Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hastighetsgiver - volvo460

gaardern

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får feilkode 3-1-1 på 460'n min. Dette skal i følge autodata være feil på hastighetsføler. Er dette svinghjulsføler eller er det i noe i forbindelse med instrumentpanel (speedometer) ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du noen symptomer på feilen også, eller virker alt ok?

De fleste moderne biler har jo også en hastighets-sensor for bilens hastighet som gjerne måler utgående aksel på gearkasse.

Dette er ikke bare til speedometer, kjørekomputer ol, men også til motorstyringshjernen som bruker signalet bla til og styre bensinkutt når man henger på gear i nedoverbakke ol.

"Hastighetsføler" er jo i denne sammenheng et veldig vagt begrep og kan jo være så mangt... Du ser ikke hva den heter på engels da?

Skrevet

Har symptomer jeg ikke finner årsaken til. Når jeg tråkker inn clutchen ved lavt turtall, så faller turtallet brått nesten ned til 0rpm (spesielt i nedoverbakke). Bilen bruker også litt mye bensin. Har "modda" speedometer-wire, så jeg bør kansje kjøpe en ny en. Tror du speedometerwiren har noen annen funksjon enn å vise hastigheten?

Feilkoden betegnes som "Speedometer signal" på engelsk.

Skrevet

Har ikke så mye erfaring med Volvo, men har ikke vært borti at selve wiren driver noe annet enn speedometer/telleverk. Men det kan godt hende jeg bare er lite opplyst på dette... :whistle:

Hvis ikke noen andre her kan gi deg mer presise svar i fht 460, ville jeg prøvd å se om du kan se ledninger som går inn på girkasse. Hvis du har manuelt gir er det som regel bare to sensorer, en til ryggelys og en hastighetssensor. Hvis du så har tilgang til feilkodelesning kan du prøve å koble vekk fartssensor og se om du da får en ny feilmelding (altså feil på annen sensor enn du fikk først). Gjør du ikke det vet du at det er den sensoren det er feil på, og da bytter du den.

Det er ikke usannsynelig at den kan skape slike symptomer som du nevner.

Skrevet
Har symptomer jeg ikke finner årsaken til. Når jeg tråkker inn clutchen ved lavt turtall, så faller turtallet brått nesten ned til 0rpm (spesielt i nedoverbakke). Bilen bruker også litt mye bensin. Har "modda" speedometer-wire, så jeg bør kansje kjøpe en ny en. Tror du speedometerwiren har noen annen funksjon enn å vise hastigheten?

Feilkoden betegnes som "Speedometer signal" på engelsk.

7368624[/snapback]

Stopper motoren noen ganger når du trår inn clutchen eller? Min 460 var også slik i perioder at turtallet falt veldig langt akkurat i det jeg trykte inn clutchen, men stoppet aldri. Men siden du får denne feilkoden er det nok noe feil med hastighetsføleren eller ledningene til den, og dette er nok ikke den samme som til speedometeret siden du har wire til det. Se om du kan finne en føler en eller annen plass på gearkassa, eller spør hos volvo hvor sensoren sitter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...