Gå til innhold

Overklokking av GF7900GTO og Core Duo 6600


Anbefalte innlegg

Jess. Endelig fått meg ny PC i hus, og da er det på tide å stille den opp mot veggen med litt overklokking. Har ikke giddet å sprute penger på skikkelig kjøling enda, så alt er stock her i gården nå.

 

Hvor langt har jeg sjanse til å dytte CPU-en min? Den hviler mot en Abit AWD9, altså et Intel 975x chipset med 2GB Corsair PC6400 DDR2 RAM med 4-4-4-12 timing. Dual channel, naturligvis. Jeg har måkt den opp på 2,6GHz (med en FSB på 280x9), hvilket sålangt har funket helt utmerket. Har jeg noen sjanse til å pushe den videre på stock-kjøling? Burde jeg engang la den gå så raskt på stock?

 

Grafikkortet er en MSI GeForce 7900GTO med 512MB VRAM. Standard timing på den er 650MHz på Core og 660MHz på RAM-en. Hvor høyt kan jeg dytte den før det smeller? Selve kjølinga på kortet virker rimelig massivt. Det er en 120mm vifte og en diger heat sink med heatpipes på som standard, men om kortet faktisk *trenger* dette for ikke å brenne opp i utgangspunktet tør jeg ikke jekke opp hastigheten noe særlig.

 

Hva sier folket? Har jeg og den underlegne kjølingen min noen fremtid? Dersom jeg går amok og handler meg litt tyngre kjøling, hva kan jeg regne med å få ut av maskinvaren min?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har samme CPU og GPU som deg. E6600 bør kunne kjøres på 350fsb vil jeg tro. Med bedre kjøling burde 400fsb gå bra. Kvitt deg med "boxed" kjøleren, mye skrik og lite ull!

 

Selv har jeg MSI GF7900GTO. GTX hastighet er ikke noe problem på mitt (650/800), men jeg har testet med 700/800 uten noe problem ennå.

Lenke til kommentar

Skaff deg en ordentlig CPU kjøler feks Big Typhoon. Så kan du ta av kjøleren på skjermkortet og legge på as5 istedenfor den dårlige pastaen som ligger på der fra før.

 

Det skjermkortet burde greit klare 700/800. CPUen er litt usikkert sålenge jeg ikke vet hvilken stepping og uke det er. Men du burde greit klare 3,5-3,6 ivertfall.

Lenke til kommentar

Jeg måkte FSB-en min opp til 312MHz nå (gav meg en pen 2.7GHz), mens GPU-en er på 660/700. Alt på stock. Laster ned 3DMarks 2006 nå, og skal la den loope fem ganger for å teste stabilitet. Hvis den kræsjer eller artifacter, går jeg ned til standard igjen og pirker meg oppover litt mer varsomt etter at jeg har skaffet tyngre kjøling.

 

Det var faen at jeg har klart å legge igjen vannkjølingsstyret mitt i Norge. :\ Jeg kunne hatt bruk for det nå.

 

Vel, takk for rådene! Jeg tar imot flere også. :) Kan dere anbefale kjøler til CPU-en? Jeg vil helst ha noe som ikke støyer for mye ... dette er først og fremst en arbeids-PC og ikke en gamer-PC. Skrekkelig, egentlig. En GeForce 7900 til *arbeid* ...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

oysfaerg hadde vel noen slike valuebrikker som gjorde DDR 1000 4-4-4-12 på 2,1v mener jeg. Vet ikke om jeg hadde våget så mye mer volt på de.

 

Angående skjermkortet ditt har du flashet med en ny bios? Jont har laget noen fine bioser som ligger i den store 7900 gto tråden som burde gjøre underverker for kortet ditt.

Lenke til kommentar
oysfaerg hadde vel noen slike valuebrikker som gjorde DDR 1000 4-4-4-12 på 2,1v mener jeg. Vet ikke om jeg hadde våget så mye mer volt på de.

 

Angående skjermkortet ditt har du flashet med en ny bios? Jont har laget noen fine bioser som ligger i den store 7900 gto tråden som burde gjøre underverker for kortet ditt.

7454497[/snapback]

 

Takk for tipset. Skal forske på biosen nå i julen. Har eksamensperiode nå, og da må nesten bare maskinen fungere. (IBM lappisen er gåen).

 

Etter litt test så klarer jeg 405Mhz på corsair brikkene med 1,95v stabilt på std. timings.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...