Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ütrolig treg, helt ny maskin..


Anbefalte innlegg

Hei..

 

Har bygd meg en HTPC nå.. (i mine øyne ihvertfall)

 

Der jeg har:

 

-Asus P5B DLX Wifi..

-C2D E6400

-Corsair Value S. PC4200 DDR2 1024MB

 

Regner ikke med at det har noe å si men;

 

HDD: WD SE16 500GB

DVD: Samsung SATA..

Skjermkort: ASUS EN7600GT

TV-kort: Hauppage pvr-500

 

Problemet er at den er så utrolig utrolig treg! Dette gjelder i BIOS også, og var også før jeg innstallerte OS.. Jeg har siste BIOS versjon, trodde dette hjalp, men så ingen forskjell.. den er treg i oppstarten, kanskje 5 min. bruker den.. Og i BIOS må jeg være forskiktig med å trykke på en og en knapp, for å vente i noen sekunder, og se hvor jeg er.. Dette er helt tullete og stemmer ikke!

 

PS. Kan det være feil minne jeg har kjøpt? trodde det var 2x512mb, så jeg kunne kjøre dual mode, men var visst feil.. ellers så trodde jeg også at PC4200 var bra nok når jeg ikke skulle overklokke..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du må ha 2x512 for å kjøre optimalt på en core2duo.

En 4200 minebrikke er 533MHz, du trenger 1066MHz.

7287391[/snapback]

 

Dette er bare tull!

 

Man "må" ikke ha 2x512 for å kjøre optimalt på C2D. Man vil få en minimal ytelsesforbedring ved å kjøre RAM'en i DualChannel - det er snakk om et par prosents forbedring i forhold til SingleChannel.

 

Og når man bruker PC24200 eller PC24300 RAM, er minnet synkront med default FSB som er 266MHz - helt perfekt hvis man ikke skal overklokke.

 

Vennligst vit hva du snakker om før du kommer med bastante meldinger.

Lenke til kommentar

For meg virker dette som en mildere form for hardwarekonflikt.

Forslag - prøv disse, en og en, og se hva som skjer.

1. Fjern alle pci kort

2. Fjern alt som har med legacy å gjøre. Skru av FDD, PS/2 mus og tastatur, printer port og serialport i BIOS. Du må ha USB tastatur for å kunne fjerne PS2 tastatur.

3. Fjern HDD og DVD. Prøv å disable RAID-kontrolleren

4. Fjern en rambrikke og prøv den andre in annet spor. Prøv med den andre brikken òg.

 

Når det eventuelt begynner å virke, prøv å legge alt gradvis tilbake. Det kan være lurt å prøve annen PCI spor for TV-kort, da den får annen interrupt.

Lenke til kommentar

Problemet er at den er så utrolig utrolig treg!  Dette gjelder i BIOS også, og var også før jeg innstallerte OS.. Jeg har siste BIOS versjon, trodde dette hjalp, men så ingen forskjell.. den er treg i oppstarten, kanskje 5 min. bruker den.. Og i BIOS må jeg være forskiktig med å trykke på en og en knapp, for å vente i noen sekunder, og se hvor jeg er.. Dette er helt tullete og stemmer ikke!

 

PS. Kan det være feil minne jeg har kjøpt? trodde det var 2x512mb, så jeg kunne kjøre dual mode, men var visst feil.. ellers så trodde jeg også at PC4200 var bra nok når jeg ikke skulle overklokke..

7287031[/snapback]

 

Kan være at du ikke har montert kjøler skikkelig, slik at CPU throttler ned? Dette har ikkeno med minnet å gjøre, det er rimelig sikkert.

 

CD

Lenke til kommentar
Hei..

 

Har bygd meg en HTPC nå.. (i mine øyne ihvertfall)

 

Der jeg har:

 

-Asus P5B DLX Wifi..

-C2D E6400

-Corsair Value S. PC4200 DDR2 1024MB

 

Regner ikke med at det har noe å si men;

 

HDD: WD SE16 500GB

DVD: Samsung SATA..

Skjermkort: ASUS EN7600GT

TV-kort: Hauppage pvr-500

 

Problemet er at den er så utrolig utrolig treg!  Dette gjelder i BIOS også, og var også før jeg innstallerte OS.. Jeg har siste BIOS versjon, trodde dette hjalp, men så ingen forskjell.. den er treg i oppstarten, kanskje 5 min. bruker den.. Og i BIOS må jeg være forskiktig med å trykke på en og en knapp, for å vente i noen sekunder, og se hvor jeg er.. Dette er helt tullete og stemmer ikke!

 

PS. Kan det være feil minne jeg har kjøpt? trodde det var 2x512mb, så jeg kunne kjøre dual mode, men var visst feil.. ellers så trodde jeg også at PC4200 var bra nok når jeg ikke skulle overklokke..

7287031[/snapback]

 

Det du beskriver om biosen sier meg at det er et problem du ikke kan kjøpe deg ut av. Jeg ville sjekka at du har stilt inn skjermkortet riktig i bios:

- stilt inn på riktig type, agp, pci, pci express.

