Gå til innhold

Dårlig service fra ASUS


ktone

Anbefalte innlegg

Hei,

 

For under et år siden kjøpte jeg meg en ny laptop. Asus W3V. En lekkerbisk av maskin av de alternativene som var ute da.

 

Vel, for nesten 4 uker siden begynte jeg å få problemer. Alle hard diskene som ble satt inn i maskinen blir ødelagt i den grad av at MFT'en på ntfs partisjonene slettes og blir korrupt etter en eller 2 omstart, og maskinen har problemer med å finne alle sektorene på hard disken. Jeg har prøvd flere disker og det samme har skjedd på alle diskene. Jeg investerte i en splitter ny hard disk og selv den krasjet etter at windows var lagt inn og installasjonen av skjermdriverne krevde omstart. Alle diskene som har kræsjet er blitt testet i eksterne firewire kabinetter opp mot en stasjonær service maskin jeg har tilgang på. Der har jeg kjørt flere diagnose verktøy for å analysere diskene, med det resultat at samtlig disker som kræsjet etter å ha blitt installert i maskinen var friske.

 

Forhandleren maskinen er kjøpt hos henviste meg til ASUS sitt support senter. Da jeg ringte tok det 13 minutter før jeg kom igjenn og samtalen gikk til sverige. Etter 4-5 dager frem og tilbake fikk jeg endelig et RMA nummer for å kunne sende inn maskinen.

 

Jeg ble gjenspeilet at dette skulle gå raskt. Maskinen ble sent inn 05/10/2006. 10/10/2006 mottok de maskinen i nederland. Da jeg spurte om de hadde noen ide på hvor lang tid dette ville ta fikk jeg ikke annet svar enn at vi venter på deler. Da jeg spurte når delene var ventet inn kunne han ikke svare, og heller hva slags deler det sto å ventet på. 1 uke senere fikk jeg først en telefon som sa det ikke var noe feil med maskinen. 1 time senere lurte de på hvorfor jeg ikke hadde sendt med hdd og ram, noe jeg hadde fått beskjed om å ta ut av maskinen. Enda litt senere samme dag fikk jeg enda en telefon hvor jeg ble stilt spørsmål rundt problemet. Alle spørsmålene jeg ble stilt kunne de funnet svaret på ved å lese problembeskrivelsen de krevde at jeg skrev (på engelsk) og sendte inn via mail, samt la med en kopi av oppi esken til laptopen.

 

Nå er det 3 uker siden jeg sendte inn laptopen og de kan fortsatt ikke svare på hvor lang tid det vil ta, eller hva som er feil, hva de har gjort eller hva de skal gjøre. Trist å se et firma som Asus ikke har bedre oversikt.

 

Det verste er at jeg sitter mitt i hovedoppgaven(eksamensoppgaven) min som snart skal leveres inn. Jeg er student og har ikke råd til å kjøpe ny maskin nå, og jeg har dessverre ikke tilgang til en maskin jeg kan sitte å gjøre hovedoppgaven på. Det verste er ikke at dette tar tid, det verste er at alle pengene jeg har investertert i semesteret, jeg ikke får fullført pga en laptop som kræsjer, forsvinner på rett og slett ingenting.

Endret av ktone
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må desverre si at jeg har hatt mange av de samme opplevelsene som trådsarter. Kjøpte en asus A6Jc tidlig i sommer, og den er nå inne på reperasjon for tredje gang. Havner alltid hos svensk support, selv om jeg trykker det norske nummeret, og i tillegg 4 i menyen for "norwegian support". Jeg har absolutt ikke noe i mot svensker, men de to som er der (jeg treffer i alle fall alltid på de to samme, og jeg har ringt mange ganger!!) er tidvis vanskelige å forstå. Dessuten hevdet de at det jeg refererte fra forbrukerkjøpsloven var feil. Helt til han "oppdaget" at jeg var norsk og sa at han var i svensk support, så han kunne vel ikke den norske loven.

Heldigvis har jeg fått veldig god hjelp fra PSdata, som jeg kjøpte maskina fra. Nå skal jeg ha ny maskin, og det er stort sett asus som har der jeg vil ha, men er jaggu skeptisk til å kjøpe maskin fra dem igjen.

