Gå til innhold

er disse PCENE god nok for spillservere?


m4nia

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg skal sette opp noen spillservere på noen pcer.

 

PC type 1 - stasjonære

Nettkort: Realtek RT8201 10/100 ingt

RAM: 512 MB

CPU: P-4 CeleronD, 533MHz, 2400

OS: Windows 2000

Grafikk: SIS, 64 share

Lyd: Realtek ALC 655, AC97, intg

Cd: BenQ DVP 1650S, 16x-48x

HD: 40000 MB

 

PC type 2 - bærbare - Dell LATITUDE 120L

 

CPU: 1,73 GHz, 2 MB L2 Cache, 533 MHz FSB

OS: Windows® XP Professional

RAM: 512 mb 533 MHz (kjører ved 400 MHz)

Harddisker: 25 GB

Grafikk: 128 MB / 64 MB

 

Det skal også sies at serverene skal settes opp på 100mbit LAN, så inett linjen har ikke noe å si.

 

Det jeg lurer på følgende:

- Hvor mange CS 1.6 servere kan en sånn PC ha?

- Hvor mange CS Source servere kan en sånn PC ha?

- Hvor mange BF2 servere kan en sånn PC ha?

- Hvor mange BF2142 servere kan en sånn PC ha?

- Hvor mange HLTVer og SourceTVer kan jeg sette opp, før den går i ball?

- Hvor mange VT-servere kan jeg sette opp på en sånn PC?

- Kan jeg sette opp DC Hub på en sånn PC?

 

Si også hvor mange slots serverene burde ha osv. BF serverene er jeg i tvil om vil fungere i det hele tatt, så er det noen som vet det si ifra :)

 

edit: la til PC type 2, noen bærbare

Endret av m4nia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pga ram'en vil du kun klare 1 server per maskin. Dette gjelder ihvertfall CS 1.6 og CS Source. Vil også tro du får en begrensing på maks 14 spillere. Når det kommer til BF2/2142 vet jeg ikke kravene, og har aldri hostet disse spillene.

 

DC Hubs krever mer båndbredde enn maskinvare.

Lenke til kommentar
Pga ram'en vil du kun klare 1 server per maskin. Dette gjelder ihvertfall CS 1.6 og CS Source. Vil også tro du får en begrensing på maks 14 spillere. Når det kommer til BF2/2142 vet jeg ikke kravene, og har aldri hostet disse spillene.

 

DC Hubs krever mer båndbredde enn maskinvare.

7355935[/snapback]

 

Som jeg skrev over har det ingen ting å si med båndbredden, det er ett lan som har 100mbit ALLOVER.

Lenke til kommentar
- Hvor mange CS 1.6 servere kan en sånn PC ha?

Vil anta at det går fint med 2

- Hvor mange CS Source servere kan en sånn PC ha?

En på hver, siden Source serveren bruker mer resurser enn 1.6

- Hvor mange BF2 servere kan en sånn PC ha?

- Hvor mange BF2142 servere kan en sånn PC ha?

Begge to bygger på BF2 så de bruker like mye resurser, en bør gå.

- Hvor mange HLTVer og SourceTVer kan jeg sette opp, før den går i ball?

Du kan vel sette opp en del, 5-30 kanskje. Dette trekker mindre resurser enn vanlig spiller

- Kan jeg sette opp DC Hub på en sånn PC?

De maskinen er overkill til å bare kjøre DC hub. Til de andre folkene, bandbredden på en DC hub har lite eller ingenting å si, om den er liten så kan det hende at det går treigere å søke etter filer.

Den kan du godt sette på en av maskinen som allerede kjører en spillserver.

 

 

Du får ha lykke til, og så får du prøve deg frem til du finner en løysing som passer for dere. Kjør en spillserver på hver av maskinen og se hvor mye av resursene den bruker, om du har mye å gå på så kan du sette opp en til server på den maskina.

En ting jeg har merket med CS servera, når en av serveren skifter map så bruker den mye resurser, det kan gå utover hvor bra den andre serveren på samme maskina yter.

Lenke til kommentar
- Hvor mange CS 1.6 servere kan en sånn PC ha?

Vil anta at det går fint med 2

- Hvor mange CS Source servere kan en sånn PC ha?

En på hver, siden Source serveren bruker mer resurser enn 1.6

- Hvor mange BF2 servere kan en sånn PC ha?

- Hvor mange BF2142 servere kan en sånn PC ha?

Begge to bygger på BF2 så de bruker like mye resurser, en bør gå.

- Hvor mange HLTVer og SourceTVer kan jeg sette opp, før den går i ball?

Du kan vel sette opp en del, 5-30 kanskje. Dette trekker mindre resurser enn vanlig spiller

- Kan jeg sette opp DC Hub på en sånn PC?

De maskinen er overkill til å bare kjøre DC hub. Til de andre folkene, bandbredden på en DC hub har lite eller ingenting å si, om den er liten så kan det hende at det går treigere å søke etter filer.

Den kan du godt sette på en av maskinen som allerede kjører en spillserver.

 

 

Du får ha lykke til, og så får du prøve deg frem til du finner en løysing som passer for dere. Kjør en spillserver på hver av maskinen og se hvor mye av resursene den bruker, om du har mye å gå på så kan du sette opp en til server på den maskina.