 

 

Load optimized/ defaults:

Husk å gjøre dette for at bios skal tilpasse seg hardwaren.

 

tastaturet:

- er det trådløst så se om du kan bytte kanal eller noe slikt, dårlig batteri kanskje?

- Du har kanskje noen tastatur instillinger i bios som kan stilles om?

 

 

Minne

Hvis du har 2 brikker kan du prøve å ta ut den ene.

Evt. kjøre memtest. På ubuntu cd'en kan du kjøre memtest uten å installere så vidt jeg husker.

 

 

Lykke til, og husk å sjekke ut info fra Hovedkort produsenten.

Lenke til kommentar

Sånn.. 3. Gang jeg prøver å svare..

 

Takk for alle ideer ihvertfall.. :)

 

Har plugga ut alt..:

 

Prøver å starte, det går fort, og får beskjed om at den ikke finner noe å boote fra..

Jeg starter om, går inn i BIOS.. og går inn på "Hardware monitor" temp på CPU er 33 grader.. greit nok.. stiller inn chassis fan og cpu fan til "silent mode.."

 

Plugger i HDD i SATA port1

Starter kjempe raskt nå også.. Men får Blue screen under oppstart.. og restart.. jeg stopper, og plugger i DVD i SATA port2

Litt tregere kanskje.. men Blue screen igjen.. restart og jeg velger å starte fra sist fungerende..

 

(da er det kanskje verdt å nevne at før jeg slo den av så fulgte jeg dette: http://img278.imageshack.us/img278/9697/braoo5.jpg og at jeg slo av controlleren fra JMicron som var nevnt på extremesystems.com (eller lignende) dette var dog bare for å få raskere oppstart.. jeg har jo problem med hele windows, og alt anna imellom..)

 

Men, neste.. Da fungerer det, og jeg jubler over å ha fått vekket en supermaskin, som jeg forvøvrig har satt sammen selv..

 

Så plugger jeg i USB-kortleser kabelen.. det starter fortsatt skikkelig fort! og jeg legger merke til at jeg ikke er nødt til å trykke på noen knapper når oppstartslogoen dukker opp (det har vel alltid gått så tregt, sånn at jeg trodde man måtte det, fordi ingenting skjedde :p )

 

Så plugger jeg i USB-infrarød kabelen.. da er det at alt stopper opp.. Hva skjer?

Har jeg plugget den i feil? det er jo en litt brei kontakt som går over flere punkter + 1 som går til ground.. jeg har den ene som går til ground i midten.. er dette feil? -eller er det hele greia som er ødelagt? har ikke fått innstallert den heller.. men tenkte å ta det problemet senere..

Lenke til kommentar

Vel.. jeg går inn i megselv, og tenker litt.. så går jeg inn i maskinen igjen... ser i manualen fra zalman.. der står det at det skal dukke opp "found new hardware" -- IRTrans USB...

 

Noe som det aldri gjorde tenker jeg..

mer var det ikke å si om den manualen..

 

i manualen fra ASUS så står det om de interne usb portene.. og bildet for koblingen der må være feil.. Der det mangler en kontakt, og der det er "åpent" på midten stemmer ikke med retningen på kortet/bildet.. den er vel både opp-ned og den manglende kontakten er på feil side (skulle vært på tvers ovenfor liksom..)

 

Så ser jeg på den Q-connector pluggen (kloss der man kan koble ledningstumper til en ekstra kontakt før man roter nede i kortet) at der er det ikke sånn som jeg har koblet det.. da tenker jeg at det er plass til mine IR kontakter på den pluggen.. og prøver i frykt å koble dem til der..

 

Det ville vært veldig fint om dette hadde virket, fordi jeg har faktisk en kabel som ligger løst inni som jeg tenkte jeg ikke fikk brukt, hurtigkobling til 2 USB kontakter på forsiden...

 

vel vel..

Starter opp og da går det til all glede som det skal igjen! men er alt i orden med USB kontaktene? -joda.. "Found new hardware" dukker opp! og jeg angir plassering for driver..

 

nå er ikke dette mer interessant sikkert, fordi jeg har jo fikset det.. men jeg skriver da allikevel ferdig min artikkel..

 

Jeg starter "IRtray" -Tar fjernkontrollen og trykker på den grønne MCE knappen i midten.. og der starter MediaCenter på "sikkert under 3 sekunder" og jeg kan bla med fjernkontrollen, holder jeg inne knappen så ruller menyen! fantastisk! den kan også rulle, utenom å henge seg opp! Men det sørgelige er at CPU vifta starter.. kanskje den hele tiden har gått, men bare veldig stille.. uansett så høres den ikke så godt med lokket på.. :)

 

Da kan jeg jo koble til TV-kortet, den siste USB pluggen og laste ned resten av det som trengs før jeg går ned i stua med den, for å se gamle episoder av "ut i vår hage" og andre ting, via Online Spotlight.. :)

 

Takker alle som har lest igjennom hele min historie her, og gratulerer dere med en god tolmodighet, eller bare lite å gjøre.. Følg min HTPC på AVForum ;)

post-36697-1163625990_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...