Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Å ha servere i garasjen?


Anbefalte innlegg

Det har ser slikt at det har passet så utrulig bra om jeg kunne ha plassert serveren min ute i garasjen. Men så er det kommet meg for øre at det kan man ikke med tanke på kondens/frost. Hva er deres meninger om dette. Er det noe mulighet for meg å ha serveren i garasjen? Det er tørt men det blir nok minusgrader i garasjen på vinteren. Serveren kommer til å stå på hele tiden.

 

mvh Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kondens vil jo helst oppstå når noe som er kaldt bringes inn i varmen, og ikke når noe varmt tas ut i kulden - dermed BURDE ikke kondens bli et problem. Og serveren vil jo generere varme selv, så derfor burde også eventuell fuktighet fordrives. Men hvis temperaturen synker til 15-20 minusgrader kan det nok hende at serveren ikke produserer nok varme til at alle komponenter holdes over frysepunktet.

Lenke til kommentar
Det har ser slikt at det har passet så utrulig bra om jeg kunne ha plassert serveren min ute i garasjen. Men så er det kommet meg for øre at det kan man ikke med tanke på kondens/frost. Hva er deres meninger om dette. Er det noe mulighet for meg å ha serveren i garasjen? Det er tørt men det blir nok minusgrader i garasjen på vinteren. Serveren kommer til å stå på hele tiden.

 

mvh Tom

7274399[/snapback]

 

Ha den i et lite tett rackskap med en vifte som justeres etter temparatur. Da holder du på varmen når det blir kalt (PCen frigjør mye varme og skal endel til for å gå under null), og ventilerer når det blir for varmt.

 

Hvis du er plaget med mye kondens kan det lønne seg med en kondensfjerner. (Da lager du grunnlag for statisk elektrisitet. Dette er ikke problem om du ikke fikkler med komponentene der PCen står. Hvis så bør PC, rack og du jordes)

Lenke til kommentar
Kondens vil jo helst oppstå når noe som er kaldt bringes inn i varmen, og ikke når noe varmt tas ut i kulden - dermed BURDE ikke kondens bli et problem. Og serveren vil jo generere varme selv, så derfor burde også eventuell fuktighet fordrives. Men hvis temperaturen synker til 15-20 minusgrader kan det nok hende at serveren ikke produserer nok varme til at alle komponenter holdes over frysepunktet.

7274456[/snapback]

 

Nesten riktig.

 

Jeg hadde en god gammel HP 9000 maskin i en utebod. Den var ikke alltid på, men en dag jeg var ute og så på den la jeg merke til at den var våt. Det hadde vært væromslag fra kaldt til varmere. Maskinen vil da varmes opp av lufta og derfor være kaldere enn lufta en god stund. Siden lufta var fuktig ble hele maskinen full av kondens. Ikke bra for maskinen. Fikk aldri mer bilde på skjermen.

 

Du trenger altså ikke bære maskiner inn fra kulda for å få kondens.

Lenke til kommentar

takker for alle svar. Tror jeg tar sjansen på å sette servern i garasjen. Siden garasjen er tørr og tett og står ved huset. Dessuten blir det aldri kaldere en et par kuldegrader + at servern alltid er på. har 5 pcèr som står og går i huset (med serveren) så det skal bli godt å få den i garasjen (stor famillie)

Lenke til kommentar
Det har ser slikt at det har passet så utrulig bra om jeg kunne ha plassert serveren min ute i garasjen. Men så er det kommet meg for øre at det kan man ikke med tanke på kondens/frost. Hva er deres meninger om dette. Er det noe mulighet for meg å ha serveren i garasjen? Det er tørt men det blir nok minusgrader i garasjen på vinteren. Serveren kommer til å stå på hele tiden.

 

mvh Tom

7274399[/snapback]

 

Ha den i et lite tett rackskap med en vifte som justeres etter temparatur. Da holder du på varmen når det blir kalt (PCen frigjør mye varme og skal endel til for å gå under null), og ventilerer når det blir for varmt.

 

Hvis du er plaget med mye kondens kan det lønne seg med en kondensfjerner. (Da lager du grunnlag for statisk elektrisitet. Dette er ikke problem om du ikke fikkler med komponentene der PCen står. Hvis så bør PC, rack og du jordes)

7274465[/snapback]

 

Jeg har selv vurdert et rackskap, men de koster jo flesk (de jeg har funnet på nett er fort oppe i 8000,-) er det noen som kjenner til rimeligere priser? Evt noen som selger brukt??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...