En ting jeg har merket med CS servera, når en av serveren skifter map så bruker den mye resurser, det kan gå utover hvor bra den andre serveren på samme maskina yter.

7356998[/snapback]

 

Tusen takk for hjelpen. Har tenkt å kjøre 2 cs og 2 cs source servere på lanet. Om jeg skal bruke 4 servere til det vet jeg ikke, men det kan godt skje.

 

Kan kanskje sette opp en server som har DC Hub og VT-servere på. Og enda en med HLTV og SourceTV på.

 

Da har jeg brukt 6 servere, så kan jeg se om jeg får satt opp bf2 servere, hvis ikke kan jeg satse mer på publicservere.

Lenke til kommentar

Skal også sies at vi har mulighet for å sette opp div. servere på noen Dell LATITUDE 120L Bærbare PCER

 

her er info om denne PC-en: fra euro.dell.com

 

CPU: 1,73 GHz, 2 MB L2 Cache, 533 MHz FSB

OS: Windows® XP Professional

RAM: 512 mb 533 MHz (kjører ved 400 MHz)

Harddisker: 25 GB

Grafikk: 128 MB / 64 MB

 

vet ikke så mye om disse bærbare enda, men er det noen som vet om disse egner seg bedre som servere. Antar det, selv om de er bærbare. I så fall, hvor mange servere osv, kan den kjøre (SE OVER)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Skal også sies at vi har mulighet for å sette opp div. servere på noen Dell LATITUDE 120L Bærbare PCER

 

her er info om denne PC-en: fra euro.dell.com

 

CPU: 1,73 GHz, 2 MB L2 Cache, 533 MHz FSB

OS: Windows® XP Professional

RAM: 512 mb 533 MHz (kjører ved 400 MHz)

Harddisker: 25 GB

Grafikk: 128 MB / 64 MB

 

vet ikke så mye om disse bærbare enda, men er det noen som vet om disse egner seg bedre som servere. Antar det, selv om de er bærbare. I så fall, hvor mange servere osv, kan den kjøre (SE OVER)

7371095[/snapback]

 

Å bruke bærbare PCer til servere på LAN er ikke noe jeg ville anbefale.. Er med og arrangerer en del LAN selv og vet hvilket helvete som kan utvikle seg hvis gameserverne er dårlige.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Å bruke bærbare PCer til servere på LAN er ikke noe jeg ville anbefale.. Er med og arrangerer en del LAN selv og vet hvilket helvete som kan utvikle seg hvis gameserverne er dårlige.

 

Uten om overoppheting osv så er laptop supert å bruke som server....

Jeg drog med en gammel Dell C400 som server og stod på fint i 5 dager og presterte(linux)....

Server med ups= laptop^^

 

bare husk å test at de tåler å kjøre i et i over 1 døgn osv^^

 

(og med linux så vil du kunne klare å kjøre større servere og mer stabilt...)

Lenke til kommentar
Å bruke bærbare PCer til servere på LAN er ikke noe jeg ville anbefale.. Er med og arrangerer en del LAN selv og vet hvilket helvete som kan utvikle seg hvis gameserverne er dårlige.

 

Uten om overoppheting osv så er laptop supert å bruke som server....

Jeg drog med en gammel Dell C400 som server og stod på fint i 5 dager og presterte(linux)....

Server med ups= laptop^^

 

bare husk å test at de tåler å kjøre i et i over 1 døgn osv^^

 

(og med linux så vil du kunne klare å kjøre større servere og mer stabilt...)

7497614[/snapback]

 

ok, men tror jeg kommer til å bruke de stasjonere. Er de gode nok?

Lenke til kommentar

Hvor skal dette eventuelt være? Sett etter om du kan leie servere fra andre arrangement eller klubber i nærheten?

 

For det andre.. Det er WAY for lite minne på den stasjonære der... Jeg ville vel hatt en 2 gig minne minimum. Kjører dette selv på en 2,7 eller 3 ghx prescott cpu med 2 gig minne og en liten 37 gig raptor disk... Dette fungerer helt utmerket og drar fint 3 cs servere under en compo... Vi har en del statistikk og moduler som drar en del, men en slik hw configurasjon skal klare en del...

 

Cs serveren leser fra disken en gang... Ved riktig configurasjon.. Og det er vel oppstart av serveren og bytte av map... Resten er minne -> cpu jobb...

Lenke til kommentar
Hvor skal dette eventuelt være? Sett etter om du kan leie servere fra andre arrangement eller klubber i nærheten?

 

For det andre.. Det er WAY for lite minne på den stasjonære der... Jeg ville vel hatt en 2 gig minne minimum. Kjører dette selv på en 2,7 eller 3 ghx prescott cpu med 2 gig minne og en liten 37 gig raptor disk... Dette fungerer helt utmerket og drar fint 3 cs servere under en compo... Vi har en del statistikk og moduler som drar en del, men en slik hw configurasjon skal klare en del...

 

Cs serveren leser fra disken en gang... Ved riktig configurasjon.. Og det er vel oppstart av serveren og bytte av map... Resten er minne -> cpu jobb...

7521095[/snapback]

 

Ja, har kanskje tenkt å putte inn mer ram. Men det blir nok bare en server pr. PC uansett :) De bærbare skal vist ikke brukes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...