Gå til innhold

Problemer med skriver-driver


Anbefalte innlegg

For noen måneder tilbake koplet jeg ut skriveren (pga. flytting), og etter at jeg koplet den til igjen, kommer den "Found new hardware"-meldinga hver gang jeg starter pc-en. Windows XP prøver da å kopiere drivere, men så får jeg en melding om at det er noen filer den ikke finner. Det er mulig jeg koplet den til en annen USB-port enn det den sto i før, men det skal vel ikke ha noe å si?

 

Hvorfor er det nå plutselig noen driver-filer som er borte (tydeligvis)? Ganske irriterende å få den meldinga hver gang jeg starter pc-en. Noen som vet hva jeg kan gjøre for å bøte med problemet?

 

B.R.

 

PS. Skriveren er en Lexmark Z22.

Endret av bowelripper
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er vel ikke så mye annet å gjøre enn å reinstallere driveren hvis du fortsatt ønsker å bruke skriveren.

 

Du kan enten laste ned skriverdriveren fra Lexmark eller ta et søk på disken etter filen(e) inst.-wizarden spør etter. Første forslag er sikkert best/enklest.

7275033[/snapback]

 

Jeg tror driverne var noen som fulgte med Windows. Det hjelper iallfall ikke å installere Lexmarks drivere, XP kommer da fortsatt med "Found new hardware"-meldinga. Går det ikke an å bare slette skriveren/driveren og starte helt på nytt?

Lenke til kommentar
Jo det går selvfølgelig an og er sikkert også lurt.

 

På noen skrivere er det sånn at WXP finner selve skriverdriveren, men ikke drivere for eks. den innebygde usb-huben eller minnekortleseren. Det kan derfor være lurt å laste ned driver fra produsent.

 

*Tronaldo*

7275106[/snapback]

 

Som jeg sa, så hjelper det ikke å installere Lexmark-driveren. Vet heller ikke hvordan man får slettet skriveren/driveren slik at man kan starte fra scratch.

Lenke til kommentar
Det er mulig jeg koplet den til en annen USB-port enn det den sto i før, men det skal vel ikke ha noe å si?

7274943[/snapback]

Mine erfaringer er at det noen ganger har noe å si. Om det er XP eller skriverens/utstyrets feil, vet jeg ikke, men om driveren ikke er tilpasset XP ( i hvert fall da) så har jeg også det problemet. Min løsning er å bruke samme USB-port hver gang for samme utstyr.

 

Ved å gå inn i ”skrivere og telefakser” i startmenyen og der sette den skriveren som viser at den er tilkoblet til den valgte skriver, så fungerte det hos meg. Lykke til!

Lenke til kommentar
Det er mulig jeg koplet den til en annen USB-port enn det den sto i før, men det skal vel ikke ha noe å si?

7274943[/snapback]

Mine erfaringer er at det noen ganger har noe å si. Om det er XP eller skriverens/utstyrets feil, vet jeg ikke, men om driveren ikke er tilpasset XP ( i hvert fall da) så har jeg også det problemet. Min løsning er å bruke samme USB-port hver gang for samme utstyr.

 

Ved å gå inn i ”skrivere og telefakser” i startmenyen og der sette den skriveren som viser at den er tilkoblet til den valgte skriver, så fungerte det hos meg. Lykke til!

7282290[/snapback]

 

Jeg tror jeg har prøvd det også, uten at det hjalp. Så jeg tror rett og slett jeg skal reinstallere WinXP. Er på tide uansett ...

Lenke til kommentar

Nå har jeg reinstallert Windows, men har det samme problemet. Jeg brukte nLite til å lage min egen Windows-CD, og fjernet skriverdriverne (med nLite) som følger med i Windows. Så installerte jeg Lexmarks egne drivere, og skriveren fungerer som den skal.

 

MEN, hver gang jeg starter Windows, leter den etter de interne skriverdriverne for min skriver (som jeg jo sletta). Dette selv om skriveren nå fungerer med Lexmarks drivere. Hvordan hindrer jeg at Windows gjør dette ved hver oppstart?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...