Men nå har de, i følge psdata, startet et verksted på kjeller utenfor oslo.

Heldigvis har en jeg en snill kjæreste med velfngerende laptop ;)

Lenke til kommentar
Hva med å kjøpe deg en maskin på elkjøp du bytter inn etter 30 dager? Bare et tips ;)

7156524[/snapback]

Elkjøp har ikke akkurat det store utvalget av laptoper. Jeg er mye på farten og føler 14" er akkurat riktig størrelse å ha med seg.

 

Hadde elkjøp hatt det samme utvalget som mange nettbutikker så hadde jo det vært et alternativ, men når du stiller visse krav til spesifikasjonene på maskinen man skal ha er ikke Elkjøp akkurat riktig stedet å gå.

Lenke til kommentar
Må desverre si at jeg har hatt mange av de samme opplevelsene som trådsarter. Kjøpte en asus A6Jc tidlig i sommer, og den er nå inne på reperasjon for tredje gang. Havner alltid hos svensk support, selv om jeg trykker det norske nummeret, og i tillegg 4 i menyen for "norwegian support". Jeg har absolutt ikke noe i mot svensker, men de to som er der (jeg treffer i alle fall alltid på de to samme, og jeg har ringt mange ganger!!) er tidvis vanskelige å forstå. Dessuten hevdet de at det jeg refererte fra forbrukerkjøpsloven var feil. Helt til han "oppdaget" at jeg var norsk og sa at han var i svensk support, så han kunne vel ikke den norske loven.

Heldigvis har jeg fått veldig god hjelp fra PSdata, som jeg kjøpte maskina fra. Nå skal jeg ha ny maskin, og det er stort sett asus som har der jeg vil ha, men er jaggu skeptisk til å kjøpe maskin fra dem igjen.

Men nå har de, i følge psdata, startet et verksted på kjeller utenfor oslo.

Heldigvis har en jeg en snill kjæreste med velfngerende laptop ;)

7157684[/snapback]

 

Trist å høre at du også har opplevd det samme som meg, samtidig som det skremmer meg. Jeg vurderer å ta kontakt med Asus direkte å fortelle hvor dårlig oppfølging vi i Norge får. Greit nok at vi er et land med få lav befolkningstetthet, men vi er alikevel et marked med gode økonomiske utstiker.

 

Min maskin er blitt sendt til Nederland. De har snakket om at det skal komme et skandinavisk service verksted, men jeg tror dette bare er vås for å tilfredstille sultne munner. Jeg har bedt om lese bekreftelse på mailene mine, og under halvparten av mailene har faktisk blitt lest. Skuffende spør du meg. Jeg synes de burde sendt maskin med express bud til meg pga dårlig service.

 

Et lite tips til deg som er på jakt etter ny maskin... Det kommer en ny Apple Macbook Pro i November. Har ikke noe konkrete spesifikasjoner, men de skal ha løst problemet med varmeutviklingen på disse. hva med å investere i en slik og legge inn Windows Vista med f.eks boot camp. Er ikke noe fan av OS X, men apple skal ha credit for designet. Jeg vet også at Sony's stilfulle Vaio serie får et par nye representanter i årsskifte. Anbefalles å ta en titt på! Et rykte skal ha det til at de kommer med den nye intel prosessoren.

Endret av ktone
Lenke til kommentar

ja, er veldig frustrerende!

macbook er for min del utelukket, vista eller ikke. min bror har en, og jeg liker den virkelig ikke :p hehe! smaken er som baken!

men asus kommer jeg nok ikke til å kjøpe maskin av asus, noe som er synd, for det er ofte de som har det jeg vil ha :) så får se hva som skjer!

Lenke til kommentar
Hva er grunnen til at dere velger å bruke ASUS RMA?

 

Det forhandleren deres gjør er nemmelig å dytte ansvaret over på ASUS slik at de slipper utgiftene og evt. omkostninger en for en omlevering.

7164270[/snapback]

 

Helt riktig... de dytter ansvaret over på en ellers overbelastet service avdeling.

 

Tror nok en del av det grunner i vilkårene i kontrakten f.eks Norek har forhandlet seg til. Kjenner til flere bransjer som har denne løsningen som eneste alternativ. Syne forbrukerkjøpsloven og kjøpsloven har en del smutthull på akkurat dette området, og service/reperasjons detaljene må nok spesifiseres.

