Gå til innhold

Tips til selvlaget turkopp


DjN9o

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er en aktiv jeger, og etter mange turer i skogen med en sammenleggbar snyltekopp så tenkte jeg: Hva med å lage sin egen kopp? Da jeg var på jakt i gausdal så fant jeg et godt emne, en utvekst på et bjørkrtre. Denne har jeg nå begynt og hule ut og forme til en kopp. Det jeg lurer på er:

 

· Hvordan skal den behandles, under utskjæring, slik at den ikke sprekker?

· Hva skal den settes inn med for å få en mørk og fin kaffekopp, og at den tåler røffe forhold? (Har hørt at å legge den i kaffe for så og olje den er bra...)

 

Mvh DjN9o

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Vi lagde på skolen ... Gjorde ikke noe spesielt for at den ikke skulle sprekke. Ingen av koppene klassen lagde sprakk. Da de var ferdige med å pusse og hule ut, behandlet vi den med en olje. Husker ikke navnet nå, men det var en olje en bruker til matlaging, men ikke soyaolje - den gav visst avsmak. Legg på godt lag, for å så pusse igjen, da treet reiser seg. Gjenta dette en del ganger. Når treet slutter å reise seg, legger du på lag med lag helt til koppen ikke tar til seg mer. Tror iallfall det var noe slikt noe :p

 

Veit ikke hvor mye peiling læreren vår hadde på dette, men resulatene ble iallfall relativt bra. Har ikke brukt koppen veldig aktivt, akkuratt, så jeg har ingen erfaringer med oljen.

 

Goscinny ;)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Solsikkeolje brukte jeg på skolen iallefall funka fint :) Fikk oppfordring til å olje den igjen etter 4-6 måneder for at den skal holde seg lengre.

 

Legg på godt lag, for å så pusse igjen, da treet reiser seg. Gjenta dette en del ganger.

her mener du vel å "vannbeise", enklest forklart er vel at man tar en klut eller noe og dypper den skikkelig i vann og pusser med sandpapir, dette gjentar du et par ganger :)

 

Ellers finnes det vel en god del bøker om å lage turkopper som faktisk er ganske artig :)

 

Og lykke til med koppen! :)

Endret av win32
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...