Gå til innhold

Sette opp Win2003: 2xWAN, webserver, ftp, DHCP++

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Er klar for å kaste min vanlige router ut av vinduet her, og har da "store" planer om å sette opp en egen server/router. Grunnet mine ikke helt "leet" server kunnskaper søker jeg hjelp fra noen som sikkert kan dette bedre enn meg :-) Da jeg får Windows 2003 server gratis fra skolen, (+at jeg kan ytterst lite om Linux) tenkte jeg å bruke det. Kommer til å ha ganske crappy HW, men her er det ikke akkurat snakk om å drifte vg.no ;-)

Har lest litt rundt på nettet, blandt annet her, og er "ganske sikker" på det meste, men hadde vært fint å fått det litt strukturert.

1. Jeg har planer om å bruke serveren som en (NAT) router, noe som ser ganske lett å sette opp i følge disse (skjønner såpass at serveren må ha to nettverkskort.): http://support.microsoft.com/default.aspx?...kb;en-us;323416

http://www.windowsnetworking.com/articles_...NAT-router.html

a) Ser det greit ut, eller burde jeg gjøre det på en annen måte?

b) Finnes det noen mulighet for å sette opp statisk routing, altså at f.eks mac adressen til en av maskinenen mine på LANet alltid får f.eks IP 10.0.0.2, evt sette opp DHCP leasen til typisk "999999999999 minutter"?

2. Er det mulig å ha to modem koblet til serveren for "dobbel hastighet", f.eks et ADSL modem og et kabel modem? Er sikker på at jeg har sett routere med denne funksjonen... Må da såklart ha enda et nettverkskort.

3. Tenkte å bruke WAMP - http://www.wampserver.com/en/ som HTTP server, noe jeg har brukt før, og er ganske kjent med. Er dette et godt alternativ, eller burde jeg se på andre løsninger evt hvilke, gjerne gratis?

4. Har også ganske gode erfaringer med Bulletproof FTP server, da den i mine øyne er lett å sette opp og administrere, evt noen andre tips?

5. Tenkte også å koble en printer til serveren, for så å dele den innad til LANet. Har gjort dette på mitt eksistrende LAN og det var jo ikke akkurat vanskelig, regner med at det er like "plug and play" som i vanlig XP?

6. Er det noen spesielle programmer jeg burde kjøre at maskinen er koblet opp mot nettet 24/7? Altså bortsett fra antivirus og firewall?

7. Finnes det noen gode programmer for å f.eks koble til et webkamera slik at jeg kan overvåke leiligheten når jeg f.eks er på ferie, eller hvis jeg har fest el. Gjerne med mulighet for streaming (og kanskje lagring)?

Har sett at det finnes flere tråder som går utpå mye av det samme, men ville gjerne bare få oppsummert alt :-)

Om du ikke har svar på alle spørsmål, tar jeg imot all hjelp med stor takk!

Endret av schmelck
Videoannonse
Annonse
Skrevet

3.

Du bør heller sette opp Apache, MySQL og PHP for seg selv, da du sannsynligvis vil oppleve mer stabilitet, og kan lett oppdatere/nedgradere individuelt, noe du ikke kan med WAMP-server (og andre ferdigpakker)

4.

Bulletproof FTP-server er veldig fin, men jeg liker Filezilla best.

Kommer ann på hva du føler deg komfortabel med.

6.

Nå er ikke jeg sikker på hvordan det er med Win2k3, men du bør kjøre noe som logger alle registerendringer etc.

7.

Ja, det finnes sikkert, let litt på google, regner med at du finner mange fine, gratis program. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...