Gå til innhold

Desktoperstatter og spillPC, Toshiba eller annen?


Real_McCoy

Anbefalte innlegg

Skal nå endelig erstatte min gamle laptop og eldgamle stasjonære med en bærbar med 17" skjerm :)

 

Først og fremst må den kunne dra spill på en bra måte - BF2142, COD2, F.E.A.R. osv. det er alfa og omega!

Bruksområder utover det er ikke noe spesielle ting... surfing, litt bilderedigering, filmtitting... altså vanlige ting.

 

Kan ta malen først og fremst kanskje;

 

Hvor mye penger vil du bruke?

Mellom 15 til 20 tusen. 20k er absolutt max...tror jeg :p

 

 

Hva skal du bruke maskinen til?

Har jeg vel allerede skrevet, men mye FPS spill og ellers vanlige ting

 

 

Hvilke krav stiller du til maskinen?

17" WS skjerm, 2GB minne, minimum 120GB HDD, CPU som holder til spill - core2duo på minst 1,83 eller større?

 

 

Har du noen spesielle krav til design/farge/fysiske mål?

Nei

 

 

WLAN og iallefall 3 USB 2.0 porter er ett krav. FW og Bluetooth er ikke så nøye. Grei DVD brenner er kjekt, men floppy behøver jeg ikke.

Kortplass til mitt 3G kort.

 

 

Ok, etter mye titting frem og tilbake på nettet sitter jeg egentlig igjen med denne PC'n her;

Toshiba Satellite P100-347

 

Kort summert har den NVIDIA® GeForce™ Go 7900 m/512MB minne, 2GB minne, 2GHz CPU og 200GB HDD - og ellers alt jeg trenger.

Koster 16 750,- hos Netshop.

 

Synes det virker som dette er den absolutt beste til mitt bruk og pris.

 

Har sett på 2 andre, en Acer og Dell.

Acer Aspire 9524WSMi hos mpx.no

Denne er også grei... men koster en tusenlapp mer ca. Dårligere CPU, samme skjermkort, samme minne, større HDD (240GB). Til mitt bruk tror jeg vel egentlig ikke at den er verdt en tusing mer?

 

Har også prøvd meg frem hos Dell, og konfigurert en XPS M1710. Klarte ikke og få den under 20k men kom til slutt frem til en pris på 21 418,- kroner... altså 1500 for mye... :hrm:

MEN... den har noen store fortrinn foran de 2 andre;

-17" WUXGA skjerm (altså 1920x1200 oppløsning mot 1440x900 på de andre)

-2,16GHz CPU

-XPS 512MB NIVIDIA7® GeForce™ Go 7900 GTX - er dette MYE bedre enn GS kortene i de andre, til spill?

 

Mindre HDD derimot, 120GB på Dell'en.

 

Det STORE spørsmålet... kan Dell være den beste og forsvare nesten 5000 kroner mer enn Toshiba'n eller burde jeg klare meg med Toshiba?

 

Kunne såklart tenkt meg en WSXGA eller WUXGA skjerm, men kan vel klare meg med en vanlig WXGA også... :hmm:

 

Eller har jeg oversett noen andre PC'er som kunne passe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg prøvde meg frem litt mer hos Dell, og klarte og bygge en XPS M1710 til under 20k :D

 

Spec'sene ble da sånn;

 

-Intel®Core™ 2 Duo Processor T7200 (2.0 GHz, 4 MB L2 cache, 667 MHz FSB)

-Ekte® Windows XP Media Center Edition 2005 (Engelskt)

-17" UltraSharp Wide Screen WUXGA (1920 x 1200) Display with TrueLife®

-2048MB 667MHz DDR2 SDRAM (2x1024)

-120GB (5,400 rpm) SATA Hard Drive

-Fixed Internal 8X DVD+/-RW Drive including software

-XPS 512MB NIVIDIA7® GeForce™ Go 7900 GTX

 

Totalt 19 980,- inkl. frakt.

 

Jeg må si at etter og ha lest tråden her på forumet om XPS og lest tester, så har jeg mer og mer lyst på denne. Er jo utrolig tøft design og ellers en meget bra laptop tror jeg. Den har ikke num tastatur, men det er kanskje ikke den største ulempen?

 

Når jeg skal bruke laptopen hjemme, så planlegger jeg og koble til ekstern skjerm, tastatur og mus uansett (til gaming).

 

 

Er dette den ultimate spilløsningen til under 20k for en bærbar? Eller kan jeg spare 4000 og kjøpe Toshiba'n? Får mer harddiskplass men dårligere skjermkort sånn jeg ser det. Men det med HDD er ikke så farlig... jeg har en Maxtor 250GB ekstern HDD for øyeblikket og tenkte og kjøpe meg en ekstern til.

Lenke til kommentar

Fjonge maskiner begge to! :thumbup: de eneste forskjellene som er avgjørende er vel den kjappere disken "80 gig mindre" og noe kjappere minnet i Dell'en + bedre oppløsning på skjermen. Uansett hvilken du velger har de rå ytelse for bærbare å være, det er sikkert. Har du så mye penger å bruke - velg Dell'en. Vil du spare noen få lapper - gå for Toshiba'en!

Lenke til kommentar

Dobbeltsjekk for all del at XPS maskinen har PCMCIA til ditt 3g kort. Det har de nemlig droppet på Inspiron maskinene. Sjekk Toshibaen også.

 

Jeg har akkurat bestillt en HP Pavilion dv8336ea til 10700 som er endel svakere enn de du lurer på, men jeg er desverre helt avhenging av PCMCIA så da ble det den jeg tok.

Endret av josteinsen
Lenke til kommentar

XPS'en har ikke PCMCIA spor, kun expresscard. Så det er jo litt dumt...

 

Finnes det 3G/Edge datakort i expresscard? Det kortet jeg har er ikke så mye og spare på uansett... er kun 3G eller GPRS, ikke Egde. Så sånn sett kunne jeg nesten ha kjøpt ett nytt kort hvis det finnes i expresscard?

 

En par ting; er det gratis oppgradering til Vista hos Dell når du kjøper PC med MCE? Sånn er det vel hos Toshiba, HP, Acer osv.

 

Vil Flight Sim X kunne kjøres bra på ett 7900 GS/GTX kort?

Lenke til kommentar

Jeg fikk min dell xps m1710 på tirsdag<3 og det er fullverdig desktop erstatter, min kosta 22.800 kr spiller call of duty 2 online hverdag, klarte å spille cod2 i dx9 og alt på fult i 1200x oppløsning og ingen problemer, alt gikk glatt, har testa demoen til bf2142 og alt gikk glatt med alt på fult i 1024, dessuten er xps m1710 helt rå, mye tøffere irl enn på bilder også:D

 

jeg har 7950 gtx kortet, 2 gb ram, og 2.13 ghz prosessorn, men du kan klare få den konfa til under 20k med 2 gb ram, og 7900 kortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...