Gå til innhold

hvordan sette opp en enkel filserver?


souljah

Anbefalte innlegg

heisann jeg lurer på hvordan sette opp en enkel filserver,

 

jeg har en Gammel pc med ca 10 disker i som kjører windows xp professional,

denne maskinen har 1,5Gb ram, geforce ti4200 grafikk kort, en amd barton 2500+ prosessor

 

Og en Ny pc, (am2 x2 4600+, 2Gb ram, windows professional x64)

 

tenkte å kjøpe et Gbit lan kort til den gamle pc'n og sette denne som filserver,

slik at jeg kan ha musikk og filmer lageret på filserveren så koble denne med kabel til min primær pc, slik at filtjeneren nærmest blir som en stor usbdisk primær pc'n min..

 

har prøvd litt med remote administrator v2.2 og RealVNC men dette fungerer ikke optimalt for meg..

 

så det jeg lurer på er om noen har en link til hvordan sette opp en enkel filserver steg for steg (er veldig grønn på alt som har med servere og gjøre...)

 

det vil vel være max 2-3 pc, som vil ha tilgang til serveren

 

vet ikke om jeg har glemt noe viktig info,

men det er bare å spørre om det skulle være noe

 

på forhånd takk

souljah

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du sier enkel, forklarer jeg veldig enkelt :)

 

Sett opp en PC-ene i samme arbeidsgruppe, del (share) de mappene du skal ha tilgang til på serveren og det er ca alt. Deretter kobler du til mappene som nettverkstasjoner på klient PC-ene. Har selv et lignende oppsett selv, fungerer kjempefint som lagringsplass osv. Streamer også film og musikk over uten problemer.

 

Lykke til

 

Edit: Alt dette gjøres forresten med Windows 2000 eller XP, alt ettersom hva du har tilgjengelig.

Endret av Stikk-kont@kten
Lenke til kommentar

tusen takk for tips,

jeg kommer nok til å holde meg til xp pro i første omgang,

da jeg er mest kjent på denne plattformen,

har akkurat begynt å leke meg litt med ubuntu (linux)

men for øyeblikket er nok enkel fildeling fra xp den beste løsninga til å begynne med..

 

tenker skaffe et gigabitlan kort til den gamle pc'n for å få litt kjappere deling.. pluss en krysset nettverkskabel (innså nylig at jeg hadde glemt at jeg bare har vanlig nettverkskabel..så jeg får vel stikke en tur innom clas imorgen og kjøpe en krysset nettverkskabel)

 

tenkte å få satt opp et par raid 5 etterhvert.. sånn at jeg også får færre volumer på den gamle pc'n

Lenke til kommentar

har koblet begge pc'ene direkte med vanlig nettverks kabel,

men får bare beskjed om at jeg har "limited eller no connectivity" så da tenker jeg at nettverkskortet på den gamle pc'n ikke liker å bli koblet direkte til en annen pc,

det går å koble via router,

men altså ikke direkte med vanlig nettverkskabel..

 

vil jeg få mer fart på nettverket ved å koble direkte pc >> pc enn pc >> router >> pc?

Lenke til kommentar

ok da tenker jeg at jeg skaffer meg en krysset nettverkskabel i første omgang, de er jo ikke så dyre, trenger uansett en litt lang kabel, 10-20meter,

det som skal bli min server pc bråker ganske mye (fire vifter direkte på hdd+3 avtrekksvifter+strømforsyning blir tilsammen en del støy...), derfor har jeg planlagt å flytte den slik at støyen ikke vil forstyrre meg lengre, også ta å koble pc'ene direkte...

Lenke til kommentar
Siden du sier enkel, forklarer jeg veldig enkelt :)

 

Sett opp en PC-ene i samme arbeidsgruppe, del (share) de mappene du skal ha tilgang til på serveren og det er ca alt.  Deretter kobler du til mappene som nettverkstasjoner på klient PC-ene.  Har selv et lignende oppsett selv, fungerer kjempefint som lagringsplass osv.  Streamer også film og musikk over uten problemer.

 

Lykke til

 

Edit: Alt dette gjøres forresten med Windows 2000 eller XP, alt ettersom hva du har tilgjengelig.

7177767[/snapback]

Hvordan fungerer streaming?

Lenke til kommentar

I mitt tilfelle fungerer det slik: Serveren står ganske enkelt plassert på gangen i ett skap, den er kun koblet til nettverket og strøm. Videre er serveren koblet opp mot 4 andre maskiner i samme arbeidsgruppe, derav en av disse er koblet opp til en LCD-TV. Når jeg ønsker å se på film åpner jeg ganske enkelt filmen fra serveren via explorer og "drar" filmen over til TV-en, enklere blir det ikke. Jeg har også mulighet for å koble meg til via VPN-en og gjøre akkurat det samme fra jobb/skole.

