Gå til innhold

Nye HDer til servere


teaspoon

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter 2 stk OS harddisker til mine to servere. Den ene oppererer som gateway (Clarkconnect), den andre som filserver (foreløbig Win2k3, men mulig jeg legger om til noe annet).

 

Disse HD'ene skal kun brukes til OS, og ikke noe annet, så de trenger ikke ha noe særlig størelse.

 

Gatewayen har i utgangspunktet kun IDE-porter, filserveren har både IDE og SATA. Har sett litt på forskjellige små IDE disker, og de er jo bare noen hundrelapper billigere enn en SATA-disk på 250Gb.

 

Men vil jeg ha nytte av å gå for f.eks. SATA, Raptor eller SCSI på noen av maskinene? Eller skal jeg bare leite frem de minste 7200rpm IDE diskene jeg finner og gå for de?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du svarer jo egentlig på ditt eget spørsmål idét du sier at diskene _kun_ skal brukes til OS. En OS disk trenger ikke større kapasitet enn det OS'et og applikasjonene tjeneren skal tilby krever. For en gateway er dette snakk om så og si ingenting, med mindre du kjører caching og andre typer tjenester som krever disk aksess.

 

Egentlig blir det akkurat det samme for en filtjener, så lenge du har filene som skal serveres på egne disker, krever OS disken så og si ingen ting.

 

Mitt råd blir derfor: Kjøp de billigste diskene du kan få tak i:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...