Gå til innhold

Er Canon EF 70-200mm f/4.0L USM et godt valg?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg kjøpte et Canon EOS 400D for en liten stund siden. Med standard objektiv. Jeg har lyst på et objektiv med litt mer tele. Det vil jeg slik at jeg kan ta protetter av personer uten at de måtte legge merke til meg i det jeg tar bildet. Utenom det, ta bilder av det som måtte dukkeopp underveis. Tenker nå i første omgang å kjøpe ett til som kan kombineres med det jeg allerede har.

 

Jeg har søkt litt rundt og har stoppet opp på Canon EF 70-200mm f/4.0L USM. Det jeg da lurer på. Hva er et godt alternativ til dette? Har noen erfaringer med dette objektivet?

 

Jeg vil ikke gå over 6000kr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når lyset er dårlig er det litt vanskelig å holde det stabilt på 200mm, men det funker veldig greit som regel. Har aldri hatt med meg stativ når jeg har skutt med den, og det har blitt knivskarpe bilder hver gang.. Men når du er på 200mm må du nesten ha lukkertider på 1/250s for å få skarpe bilder på frihånd... på 105mm er det 1/60s som er tida...

Lenke til kommentar

Alternativet et Sigma 50-150 2,8. På 400D med Crop 1,6 er dette objektivet som tilsvarer 70-200 på fullformat. (ca 80-240).

Dette har ca samme vekt som 70-200 4L

 

70-200 2,8L veier 1330g. Det er tungt, men man blir vant til dette.

Selv kjøpte jeg den eldre modellen brukt 80-200 2,8L.

Brukt kan være et alternativ. www.foto.no florerer 70-200 2,8L

Sigma har også en 70-200 2,8. Nå med nærgrense på 1 meter. Koster 7990 kr. Men den gamle versjonen brukt vil du vel få ned mot 5000kr.

Endret av Arve28
Lenke til kommentar
Hei, jeg kjøpte et Canon EOS 400D for en liten stund siden. Med standard objektiv. Jeg har lyst på et objektiv med litt mer tele. Det vil jeg slik at jeg kan ta protetter av personer uten at de måtte legge merke til meg i det jeg tar bildet. Utenom det, ta bilder av det som måtte dukkeopp underveis. Tenker nå i første omgang å kjøpe ett til som kan kombineres med det jeg allerede har.

 

Jeg har søkt litt rundt og har stoppet opp på Canon EF 70-200mm f/4.0L USM. Det jeg da lurer på. Hva er et godt alternativ til dette? Har noen erfaringer med dette objektivet?

 

Jeg vil ikke gå over 6000kr.

7212635[/snapback]

 

Kort og greit:

Dette er et meget godt objektiv som tegner ytterst skarpt.

Kan ikke se noe alternativ til dette i denne prisklassen.

Du får masse for pengene.

Har selv et 70-200mm f/2,8L, men det tegner ikke skarpere enn 70-200mm f/4L (eneste fordel er muligheten for større blenderåpning).

 

Har du penger til dette så kjøp, du vil ikke angre.

 

Mvh

Ståle

Lenke til kommentar
Når lyset er dårlig er det litt vanskelig å holde det stabilt på 200mm, men det funker veldig greit som regel. Har aldri hatt med meg stativ når jeg har skutt med den, og det har blitt knivskarpe bilder hver gang.. Men når du er på 200mm må du nesten ha lukkertider på 1/250s for å få skarpe bilder på frihånd... på 105mm er det 1/60s som er tida...

7212791[/snapback]

 

Vi er alle enige om at om lukkertid = brennvidde er regelen, men det går ann å fravike den.

Litt trening ala pistolskyting (pusteteknikk og avslappning) gjør underverker.

post-74407-1162796562_thumb.jpg

Dette bildet (blant mange) er nylig tatt av "Sirkusdirektør" Tom på et utested med scenens "dårlige" belysning med Canons 70-200/f4 på frihånd. 1/30 sek, f4, 140 mm, ISO 800, 20D.

Se de andre bildene fra Halloween-partyet på nettstedet mitt (tatt med Tamrons 17-50/f2.8 og Canon 70-200/f4.

Det største problemet er motivets bevegelser (og da hjelper ikke IS-funksjonen heller). Jeg pleier alltid å stille skarpt på en fast gjenstand (i dette tilfelle mikrofonen), og venter til motivet står helt "rolig". Det viktigste er at øyet på et portrett er skarpt, da virker det andre skarpt også.

 

70-200/f4 er et lett, og meget skarpt objektiv, som jeg absolutt vil anbefale (har også fri tilgang på en 2.8 IS versjon.

Se nettsidene mine hvor mange av bildene er tatt med 70-200 objektivene).

http://www.jkklstudio.com/01photo/09%20Bli...blinkskudd.html

Husk også at IS-funksjonen trekker strøm - mye strøm når den jobber hele tiden.

 

Har testet 4 forskjellige SIGMA 70-200/f2.8, men ingen var skarpe (testbilde ligger i en post om emnet her på forumet https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=601116&hl= ). Trodde kanskje at det kamera, så jeg fikk lånt en 10D, 300D, 350D og en 1D i tillegg til min 20D. Sigmaene var uskarpe på alle kameranene.

 

Så SNODRE og andre som ønsker seg et tele-objektiv; Anbefaler dere Canons 70-200/f4.

Som et suppliment; en TAMRON 17-50/f2.8

Endret av xST©NE2005
Lenke til kommentar

Gode tips fra xStone her.

Selv som skarpe bilder på 1/30 på 140mm uten IS krever sitt, er det mulig som han viser full mulig (dog det kommer an på øyet som ser også - det som er skarpt for noen er ikke skarpt for andre) .

Det kommer veldig an på personen og teknikken. Noen er så ustødige på hånden at de må halvere tiden i forhold til 'tommelfingerregelen', mens andre klarer det som xstone viser.

Lenke til kommentar
Hei, jeg kjøpte et Canon EOS 400D for en liten stund siden. Med standard objektiv. Jeg har lyst på et objektiv med litt mer tele. Det vil jeg slik at jeg kan ta protetter av personer uten at de måtte legge merke til meg i det jeg tar bildet.

7212635[/snapback]

 

Du kan ikke ta portrettbilder uten at noen legger merke til det. Da er det ikke lenger portrettbilder, men såkalte candeed shots. Et bilde hvor objektet ikke er klar over at bildet blir tatt å med på det er per definisjon ikke et portrettbilde.

Lenke til kommentar
Hei, jeg kjøpte et Canon EOS 400D for en liten stund siden. Med standard objektiv. Jeg har lyst på et objektiv med litt mer tele. Det vil jeg slik at jeg kan ta protetter av personer uten at de måtte legge merke til meg i det jeg tar bildet.

7212635[/snapback]

 

Du kan ikke ta portrettbilder uten at noen legger merke til det. Da er det ikke lenger portrettbilder, men såkalte candeed shots. Et bilde hvor objektet ikke er klar over at bildet blir tatt å med på det er per definisjon ikke et portrettbilde.

7234245[/snapback]

 

Ok, da lærte jeg noe nytt, men dere skjønte.. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...