 

En løsning til forbrukerkjøpsloven hadde jo vært å lovfestet følgende: "Vare med feil, som er innenfor lovsatt garanti periode, må bli fikset innen 14 dager. Kan ikke dette gjøres må varen erstattes med ny vare av kjøpmann/forhandler". Så kunne man fulgt opp denne lovgivningen videre i kjøpsloven med følgende innhold: "Vare med feil som ikke kan utbedres innen 14 dager, som er innenfor lovsatt garanti periode i henhold til forbrukerkjøpsloven, må erstattes med ny vare."

Lenke til kommentar
ja, er veldig frustrerende!

macbook er for min del utelukket, vista eller ikke. min bror har en, og jeg liker den virkelig ikke :p hehe! smaken er som baken!

men asus kommer jeg nok ikke til å kjøpe maskin av asus, noe som er synd, for det er ofte de som har det jeg vil ha :) så får se hva som skjer!

7164177[/snapback]

Kan ikke si jeg får meg til å kjøpe en macbook selv. Det blir ikke helt det samme.

 

Et spennende tips er Sony Vaio serien. Grunnen til at folk kanskje ikke kjenner til Vaio serien er fordi den ble forbudt å importere til landet for videresalg (heldigvis er dette hvertfall 5 år siden). Grunnen til dette var fordi maskinene rett og slett hadde for bra spesifikasjoner, i forhold til hva konkurentene hadde på den perioden Vaio serien ble lansert. Et glimrende eksempel #host hark, nesten kaste opp# på hva staten kan finne på av tiltak for å beskytte det norske markedet.

 

Nå er heldigvis handelsforbudet opphevet for en god stundt tilbake, men Vaio markedet i Norge har dessverre ikke tatt helt av. Min neste blir ikke ASUS men en Sony Vaio.

 

SONY VAIO EUROPE - SWEDEN

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

skal ikke uttale meg negativt om Asus enda, men ser at alle har samme problemer her. skal se hvor saken min ender. kort beskrivelse:

 

sendte RMA request til Asus (garanti sak). det tok bare noen dager før laptopen hentes av transportør, men første overraskelse !, laptopen skulle til Nederland for service. det tok ca. 25-30 dager og laptopen kom tilbake. skiftet hovedkort +++, reparert ?!?! NOPE.....

 

nå er den send til en norsk firma (autorisert Asus verksted). siste nytt ?!?!. firma venter på deler (nå er det gått 15 dager) og kan ikke oppgi dato når laptopen blir reparert.....

 

sendte krav til omlevering av nytt maskin eller heving av kjøp. nå venter spenende på svar.....

Lenke til kommentar

Hvorfor gjør dere alle dette gjennom Asus? Er butikken dere kjøpte den av gått konkurs?

 

Poenget er at det er butikken som skal ha kontakten med Asus, og ikke dere direkte. Når butikken forteller dere at dere skal ta RMA hos Asus burde dere nekte da det er butikken som er ansvarlig.

Lenke til kommentar
Hvorfor gjør dere alle dette gjennom Asus? Er butikken dere kjøpte den av gått konkurs?

 

Poenget er at det er butikken som skal ha kontakten med Asus, og ikke dere direkte. Når butikken forteller dere at dere skal ta RMA hos Asus burde dere nekte da det er butikken som er ansvarlig.

7239295[/snapback]

mest sannsynlig alle har kjøpt Asus gjennom Norek eller annet distributør. da blir du henvist å ta kontakt selv og søke RMA selv.....

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Hvorfor gjør dere alle dette gjennom Asus? Er butikken dere kjøpte den av gått konkurs?

 

Poenget er at det er butikken som skal ha kontakten med Asus, og ikke dere direkte. Når butikken forteller dere at dere skal ta RMA hos Asus burde dere nekte da det er butikken som er ansvarlig.

