Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

død pc, 4pin korslutter bare når cpu er i


Anbefalte innlegg

Rareste eg har vært borti....

 

Edit: oppdatert litt mer info nederste post.

 

Har en post under "Strømforsyninger" siden det EDIT: IKKE ser ut som det er der problemet

 

 

(Oppdatert nederste post)

 

Vannblokka på chipsett kom selfølgeligt borti noen motstandere under kjernen.... :cry: Føste blinka det på "Numlock" Under boot.

 

 

Tenkte Hovedkortet vare ødelagt, men testa et og et minne først, men uten suksess...

 

Så tester eg like greit en cpu eg veit virker...uten suksess igjen.

 

Da tenkte eg, det må være Hoved-Kortet som tok kveld.... men uten suksess ingjen :dribble:

 

Har bytta alt som virker sist eg brukte det....(2 Mnd ca) :roll:

 

Kan det være Pcu?

 

Sjønner ingenting nå :whistle: er ikke muligt begge pcene har samme problem?

 

 

 

EDIT: fiksa seg selv av en eller anna grunn.. :men nå er det selvsagt nytt problem....

 

EDIT2: Nå piper det hele tiden....lange pip,minst 14 stk (gadd ikke høre mer)

Endret av galaxee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det med pipinga, fikk eg bare på den nyeste cpu (4200 x2)

Finner ikke noen steder der det står noe om uendelige pipelyder...skjermen er selvsagt svart da.

 

Putta en gammel 3000+ i, men.

 

 

:cry: Enda mer trøbbel..... det virka minst 20 min, windows startet opp, og fikk blåskjerm.. (pga HK bytte) men eg putta i en cdrom, slik at eg kunne reinstallere windows... og da var det slutt på den også :dribble:

 

 

Når eg slår på pcen nå, går bare vifta i pcu rundt? ikke noe strøm på 12v eller chipsett vifta går heller ikke rundt....

 

Men om eg tar ut den ekstra 4pin 12v som går til cpu, og slår av pcu 6 sekunder (sånn at strømmen tapper seg) og starter den ingjen (uten 4pin kontakten) så kommer det strøm på vanlig 12v + chipsettvifta begynner å gå (også HD):ph34r:

 

Men får selvfølgeligt ikke liv i pcen uten den ekstra 4pin kontakten

 

Prøvde å plugge den i når viftene gikk, men da gnistret det litt blått og så slo alt seg av (som den korslutta) og da var det 6 nye sekunder for å kunne slå den på :innocent:

veit minne virker...

(1024 + 512 virka 20 min så)

 

 

riv ut beeperen da eller buzzeren som d står på HK

 

ikke lett det, for den står lodda fast i HK, men litt teip funker :thumbup:

 

 

 

Noen som har en anelse kva som skjer?

 

Har ikke penger til å begynne å kjøpe nye deler, når en ikke veit kva som feiler :(

 

Edit: kan PCU være en synder? har en til, men mangler vifte på den..men den tar vel ikke fyr eller blir ødelagt bare å være på 10-20 sek om gangen? :roll:

Endret av galaxee
Lenke til kommentar

fra begynnelse til ende:

 

dato: 20.10 (fredag den 13 var ei uke forsinket i år) :dontgetit:

 

Alt startet med at eg skulle sette inn tv-kortet for å teste en antenne, det var dommedagen :ermm:

 

 

Putta i tv-kortet som vanligt, og hadde en vannblokk på siden som var litt løs, så eg skrudde eg den til litt.

 

Men da kom blokka borti noen chipper (tror eg) :cry:

 

(pcen slo seg av når eg bevegde på blokka)

 

Jaja tenkte eg, har nesten 2 pcer alikevel...først testet eg som sagt et og et minne, testet anna cpu, og skjermkortet msi kortet, men var forsatt svart

 

Da var det bare Hoved-Kortet igjen, så eg bytta til et

 

"ECS Extreme KN1 Lite, nForce4 Ultra" Hk...

 

 

Skrudde sammen alt og alt var klar til å startet opp (med! men, biip biip.....har ikke telt antall men det var over 20 (kansje hele tiden for det eg veit)

 

 

Så satt eg inn den gamle 3000+ cpuen, og fikk bilde med en gang

 

(er vel x2 død da? :no: )

 

Så gikk eg inn i bios og satt diskene i raid igjen

 

(heldigvis bruker dei fleste HK produsentene "nvidia controller" så slipper man å miste data pga HK ryker :) )

 

Så starter windows opp, men fikk blåskjerm selvsagt, litt rart for det funka motsatt... (ECS til MSI) og begge bruker "nForce4"

 

Kobler til en cd-rom for å reparere windows...men så langt kom eg ikke....etter å sett inn cdrom, starta bare vifta i strømmforsyninga. drar ut 12v, hokus pokus så går alle viftene. putter den inni,gnistrer det blått (som eg skrev tideligere)

 

 

Ps: Har selvsagt koblet ut alt unødvendige,som HD,Cd-rom, og alle pci-kort

 

Kva kan grunn at 12v korslutter? den piper ikke lenger heller..uansett om 12v er koblet i eller koblet av.

 

 

pcu er:

 

Hiper Strømforsyning ATX 580W Sort, 18dB 120mm Vifte, 4xSATA, 2XPCI-E, 20/24pin

 

HK har 20/24 pin, men bruker bare 20pin nå. er vel ikke muligt det kan korslutte den ekstra 12v pga det?

 

grunn:

 

 

 

(altid noen som spør) :cool:

 

 

 

 

 

måtte ha en 4pin kontakt på en anna pc)

men det virka jo fint med 20pin før

 

 

Oppdatert igjen:

 

 

Når den "pinnen" Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

(den du bøyer for å låse/ta av cpu)

 

står opp, har ikke cpu kontakt med HK, da funka 12v, men om eg låser den. slik at cpu får kontakt med HK ,så korslutter den igjen) Og dette skjer bare på

"ECS Extreme" HK...

 

både med 3000 og 4200 cpu.

 

 

Bytta HK til msi igjen og prøvde med 3000+ først...

 

Cpu var kald hele tiden, så tenker den er død :innocent: virka sist eg hadde den..og det var vel når prisene falt så mye på x2 :love:

 

Testet så med x2 og den ble i det minste glovarm på 10-15 sekunder. Så den vil eg tro virker :thumbup:

(har ikke kjøler på enda)

 

Men eg får ikke skjermbilde enda....ser på tastaturet,så blinker "num" osv rett etter eg har slått den på.

 

Har som sagt to skjerm-kort og 2 minnebrikker, så kan umuligt være det...

 

Hadde et msi kort eg kjøpte på komplett, og så rauk det etter 3-4 dager...

Sendte det inn, men faen det tar så lang tid på garanti...så eg kjøpte et ECS kort etter 15 dager

 

ECS Extreme kortet har eg brukt kansje ca 100 timer (fikk pakke fra komplett etter 18 dager :roll:

 

:ph34r: og bytta til msi pga lite plass med pci spor på ECS

 

 

På ECS Extreme kortet, er det strøm på 12v 0.3 sekunder uansett om cpu er på eller av :ermm:

 

Greit nok at msi kortet kan være ødelagt pga vannblokka,

 

men på ECS kortet, var det ikke plass til noe vannblokk. så alt er orginalt der utenom en blokk på cpu, men den virker jo :no:

 

Er det noen kort som MÅ ha 24pin?

 

 

(For smalt pga pci-e slot og skjerm-kort)

Endret av galaxee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...