Gå til innhold

[LØST] Formatere telefonnr i Access

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei.

Nå skulle jeg gjerne formatere vekk "-" og ta vekk mellomrom og bare ha 8 siffer.

Som et vanlig telefonnr altså.

Kanskje legge til "+47"

Endret av zapperen
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis jeg forstår deg rett så har du en tabell emd mange telefonnummer av typen: 901-99999

Da vil denne koden formatere bort bindestreket og gi deg et sammenhengende tlf.nr.

SELECT Trim(Left([Telefonnummer],InStr([Telefonnummer],"-")-1) & Mid([Telefonnummer],InStr([Telefonnummer],"-")+1,100)) AS Nummer
FROM Tabell1;

For å legge til +47 bruker du simpelthen bare & i samme koden:

SELECT "+47" & Trim(Left([Telefonnummer],InStr([Telefonnummer],"-")-1) & Mid([Telefonnummer],InStr([Telefonnummer],"-")+1,100)) AS Nummer
FROM Tabell1;

Skrevet

Det ser veldig ut som det er noe slik jeg skal ha.

Men det viser seg at det foreligger både , og _ der også. Pluss noen er formatert slik 99 99 99 99. Altså space. Skulle gjerne hatt vekk det også. Hvordan blir det da?

Men tusen takk for hjelp. Er et godt stykke på vei :) Masse takk

Skrevet (endret)

Dette går helt sikkert an å gjøre på en enklere måte, men dette fungerer det også:

SELECT IIf(InStr([Telefonnummer],"-")<>0,Trim(Left([Telefonnummer],InStr([Telefonnummer],"-")-1) & Mid([Telefonnummer],InStr([Telefonnummer],"-")+1,100)),
IIf(InStr([Telefonnummer],"_")<>0,Trim(Left([Telefonnummer],
InStr([Telefonnummer],"_")-1) & Mid([Telefonnummer],InStr([Telefonnummer],"_")+1,100)),
IIf(InStr([Telefonnummer],",")<>0,Trim(Left([Telefonnummer],
InStr([Telefonnummer],",")-1) & Mid([Telefonnummer],InStr([Telefonnummer],",")+1,100)),
Replace([Telefonnummer]," ","")))) AS Nummer
FROM Tabell1;

Endret av t0my

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...