Gå til innhold

Kan Sigma Blitz EF 500 DG fungere som master ..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Funger denne blitzen som master sammen med min 430ex(slave)?På FotoVideo trodde de det. Gjør den det, kjøper jeg heller denne til halv pris i forhold til 580ex.

Håper på at noen har denne komboen og VET at det fungerer:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bumper denne, da jeg lurer på det samme. Antar den gjør det, skal jo kunne fungere som master.

Mine tilleggsspørsmål: Kan disse 2 blitzene (Sigma ef 500 dg super og Canon 430ex) drives fra hvert sitt stativ uten at den innebygde blitzen i f.eks. canon eos 350d fyrer av samtidig? Ønsker altså ikke å benytte den interne blitzen, pga skal ta bilder mot akvarieglass (blir da reflekser). De eksterne blitzene tenkte jeg å la peke skrått inn fra hver side over akvariet for å unngå reflekser i frontglasset.

Har i dag kun 430 ex, og en slik 60 cm spiral blitzkabel. Den er forøvrig irriterende kort. Finnes det lengre blitzkabel som passer?

Skrevet

Ja. Den funker som master. Gjør i alle fall det mot min 580.

Dersom du skal fyre av begge blitzene kan du dessverre ikke styre dem fra kamera uten ledning eller en spesialdings som heter ST-E2. Dette suger, men det er lite å gjøre med det.

Alternativt kan du faktisk kjøpe enda en Sigma blits, og bruke den som master, men med blitzen avskrudd. Det er som kjent IR-biten som utløser slavene. Men ST-E2 er ganske mye mer hendig.

Jeg kjøpte St-e2'en på ebay, der den var en god del rimeligere enn i butikk. Fikk min for ca 1200 ink frakt. jeg synes den er ganske anvendelig. Brukte den sist i et bryllup. Da hadde jeg en Canon 580 og en Sigma 500 i hver ende av rommet, rettet opp mot taket. Når jeg da tok bildene ble de utløst av ST-E2'en på kamera, og jeg fikk et fint, bouncet lys.

Ulempen med den er at blitzen bør stå foran kamera, siden den ikke sender signal bakover. Innendørs pleier veggene å sørge for at signalet blir reflektert bakover igjen, men utendørs fungerer det ikke.

Ellers finnes det egentlig ikke noen kabel som er lenger, fra Canon. Jeg prøvde ogås å finne det, men det eneste jeg fant var muligheten til å skjøte på kablen selv.

Skrevet

Takk for informativt og nyttig svar.

Den ST-E2 dingsen hørtes litt dyr ut, så forslaget om å skjøte kabelen virker interessant.

Når det gjelder å skjøte kabelen, har du en oppskrift på dette? Og /eller eventuelt info om hvor jeg kan få tak i skjøtedeler og riktig kabel å skjøte med?

Skrevet
Takk for informativt og nyttig svar.

Den ST-E2 dingsen hørtes litt dyr ut, så forslaget om å skjøte kabelen virker interessant.

Når det gjelder å skjøte kabelen, har du en oppskrift på dette? Og /eller eventuelt info om hvor jeg kan få tak i skjøtedeler og riktig kabel å skjøte med?

7365213[/snapback]

Har i mellomtiden kjøpt 580ex. St-E2 er en fin sak, så den bestiller jeg nok fra Ebay, Hong Kong. I Norge koster den kr. 2000,-, men som Jangul sier kan den importeres for rett over 1000-lappen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...