Gå til innhold

spørsmål om kjøp av windows


Tulipa

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har tre pc'er som jeg skulle ha installert windows på. må jeg egentlig da kjøpe tre eksemplarer med windows? d blir jo dyrt d. :hmm:

 

Anbefaler dere meg å kjøpe windows xp home, pro eller skal jeg vente på vista?

 

Hva blir bedre på vista og når kommer den egentlig for salg?

 

Hva er egentlig forskjellen på oem versjon og fullversjon?

 

Jeg har en windows xp home oem versjon. Kan jeg kun bruke denne på pc'n jeg kjøpte den med?

Endret av Lillepia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Jeg har tre pc'er som jeg skulle ha installert windows på. må jeg egentlig da kjøpe tre eksemplarer med windows? d blir jo dyrt d.  :hmm: 

 

Anbefaler dere meg å kjøpe windows xp home, pro eller skal jeg vente på vista?

 

Hva blir bedre på vista og når kommer den egentlig for salg?

 

Hva er egentlig forskjellen på oem versjon og fullversjon?

 

Jeg har en windows xp home oem versjon. Kan jeg kun bruke denne på pc'n jeg kjøpte den med?

7335911[/snapback]

 

Hei!

 

For at du skal kunne installere Windows på flere enn en maskin, så trenger du en "flerbruks lisens". Denne er i de fleste tilfeller ganske så dyr. Men hvis det ikke skulle stanse deg, så selges de omtrent overalt hvor det selges datamaskin og elektronisk utstyr. Komplett.no er bla. et sted hvor du kan få kjøpt sånne.

 

Om du skal kjøpe Home Edition eller Professional avhenger egentlig hva du skal bruke det til. Hvis du har behov for et nettverksoperativsystem som du skal bruke til feks. å melde maskiner inn i domener, så trenger du Professional. Men hvis du derimot skal være en gjennomsnittlig hjemmebruker, så klarer du deg fint med Home Editon. Du må grave dypt under overflaten for å finne noe forskjell egentlig..

 

En OEM versjon er en versjon av Windows som følger med maskinen din når du kjøpte den. Denne versjonen skal ikke installeres på andre maskiner enn den som den fulgte med på!

 

Håper dette hjalp deg litt! ;)

Endret av n3xuZ-
Lenke til kommentar

ok, takk for svar :thumbup:

 

jeg er nok en gjennomsnittelig bruker så jeg trenger vel bare home.

 

Men burde jeg vente på vista? Er jo litt nysgjerrig på det siden det er nytt.

 

 

Min oem versjon har jeg først installert på min bærbare som jeg kjøpte den med. så installerte jeg på en stasjonær til foreldrene mine.og alt fungerte greit. så skulle jeg installere på min egen stasjonære og da fikk jeg beskjed om at lisensen var brukt for mange ganger. så ringte jeg slik som pc'n foreslo og fikk ny kode og alt fungerte greit. Så sa foreldrene mine at lisensen på deres pc gikk ut om bare noen dager. Dette skjønner jeg jo nå, men hvorfor har jeg ikke fått samme beskjed på min stasjonære siden jeg bare har lov å benytte dette på en pc....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...