Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan når jeg andre pc'er på hjemmenettet mitt?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

En helt enkelt spørsmål:

Jeg har trådløst nett hjemme og har to maskiner koblet til. Internett funker fint på begge to. Så langt alt vel... Men jeg ønsker å få tilgang til diskene på pc#1 fra pc#2 (og helst andre veien). Dette får jeg ikke til å fungere. Får feilmelding om at den ikke finner den andre maskinen. Finner heller ikke andre maskinen på "My Network places". Begge maskinene er registrert i samme Workgroup og logger inn med samme brukernavn/passord på begge.

 

Leste noe om at Guest accound må være aktivert for at dette skal funke... er det så enkelt?

Endret av Doktor Progg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enklere... Workgroup har ingenting å si. Guest account har kun noe å si dersom du får spørsmål om passord. Vanligvis er det firewall, enten i en eller begge maskinene, eller i router som gir problemer. Hvis du åpner firewallene, er det vanligvis bare å dele de folderne du ønsker, så får man tilgang til sem fra den andre maskinen :)

Lenke til kommentar
Enklere... Workgroup har ingenting å si. Guest account har kun noe å si dersom du får spørsmål om passord. Vanligvis er det firewall, enten i en eller begge maskinene, eller i router som gir problemer. Hvis du åpner firewallene, er det vanligvis bare å dele de folderne du ønsker, så får man tilgang til sem fra den andre maskinen :)

7382375[/snapback]

 

Ok, skal sjekke litt i firewall'ene om det kan være noe der. Håper egentlig mest på å kunne ta en \\pc2\c$ enn en faktisk share men... det burde jo være det samme... ?

Lenke til kommentar

Windows har en kjekk funskjon på slike oppgaver, om du skal bruke dette ofte er det litt tungvidt og logge seg inn på pc en hvær gang du skal ha noe derfra.

Windows har muligheter for og mounte opp nettverkstasjoner. Så om du deler en disk (eks. D:) så kan du mounte denne opp på den andre maskinen, slik at den havner sammen med dine partisjoner. Dette gjør du ved og først dele den parisjonen på maskin 2 som, den du vil ha kontakt med.

Så klikker du.

 

Min datamaskin -> Verktøy -> Koble til nettverkstasjon -> Sett stasjonvanvnet du vil ha -> bla deg fra til du finner den stasjonen du vil koble deg til som ligger delt på nettverket.

 

Dette fungere kjempegodt, og går begge veier.

 

--

Marius

Lenke til kommentar
Windows har en kjekk funskjon på slike oppgaver, om du skal bruke dette ofte er det litt tungvidt og logge seg inn på pc en hvær gang du skal ha noe derfra.

Windows har muligheter for og mounte opp nettverkstasjoner. Så om du deler en disk (eks. D:) så kan du mounte denne opp på den andre maskinen, slik at den havner sammen med dine partisjoner. Dette gjør du ved og først dele den parisjonen på maskin 2 som, den du vil ha kontakt med.

Så klikker du.

 

Min datamaskin -> Verktøy -> Koble til nettverkstasjon -> Sett stasjonvanvnet du vil ha -> bla deg fra til du finner den stasjonen du vil koble deg til som ligger delt på nettverket.

 

Dette fungere kjempegodt, og går begge veier.

 

--

Marius

7383318[/snapback]

 

Joa, sånt skal jeg nok få til. Men først må jeg få fikset slik at jeg faktisk når den andre pc'en fra hovedpc'en min. Skal se på det i helga.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...