Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Lavere hastighet ved bruk av HUB


Anbefalte innlegg

Har koblet nettverket hjemme slikt:

 

 

MODEM ---> SWITCH/HUB ---> PC

 

Ved bruk av denne koblingen får jeg ca 3000kb/s i hastighet hos itavisen.no

 

MEN kobler jeg det slikt:

 

MODEM ---> PC

 

får jeg 5000kbs som jeg skal ha!

 

 

Hva er det som gjør at jeg får så tregt? Er det noen spess hub jeg må ha?

 

Huben er av ett ukjent merke som er kjøpt for noen år siden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis du har en treig hubså kan det forklare litt av saken. Huber blir stort sett ikke brukt per dags dato. før du drar konklusjonen at det er huben eller switchen så kjør flere tester. bruk for eks dinside's Surfometer eller andre du kommer over sånn at du kan sammenligne.

 

forskjell mellom hub og switch:

 

Hub - sender signal til alle pc-er som er tilkoblet og den pc-en som har rett adresse vil da fange opp signalet og etablere kommunikasjon med den maskinen som sendte signalet.

 

Switch- er egentlig det samme som en hub bare mere intligent... den skjønner hvilken pc den skal sende pakker/signaler til og derfor en mye mere ryddig og raskere prosses.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Se om det er noe galt med kabelen først. Prøv en annen kabel hvis du har det.

 

En hub har ikke så mye "mulighet" til å gjøre ting treigere så lenge den ikke er ødelagt, fordi den er ganske enkel.

 

Selv en 10Mbit hub skal ikke påvirke 5Mbit linjen din i noen merkbar grad.

 

(Du har bare hubens båndbredde ën vei, totalt for alle tilkoblede PCer, så du kunne feks laste opp med 5Mbit og laste ned med 5Mbit samtidig.)

Lenke til kommentar

En Hub sender vel faktisk ingenting, den bare forsterker elektriske signaler, og kobler sammen, slik at det som ett nettverkskort sender, kommer til alle som er tilkoblet. En Hub er altså helt passiv, og er etter min mening skrot idag, når switcjer koster tilnærmet en slikk og ingenting.

 

En switch inspiserer pakkene, (eller rammene som det egentlig heter på det nivået) og ser på MAC-adressen rammen skal til. Switchen 'router' på MAC-adresser.

 

En router samler opp masse rammer slik at den kan studere pakken som rammene utgjør. Den ser på IP-adressen pakken skal til. Den har en liste over ut hvilken port pakker med hvilke adresser bør dra, en routing tabell. Finnes forskjellige måter denne oppdateres på, wikipedia kan sikkert mer.

Lenke til kommentar

Tror feilen ligger i at du bruker en hub? du ser

 

En hub er bygd opp slik at den sender masse masse pakker hele tiden til alle! Dette gjør både overføringer og selve internet oppkoblingen tregere. Bytt til Switch, den jobber på et annet nivå. Den sender bare pakker til de som har sendt forespørsmål som igjen gjør alt 10 ganger raskere. Det er kjent at gammle dårlige kabler kan gjøre slik at man mister fart. Skjekk kanskje uplink kabelen fra Modemet til Switch.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...