Gå til innhold

Nå kommer cracket!


tom watt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja vi får håpe at renta hopper opp noen hakk til, så boligmarkedet virkelig får seg en smell.

 

Etter en at jeg hadde vært på en visning, snakket megleren om prisen på leiligheten.

Dette er i Tromsø hvor jeg studerer.

 

-"Fra 2005 til 2006 steg prisene med 20%, fra '06 til '07 med 25%, fra '07 til 08' med nesten 30%." Sa megleren.

Da svarte jeg enkelt og greit: "Jaja. Det er ikke rart at det skal ned igjen nei!" + La inn et lite flir.

 

Fikk et "Artig" blikk fra megleren da, lille megleren ble litt fornærmet :D

Lenke til kommentar
Folk som har "kjøpt" seg kåk med lavt innskudd, og skyhøy fellesgjeld kan jo bare slå seg konkurs med en gang. Om 10 år blir man ikke kvitt den kåken om man git den bort en gang.

 

 

 

Hva er i realiteten forskjellen på å betale noen 100 000 for å overta en leilighet med fellesgjeld som er kjøpt for 100 000, og det å selge en selveierleilighet med 200 000 i tap?

Lenke til kommentar

Forskjellen er at ved innskuddsboliger kan man bare si fra seg boretten.

 

Det er det mange boligbyggerlag er livredde for, at folk forstår at de vil være tjent med å anse innskuddet sitt som tapte penger. Da kan de si fra seg boretten og droppe å betale på en skyhøy fellesgjeld.

 

Selveier: Går ned 200 tusen i verdi. Eier kvitter seg med den. Tap 200 000,-

Innskudd: Går ned 200 tusen i verdi, innskuddet var 100 tusen. Eier kvitter seg med den. Tap 100 000,-

Lenke til kommentar
Forskjellen er at ved innskuddsboliger kan man bare si fra seg boretten.

 

Det er det mange boligbyggerlag er livredde for, at folk forstår at de vil være tjent med å anse innskuddet sitt som tapte penger. Da kan de si fra seg boretten og droppe å betale på en skyhøy fellesgjeld.

 

Selveier: Går ned 200 tusen i verdi. Eier kvitter seg med den. Tap 200 000,-

Innskudd: Går ned 200 tusen i verdi, innskuddet var 100 tusen. Eier kvitter seg med den. Tap 100 000,-

 

 

Nå kommer det! Kanskje..

Lenke til kommentar

Planen for to år siden var å kjøpe før jul nå i år. Jeg ser at interessante objekter har en prisvurdering under verditakst hvilket var langt fra tilfellet for to år siden.

 

Jeg betaler nå 9000 i leie hver måned, men har likevel bestemt meg for å utsette et kjøp til sommeren. Da tror jeg det er mulig å gjøre et skikkelig kupp da jeg kjøper for å bo i minst 10 år i leiligheten.

 

Kommer nok til å se en nedgang i minst to år til, men med et såpass langt perspektiv tror jeg det er fornuftig alikevel.

 

Synspunkter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...