Lenke til kommentar
I mitt tilfelle fungerer det slik:  Serveren står ganske enkelt plassert på gangen i ett skap, den er kun koblet til nettverket og strøm.  Videre er serveren koblet opp mot 4 andre maskiner i samme arbeidsgruppe, derav en av disse er koblet opp til en LCD-TV.  Når jeg ønsker å se på film åpner jeg ganske enkelt filmen fra serveren via explorer og "drar" filmen over til TV-en, enklere blir det ikke.  Jeg har også mulighet for å koble meg til via VPN-en og gjøre akkurat det samme fra jobb/skole.

7201621[/snapback]

hørtes digg.

 

Hvordan styrer du den serveren? Specs på den?

 

Hva er VPN-en?

Lenke til kommentar

Serveren står stort sett veldig "for seg selv", må jeg forandre på noe bruker jeg Windows remote desktop-funksjonen, som fungerer helt fint. Til VPN bruker jeg også den innebygde støtten som er i Windows, noe som også fungerer uten problemer. Specs på server står i profilen min, https://www.diskusjon.no/index.php?showuser...4&s=hardware.no

Endret av Stikk-kont@kten
Lenke til kommentar
Serveren står stort sett veldig "for seg selv", må jeg forandre på noe bruker jeg Windows remote desktop-funksjonen, som fungerer helt fint.  Til VPN bruker jeg også den innebygde støtten som er i Windows, noe som også fungerer uten problemer.  Specs på server står i profilen min, https://www.diskusjon.no/index.php?showuser...4&s=hardware.no

7205326[/snapback]

ok. takk for hjelp.

 

Er ftp program noe vitsi og bruke? Kan man ikke bare dele partisjonen over nettverket?

Lenke til kommentar
Serveren står stort sett veldig "for seg selv", må jeg forandre på noe bruker jeg Windows remote desktop-funksjonen, som fungerer helt fint.  Til VPN bruker jeg også den innebygde støtten som er i Windows, noe som også fungerer uten problemer.  Specs på server står i profilen min, https://www.diskusjon.no/index.php?showuser...4&s=hardware.no

7205326[/snapback]

ok. takk for hjelp.

 

Er ftp program noe vitsi og bruke? Kan man ikke bare dele partisjonen over nettverket?

7205423[/snapback]

 

Det går selvfølgelig ann, men da blir det jo bare fildeling, og ikke en ftp server.

Lenke til kommentar
Serveren står stort sett veldig "for seg selv", må jeg forandre på noe bruker jeg Windows remote desktop-funksjonen, som fungerer helt fint.  Til VPN bruker jeg også den innebygde støtten som er i Windows, noe som også fungerer uten problemer.  Specs på server står i profilen min, https://www.diskusjon.no/index.php?showuser...4&s=hardware.no

7205326[/snapback]

ok. takk for hjelp.

 

Er ftp program noe vitsi og bruke? Kan man ikke bare dele partisjonen over nettverket?

7205423[/snapback]

 

Det går selvfølgelig ann, men da blir det jo bare fildeling, og ikke en ftp server.

7207661[/snapback]

forskjellen er egentlig?

 

Hva er det du egentlig kan gjøre med en FTP server da?

Lenke til kommentar

sitter å lurer på noe her...

 

kjører network setup wizard i windows xp pro 64bit,

når jeg kommer mot slutten så velger jeg å bruke min windows xp cd,

så går jeg innpå denne og velger perform additional tasks,

med det kommer ikke opp noe valg for "set up home or small office networking"

det eneste valget jeg får er "transfer files and settings",

 

så jeg lurer på hva gjør jeg feil?

Lenke til kommentar
Med en FTP-server har du serveren tilgjengelig fra hele verden, med smb må du sette opp VPN for å få tilgang til serveren fra resten av verden.

7211165[/snapback]

Feil.

 

Det er riktig at en FTP-server i utgangspunktet ikke sjekker hvem som vil logge inn, men du må uansett konfigurere routeren din til å nat'e riktig port til ftp-serveren (med mindre boksen som kjører FTP-serveren også fungerer som router).

 

Forøvrig kan du nå samba fra internett og hjem uten VPN, så lenge det er konfigurert riktig. Ikke til å anbefale, men det er mulig :)

Lenke til kommentar
Med en FTP-server har du serveren tilgjengelig fra hele verden, med smb må du sette opp VPN for å få tilgang til serveren fra resten av verden.

7211165[/snapback]

Feil.

 

Det er riktig at en FTP-server i utgangspunktet ikke sjekker hvem som vil logge inn, men du må uansett konfigurere routeren din til å nat'e riktig port til ftp-serveren (med mindre boksen som kjører FTP-serveren også fungerer som router).

 

Forøvrig kan du nå samba fra internett og hjem uten VPN, så lenge det er konfigurert riktig. Ikke til å anbefale, men det er mulig :)

7217259[/snapback]

ok. Skriv ned en liste for hvordan jeg går fram er du snill :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...