Gå til innhold

Hvordan endre unicode i javac?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som tittelen sier lurer jeg på hvordan jeg endrer unicode i javac. Problemet er at da jeg leser fra en fil med æøå blir disse bokstavene noe helt annet da jeg leser inn siden unicoden til javac er satt som standard til latin-1. Jeg vil derimot ha den til samme unicoden som brukes i en norsk windows versjon, tror dette er ISO-8859-15 (rett meg hvis jeg tar feil).

Håper noen kan hjelpe meg å endre dette. Vil gjerne ha den endret permanent hvis mulig, og ikke bare endret for det programmet.

Takk for alle svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Logisk syn uten å ha peiling:

Hvis man benytter en IDE til utskrift så går jo alle karakterer fint, altså man skriver ut til konsollet på IDE'en. Dette konsollet har støtte for disse tegnene, det ha tydligvis ikke cmd-konsollet. Altså har det ikke noe med java eller koden din å gjøre.

Hvis man bruker en form for OutputStream kan man sette "unicode", men når det til slutt kommer til cmd hvis det er dit du vil ha det, så vil win/cmd overstyre output.

Kanskje du bør høre med noen som har skikkelig peiling på win/cmd ?

Er dette til noen hjelp?

Vennlig hilsen

HV

Endret av HV
Skrevet
javac er "kompilatoren" i Java. Har du æ, ø, å i kildekoden din? Dette er en uvane du bør legge av deg snarest i så fall.

7143917[/snapback]

Problemet er en fil med navn jeg skal lese inn, hvor noen navn har æøå i seg.

Skrevet
javac -encoding ISO8859-15 <minfilsomskalkompileres>

evt.

javac -encoding UTF8 <minfilsomskalkompileres>

7144651[/snapback]

Dette virka hvertfall som hjalp en del, problemet er at jeg hadde feil ISO, og UTF8 funka heller ikke. Er det noen som vet hva som blir riktig kode for windows XP-pro norsk version?

Eller hvis det går på editoren jeg bruker så er det textpad.

Skrevet (endret)

ISO8859-15 er det windows bruker såvidt jeg husker.

Du kan jo bare åpne koden din i en editor som støtter å lagre i en annen encoding, f.eks. utf8

Og dessuten står det at javac velger default for OS'et dersom ikke -encoding er angitt. Så antakelig bruker ikke editoren din default encoding. (som jeg fortsatt er rimelig sikker på at er ISO8859-15)

Endret av Nazgul
Skrevet

når jeg bruker

javac -encoding ISO8859-15 <minfil> skal den vel kompileres med ISO8859-15 standaren uansett? Da jeg går inn og sjekker æøå etterpå står de fortsatt med noen helt merkelige symboler.

Skrevet

Sjekker hvor?

javac er kun for kompileringen. Dersom du har problemer under kjøring så må du fikse noe annet, antakelig selve konsollen, ikke java itself.

Skrevet

Egentlig bruker windows cp1252, og jeg mener at ISO-8859-1 kommer naermest. Naa er forskjellen mellom ISO-8859-1 og ISO-8859-15 skremmende liten, og av liten praktisk betydning for de fleste nordmenn.

Skrevet
Sjekker hvor?

javac er kun for kompileringen. Dersom du har problemer under kjøring så må du fikse noe annet, antakelig selve konsollen, ikke java itself.

7145308[/snapback]

Åpner class filen, noen av navna står der fortsatt, men da med helt merkelige symboler for æøå.

Skrevet

Åpnet class-filen?

Den er jo kompilert, det er jo ikke meningen at du skal åpne den uansett?

Mener du at du kjører den, eller faktisk at du åpner den?

Skrevet

Fikk fiksa det nå. Ja, jeg åpna det for å se om det var noe som helst inni der som var mulig å tyde. Og i den lille prosenten som det faktisk var mulig å skjønne hva sto var det fucka opp. Vet det ikke er meningen at jeg skal åpne den, men var litt oppgitt, så jeg skjekka.

Men på skolen i dag fikk heldigvis gruppelæreren min sett på det og fiksa det. Har ikke peiling på hva han gjorde, men nå funker det tdeligvis:D

Takk for alle innspill uansett

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...