7239295[/snapback]

 

Bare for å få en ting på det klare... I Norge så er det Norek som har en "distribusjons" avtale med ASUS. Ettersom DG'en (dekningsgraden) på hver solgte enhet er så lav har de mest sannsynlig ordnet en god RMA deal med ASUS, hvorpå kunden kontakter forhandleren som igjen kontakter Norek og Norek kan da sende kunden videre til ASUS. Dette er ikke så uvanlig i databransjen. Jobber selv i Pro-Audio Bransjen og der er det helt andre rutiner.

 

Bare synd de ikke respekterer norske lover å regler.

Lenke til kommentar
skal ikke uttale meg negativt om Asus enda, men ser at alle har samme problemer her. skal se hvor saken min ender. kort beskrivelse:

 

sendte RMA request til Asus (garanti sak). det tok bare noen dager før laptopen hentes av transportør, men første overraskelse !, laptopen skulle til Nederland for service. det tok ca. 25-30 dager og laptopen kom tilbake. skiftet hovedkort +++, reparert ?!?! NOPE.....

 

nå er den send til en norsk firma (autorisert Asus verksted). siste nytt ?!?!. firma venter på deler (nå er det gått 15 dager) og kan ikke oppgi dato når laptopen blir reparert.....

 

sendte krav til omlevering av nytt maskin eller heving av kjøp. nå venter spenende på svar.....

7238996[/snapback]

 

Hei,

 

Da jeg fikk tilbake min maskin var den helt ripet opp og tydelig blitt dårlig behandlet, så jeg sendte den tilbake med krav om å få utbedret skadene som var påført, altså byte skallet. Får maskinen min i morgen og skal bli spennende å se hvordan den ser ut.

 

Virker som om ASUS har ansatt en haug med lowbudget teknikere som klarer å få unna et slurvete stykke arbeid. Ola Normann vet ofte ikke hva han har krav på eller hva som reelt kan være feil. Må innrømme at ASUS prøvde å lure meg å si det var feil på disken min, men da jeg fortalte at jeg krasjet 3 helt friske og nye disker jeg satt inn i maskinen, hvorpå jeg hadde utført en test på hver enkelt av diskene i eksterne USB kabinetter fra en stasjonær service maskin jeg har tilgjengelig, så ble det ikke stort de turte å påstå at det var diskene som skapte problemet, og at maskinen egentlig var helt frisk.

 

Morsomt å se at problemet ble løst da de byttet hovedkort, noe de påstod at ikke ville hjelpe i det hele tatt, men synd vi må oppleve slik.

Lenke til kommentar
Ja, lurer også på hvor jeg får kjøpt disse. syns oversikten på siden du henviste meg til, ktone, ikke var så lett å finne frem i... Men nå har jeg egentlig bestemt meg for en HP. Hehe!

7239943[/snapback]

 

Hei,

 

har sett at HP har kommet med en del nye dine modeller. Bare synd de ikke klarer å utføre alt like stilfullt som ASUS og Sony.

 

Det er ingen konkret i Norge som importerer Sony VAIO i Norge. Vil ikke øke den negative innsynsvinkelen ytterligere, men Sony Norge er ikke noe flinke til å ta for seg markedsområder som krever litt mer arbeid. De er flinke til å pusje tv'er, mp3-spillere, headsett, osv, men når det kommer til f.eks laptoper virker det som om dette er lagt på is.

 

Jobber selv i Pro Audio bransjen og vi på jobben har vært i kontakt med Sony for å høre om og når de kom til å få inn en ny bra portabel recorder med stereo mik. Svaret vi fikk var at dette ikke var av interesse i Norge, selv om vi har fått et sted mellom 50 og 100 konkrete henvendelser på denne portable recorderen.

Lenke til kommentar
Hva med å kjøpe deg en maskin på elkjøp du bytter inn etter 30 dager? Bare et tips ;)

7156524[/snapback]

Elkjøp har ikke akkurat det store utvalget av laptoper. Jeg er mye på farten og føler 14" er akkurat riktig størrelse å ha med seg.

 

Hadde elkjøp hatt det samme utvalget som mange nettbutikker så hadde jo det vært et alternativ, men når du stiller visse krav til spesifikasjonene på maskinen man skal ha er ikke Elkjøp akkurat riktig stedet å gå.

7162206[/snapback]

 

Stikk innom Lefdal da vel?:-) Jeg jobber i Lefdal og så og si alle butikkene har 20+ Laptops i utstilling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...