Gå til innhold

Digitale lommekameraer med blenderprioritet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg foretrekker å bruke speilrefleks, men det er ikke alltid praktisk å dra på. Derfor har jeg i tillegg begynt å vurdere anskaffelse av et ultrakompakt digitalkamera som "alltid" kan ligge parat i skjorte- eller jakkelommen. Problemet er at de fleste slike kameraer har allverdens "idiotmodi", men sjelden gir fotografen full kontroll over eksponeringen.

Derfor lurer jeg på hva som finnes av kameraer som oppfyller disse kravene:

- Støtter blenderprioritet (som jeg bruker over 95% av tiden). Evt. lukkerprioritet eller program med skift-mulighet, slik at jeg fortsatt får full kontroll.

- Ca. 3x zoom, helst ned i 35mm ekvivalent brennvidde (i forhold til 35mm film).

- Tykkelse ikke over 3 cm, og helst ikke over 2,5 cm. (Stikkord: Skjortelomme.)

- Helst 4-6 megapixel. Over 6 gir så langt jeg har oppfattet bare mer støy uten noen egentlig gevinst ved så små sensorer. 4 skulle holde til moderat cropping ved visning på en monitor med 1600x1200 piksler.

- Autofokus.

- Brukerstyrt valg av ISO.

Noen som matcher sånn noenlunde er:

- Casio Exilim EX-Z750 og EX-Z850. (Litt dårlig vidvinkel, støy?)

- Fujifilm Finepix F11 og F30. (Lav støy, men ikke så bra utendørs?)

- Nikon Coolpix P3 og P4. (Litt for stort, og lunken omtale hos DPReview)

Noen andre som kan være aktuelle? Også utgåtte/brukte kameraer kan vurderes.

(HP har noen kameraer med kvasi-blenderprioritet, kun to verdier å velge mellom. Disse er ikke aktuelle.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Canon Powershot G7 kan tilby full manuell kontroll, og egne programmer for både blender og lukkerprioritet. Imidlertid passer den nok ikke ned i lommen din....

Skrevet
Canon Powershot G7 kan tilby full manuell kontroll, og egne programmer for både blender og lukkerprioritet. Imidlertid passer den nok ikke ned i lommen din....

7372931[/snapback]

G7 er nok alt for stort og tungt i denne sammenheng. Attpåtil er det mye dyrere enn kameraene jeg fant fra Casio og Fujifilm.

Hvis man fraviker kravet til lommeformat, er det en god del kameraer som gir fotografen kontroll over eksponeringen. Men hvis kameraet ikke går i lommen, kan jeg like gjerne ta med et speilreflekskamera.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...