Penrin Skrevet 19. november 2006 Skrevet 19. november 2006 Heisann Overskriften sier vel sitt, men har en PC jeg vil prøve å bruke som filserver, først bare her hjemme. Tenkte den skulle kjøre Linux, men mulig den kan kjøres med Windows og. Men, hvilken programvare trenger jeg for og kjøre en filserver? Og hvordan brukes den? Håper på kjappe svar, Mvh Stian
haingodegamle Skrevet 19. november 2006 Skrevet 19. november 2006 I windows kan du jo bare sette den opp, og dele ut de diskene / områdene du vil dele, samt sette de rettighetene du ønsker for disse katalogene. Stort verre er det ikke. Det samme kan gjøres i linux ved hjelp av sambaprotokollen. Utover dette trenger du ikke etter min mening noen spesiell programvare. Det kan dog være kjekt å ha en ftpserver på filserveren, slik at den er lettere tilgjengelig utenfor nettverket ditt.
Penrin Skrevet 2. desember 2006 Forfatter Skrevet 2. desember 2006 (endret) Hei igjen. Nå har jeg endelig tatt meg tid til å sette opp serveren min, og lurer på en ting... Hvordan lager jeg serveren slik at jeg ser den dammen med harddiskene? Altså sånn at jeg slipper å gå inn i mine nettverksteder og datamaskiner i arbeidsgruppen? Har sett at de har slik på jobben, og det er egentlig ganske mye enklere.. Håper dere skjønner hva jeg mener, og håper som altid på kjappe svar Mvh Stian Kolrud EDIT: Glemte å si at den kjører WinXP, ikke Linux Endret 2. desember 2006 av Stian Kolrud
Mr-CEO Skrevet 2. desember 2006 Skrevet 2. desember 2006 Jeg går utifra at du sitter på windows Åpne min datamaskin - verktøy - koble til nettverksstasjon. Dette gjør du altså på den PCen som skal vise diskene, ikke filserveren
Penrin Skrevet 2. desember 2006 Forfatter Skrevet 2. desember 2006 Tusen takk! Det var det som skulle til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå