Gå til innhold

S/H s-video overføring fra VHS

Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf
Skrevet

Er i gang med å overføre et par VHS-kassetter på mini DV. Har gjort det før, men aldri med s-video, som jeg gjør nå. Problemet jeg har er at videoen blir overført i svart/hvitt. Det er vanskelig å gjøre noen innstillinger med tanke på at jeg bare bruker en VHS-spiller og et DV-kamera. Kameraet er av typen Sony DCR-PC110E og videospilleren er en Philips VR685 (helt standard spiller som helt sikkert finnes i tusenvis av hjem).

Tidligere har jeg brukt et Sony TRV-20E og scart-kabelen som følgte med kameraet, men det kameraet jeg bruker nå støtter kun overføring med s-video-kabel. Jeg er sikker på at løsningen på problemet er temmelig enkelt, men jeg vet rett og slett ikke selv.

På forhånd takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Problemet ditt er at VHS-spillere ikke klarer å sende S-video.

Hvis du ikke har andre innganger på kamera en s-video så er det ikke mye du kan gjøre...

Skrevet

Regner med at det ikke er S-Video utgang på VHS maskinen din og at du bruker en overgang fra scart. Vanlige VHS maskiner har nemlig ikke S-Video utgang, disse finner du kun på en S-VHS maskin. Har du sett om det er en bryter under scart-kontakten. På min S-VHS maskin er det nemlig en bryter hvor jeg kan velge om jeg skal ha S-Video eller composit på scart kontakten (tror dette gjelder kunn S-VHS maskiner).

Grunnen til at du bare får svart-hvit er at i S-Video er signalet delt opp i ett svart-hvit signal og ett fargesignal.

Uten å ha prøvd det selv har jeg et forslag til løsning. På mange PC'er er det gjerne en S-Video utgang på skjermkortet og det følger da ofte med en overgang til compsit kontakt ( en liten lednings-stump med S-videokontakt i ene enden og en gul phonoplugg i den andre. Vil tro at det vil fungere hvis du bruker en slik overgang. :hmm:

Gjest Slettet+9817234daf
Skrevet

Da har jeg fått en ny videospiller, nå med s-video-utgang. Problemet er bare at dette er en DVD/VHS-kombispiller, siden rene VHS-spillere ikke lages lengre, og s-video-signalet fungerer kun fra DVD-delen. Nå har ikke jeg lest bruksanvisningen, men jeg regner ikke med at det står beskrevet hvordan man skal eksportere VHS-film i farge.

Noen tips her?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...