Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Komme forbi diverse filter?


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg går på internatskole, der vi har internett på rommene. Dette gir mang en person mang en hodepine, for det er ikke til å stikke under en stol at avnsvarlig for nettverket ikke har så mye peil.

Litt bakgrunn om nettverket:

 

Trådløst nettverk, med en ganske kjapp linje.

Vi må logge på en htm-side for å komme på internett.

Datanettverket er styrt av en gjeng i oslo, og det er også der vi får IP-adresser fra (selv om dette er telemark).

Ip-adressene er lagt opp på en måte som gjør at vi ikke kan linke med hverandre, der adressene er 42.77.24.xx, og alle får tildelt sin egen gateway som er nummeret over ip-adressen.

Det er ikke mulig å bruke manuell IP.

Dataansvarlig har også blokkert mange porter, så epost, bittorrent, limewire, msn, dns, IRC m.flere er blokkert.

Port for internett er ikke blokkert, men til gjengjled har vi et svært hissig filter som ikke lar deg komme til en god del nettsider, og har også blokkert youtube (denne herligheten heter forresten "SonicWall")

 

 

Det jeg spør om hjelp til er:

Hvordan komme utenom Sonicwall

Hvordan kunne bruke porter uanhengig av hva som er blokkert

Hvordan kunne linke på det trådløse nettverket som allerede er her

 

Svar mottas med stor takknemlighet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har egentlig ikke peiling. Har filter på skolen vi også. Men har ikke prøvd så mye på å komme gjennom det. Er jo ikke på skolen så mye. Men du som bor på internat derimot. Har hørt om Your freedom. Vet egentlig ikke om dette funker /er beregnet til ditt formål

 

Hvis du har en pc på en internett tilkobling hjemme og portene på skolen er åpne for det går det vel kanskje an å koble til maskinen hjemme med eksternt skrivebord. eller bruke en vpn tilkobling.. Men som sagt kan jeg egentlig lite om dette ...

offtopic. Har ikke hørt om så mange internatskoler i telemark. Kvitsund du går på, eller finnes det flere? hehe..

Endret av shaaland
Lenke til kommentar

EDit: Ops, glemte noe. Du sitter sikkert på "feil" side av en PtP (point-to-point) link. Et par av de tingene jeg sa er da ikke teoretisk mulige engang, spes. det med å skifte gateway. Hvis du må "ringe opp" eller "koble til" e.l. i windows så er det en slik PtP link. Da må du ikke gjøre dette for å koble dataene sammen

 

Hvordan komme utenom Sonicwall

Det finnes noen måter... Du kan bruke en web-basert proxy for å kunne se "forbudte" sider. SonicWall prøver nok å blokkere alle sånne sider, men de klarer ikke alltid å oppdage de nye som kommer opp. Eks. er anonymizer.com (husker ikke om det er en betaltjeneste).

 

De har satt opp en "gjennomsiktig" proxy for å filtrere. Det er mulig at de har feilkonfigurert denne litt, sånn at hvis du setter opp proxy-innstillinger i et program så kan det være at du kan bruke det programmet gjennom proxyen. F.eks. MSN Messenger: Under tilkobling -> avansert (i min foreldede 2000-versjon) så kan du skru på HTTP proxy. Du må finne IP-adressen til proxyen: sannsynligvis så er det din gateway adresse. Port skal være 80. Prøv å koble til nå ;)

 

En bedre måte er å bruke SSL. De kan ikke filtrere SSL-tilkoblinger, men de må tillate dem i forbindelse med feks nettbanker og gmail. HTTP over ssl er de krypterte tilkoblingene, som gjør at det vises en hengelås e.l. i web-vinduet. Det er mange triks man kan gjøre her; 1) sette opp en VPN-server eller en SSH server (hjemme eller på et annet lurt sted). Dette lar deg sende data via en annen tilkobling, mest sannsynlig hjemmenettet ditt, noe som gir store muligheter:) De må settes opp til å bruke port tcp/443. Det er en viss (liten) sjanse for at port udp/53 er åpen pga. DNS. Det kan også være at noen av de proxy-sidene i avsnitt 1 bruker SSL. De kan blokkere IP-adresser for SSL-trafikk, derfor kan de fortsatt være blokkert. 2) Kommer ikke på andre ting du kan kjøre over HTTPS, men det finnes sikkert mange ting.

 

En annen port som kan være åpen er: tcp/110 (motta mail). Samme triks er mulig her.

 

En rask måte er å bruke Google's cache av en blokkert side.

 

Kanskje også du kan eksperimentere med gateway-innstillinger, kjøre nmap mot proxyen, og generelt ha det gøy;) Kreativitet skader aldri, husker feks at filteret på skolen blokkerte .exe filer, men hvis man la til ?.zip etter URL'en så fikk man lastet ned filen:D

 

For å oppsummere litt -- det er enklest hvis du har noen på den andre siden, men det er ikke umulig at man kan lure dem, kanskje ved å sette gatewayen til å være 1 hopp forbi proxyen og nettmasken tilsvarende e.l.

 

Nettverk m/faste iper skal være mulig-.. Kan ikke skjønne hvordan de kunne blokkert det. Du får sef. ikke noe nett da-

Endret av fa2001
Lenke til kommentar
Hvordan komme utenom Sonicwall

 

Du må finne IP-adressen til proxyen: sannsynligvis så er det din gateway adresse.

 

Nettverk m/faste iper skal være mulig-.. Kan ikke skjønne hvordan de kunne blokkert det. Du får sef. ikke noe nett da-

 

7293095[/snapback]

 

Tror ikke proxyen er samme som gatewayen, det virker iallefall ikke med bittorrent. Ser om jeg sporer trafikken min at alle forespørsler går igjennom 41.0.0.1, er det denne tro? :hmm:

 

Er det noen kjapp måte å bytte ip'er slik at en kan linke med hverandre da? skal teste med å linke på den måten i morgen. Om vi har rekkevidde går det vel å lage et ad-hoc og?

 

BTW, ja, det er Kvitsund, men kvitsund er ikke den eneste internatskolen i Telemark. Egentlig ganske rart system med å ha en perifer ip-server... Det er vel også fordi det er en kristen skole de er så hissige på sonicwall, menmen. Hadde den blokkert det den skulle og holdt seg unna alt annet hadde det problemet vært en annen bikkje...

Lenke til kommentar

Treodde ikke Kvitsund filterte så godt jeg. Jeg var vel såvidt innom pc ene da jeg var på besøk der oppe å merka ikke noe til det. Men jeg satt vel bare på msn, samt surfet litt så..

 

Men har du ikke mulighet til å sette opp en pc hjemme som du setter opp som vpn server? Hvis portene er åpne for det på skolen da.. ikke vet jeg..

Endret av shaaland
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...