Gå til innhold

Objektiv til EOS400D


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

 

Skal kjøpe meg EOS400d, Men lurer på hvilket objektiv som er det beste alternativet for meg.

 

Jeg ønsker et objektiv som jeg kan ta bilder av lekende unger i varierende situasjoner og samtidig et objektiv som er lyssterkt nok til å kunne ta fine familiebilder innendørs.

 

har sett litt på Tamron AF 18-200mm F/3.5-6.3 XR Di-II LD ASPHERICAL (IF) MACRO.

 

kan dette være et godt allround objektiv?

Eller har noen et godt forslag til objektiv som kan passe til en rimelig penge.

 

vært fint om noen kunne ta seg litt tid på å gi en nybegynner litt tips.

 

mh tom :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mine erfaringer og lidt andet kan du læse her http://www.naturphoto.dk/Fototips.htm

 

kopi af et tidligere indlæg: til rejselet brug har jeg to objektiver:

Canon 50 mm f1,8 til stemningbilleder i dårligt lys - det er meget let, skarpt og lysstrærkt.

Sigma 18-200 til resten. Jeg bruger det normalt på blænde 8, da det er bedst nedblændet et par trin. Men så syntes jeg faktisk det gør det godt. Nikon 18-200 VR ville være bedre, men det fås jo af gode grunde ikke til canon

 

kopieret fra en anden tråd:

Du kan se billeder her (nattebillederne ved bålet er taget med 50 mm f1,8)

http://www.naturphoto.dk/cpg135/thumbnails.php?album=84

 

fra Ebeltoft Zoom i denne mappe.

http://www.naturphoto.dk/cpg135/thumbnails.php?album=27

Jagtbillederne er i øvrigt taget med sigma 18-125

 

De fleste af hundeslædebillederne her er også taget med 18-125

http://www.naturphoto.dk/cpg135/thumbnails.php?album=26

 

Jeg er nået dertil, at jeg bruger den til ferie- og festbilleder samt når jeg ikke ved hvad der kommer af muligheder og når vægten spiller ind. jeg har samtidigt en 50 mm f1,8 med til når lyset svigter.

 

En kammerat har Tamrons 18-200 til familiebillederne, og han er også godt tilfreds med resultaterne.

 

Hvis man ser på gennemsnitsbrugeren af den slags optik så tror jeg de leverr varen. De fremkaldes ofte uden den store efterbehandling og sjældent meget større end A4. Tager man ydermere et par hensyn der hedder hedder blændet lidt ned og hurtig lukketid ved høj tele, er jeg ikke i tvivl om de kan levere varen og gøre det godt.

Lenke til kommentar

Jeg var på vei til å kjøpe et slikt objektiv selv, men etter å ha sett på testbilder droppet jeg det.

Når man først har tatt steget å kjøpt et speilreflekskamera synes jeg det er dumt å kjøpe et objektiv som gir dårligere bilder.

 

Og med den lysstyrken egner det seg veldig dårlig for disse snø-løse vinterene vi har.

 

Jeg kjøpte et Tamron 17-50 2.8 isteden, og angrer ikke et sekund.

En god oppgradering fra kit-objektivet, og f2.8 er veldig fint å ha nå på vinteren.

 

Hvis du ikke har råd til så mye akkurat nå, vil jeg heller anbefale deg å kjøpe en 50 f1.8 og en billig 75-300 i tillegg.

Lenke til kommentar

Jeg har et Tamron 18-200mm.. Jeg hadde litt problemer med det for en tid siden, men fant fort ut at det er ikke objektivet sin feil at bildene mine ikke ble bra.. MEn det som er litt rart er at bildene jeg tok hjemme i Norge ble mindre bra, men de jeg har tatt nå disse tre uker jeg har vært i USA, de har blitt veldig bra.. Men det kan jo tyde på at det er ikke ikke så lyssterkt som vi kunne ønske hjemme i Norge.. Men jeg har også et Tamron 55-200mm, det koster under 1000-lappen. Og med det tok jeg mye finere bilder hjemme :-) Men jeg hadde mitt 18-200mm inn til en fotograf. Han fant uut at det er ikke noe galt med objektivet, det er mer fotografen :-) Men det objektivet "trivdes" ikke så godt sammen med auuto-innstillingene på Canon 400D, men på de manuelle så ble bildene veldig bra :-)

 

Men du kan få kjøpe mitt hvis du vil :-) Jeg har gått over til IS-objektiver.. Men hvis budsjettet er ikek av de største, så tror jeg at jeg hadde gått for et 55-200mm. Det koster lilte, og du har et godt objektiv til en billig penge, mens du legger opp noen kr til et skikkelig ett :-)

Lenke til kommentar

:D Hei igjen.

 

jeg er litt opptatt av å slippe unna med minst mulige objektiver.

 

Hvordan vil det være å heller vurdere nikon D70s eller D80 med 18-200 vr.

eventuelt d40-d50 for å gjøre det billigere?

 

d40-d50 er vel kanskje godt nok for en nybegynner.

tror det må være lurt å gå for et godt objektiv.

noen som har formening om dette.

 

mh tom

Endret av trogla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...