Gå til innhold

Anbefalte innlegg

OK! her er hva jeg ønsker å få til:

 

jeg ønsker en sentral plass jeg kan passe på om den dagelige backupen har kjørt (ca 100 servere)

Aller helst ønsker jeg DETTE:

Når backup-jobb er vellykket så skal et program kjøres som sender en "OK fra server filsrv12" eller noe slikt til en eller annen sentral applikasjon. Denne sentrale serveren skal da sette et grønt lys for filsrv12 for denne dagen. Slik som den gjøre det for alle servere og for alle dager.

 

Jeg tenkte å løse dette med en eller annen http-post eller noe slikt, men aner ikke hvor jeg skal begynne!

 

 

resultatet skulle helst bli noe slikt som på vedlagt bilde (dårlig paint-skisse)

 

 

Forslag mottas med takk!

post-9815-1161720412_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Det burde jo ikke være noe problem å skrive et enkelt PHP script, eller noe annet som støtter POST (og hvilket språk gjør ikke det? særdeles få), som sjekker om en backup er velykket, og så poster dette til en httpd-server.

 

Først må du jo få backup-programmet til å skrive til en fil "OK" eller "FAILURE" om backupen ikke ble vellykket.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Det kommer vel også an på hva slags programvare du bruker for backup vel?

For lenge siden brukte jeg BackupExec med sentralisert styring av ca 250 servere, hvor vi fikk melding når det oppsto problemer. Regelbaserte hendelser styrte den også, eks sende mail/starte script osv.

 

På Linux er det jo masse muligheter for å scripte dette. Hva slags servere tar du backup av og hva slags programvare bruker du for å ta backup?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...