

7399275[/snapback]

 

Du får kjøpt Domke i Norge også.

Interfoto har de blant annet, men sikkert til en dyrere pris :)

 

Andreas

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...