Gå til innhold

FTP- server, hvordan?


Anbefalte innlegg

Jeg er helt ny når det gjeller å sette opp servere, Har en brukbar pc som jeg har plukket ut. jeg har brukt linux i mange år, men bare vert en vanlig bruker (har ikke noe skills). hvilke programmer er å ambufale for en nybegynner, de må være enkle og ha god dokementasjon. tenker å bare bruke ipen min som adresse i starten. kommer til å bruke ubuntu eller debian i grunnen trur jeg. hvis det finnes noe rlativt kort info om hvrdan en ftp-server ser ut kunne det vert fint.

 

dette trenger jeg prog til.

ftp-server

fjernstyring, helst også uten om det lokale nettverket

 

senere hvil jeg også få meg domene. hvis noen vet om et sted der et er en god howto, så kansje jeg fikser det med d samme

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ok da prøver jeg å sette opp en ser ver på ons med filezilla og vnc så får vi håpe det går bra.

 

Jeg kom til å tenke på en ting, kan det bli ett problem at severen står bak en router, burde den vert satt før routeren? kan det gjøres med to nettvekskort eller må jeg ha et spess nettverkskort. hvilke programmer kan jeg bruke til det. et prob er at routeren og modemet er i en boks. er dette unødvendige beskymringer?

 

routeren fordeler ut nye ip'er hva blir da ipen til pcene på baksiden når folk skal koble seg opp til den?

 

hvor finner jeg denne, står det i filezilla?

Lenke til kommentar
ok da prøver jeg å sette opp en ser ver på ons med filezilla og vnc så får vi håpe det går bra.

 

Jeg kom til å tenke på en ting, kan det bli ett problem at severen står bak en router, burde den vert satt før routeren? kan det gjøres med to nettvekskort eller må jeg ha et spess nettverkskort. hvilke programmer kan jeg bruke til det. et prob er at routeren og modemet er i en boks. er dette unødvendige beskymringer?

 

routeren fordeler ut nye ip'er hva blir da ipen til pcene på baksiden når folk skal koble seg opp til den?

 

hvor finner jeg denne, står det i filezilla?

7125613[/snapback]

 

Godt spm. Skal finne ut av det.

Lenke til kommentar

FileZilla fins bare til Windows (sist jeg sjekket)

 

Til GNU/Linux kan man bruke pureftpd, vsftpd eller ProFTPd.

 

Jeg bruker førstnevnte, som er veldig enkel å sette opp og ekstremt sikker. Den har ikke så voldsomt mange konfigurasjonsmuligheter, men holder til mitt bruk.

 

Til fjernstyring bruker man SSH. VNC er sjelden nødvendig på en server.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
jeg henger meg på denna.

 

Skal sette opp en filserver selv, skal ikke ha noen skjerm tas/mus, men skal fjernstyres. Kan dette gjøres via VNC eller SSH?

Er det vanskelig og konfigurere dette?

 

Kan jeg laste opp ting fra serveren hjemme når jeg er på skole/jobb?

7207298[/snapback]

 

Det går, men det fungerer bedre med den innebygde fjernstyringa i windows enn VNC, utrolig nok.

Det eneste du må gjøre, hvis du er windows bruker, er å laste ned FileZilla, konfiguere den, nate routern slik at du kan koble deg på fra hvor-som-helst i verden.

Nate routern enda en gang, hvor du setter inn korrekt info for fjernstyringa. lettere blir det ikke.

Lenke til kommentar
jeg henger meg på denna.

 

Skal sette opp en filserver selv, skal ikke ha noen skjerm tas/mus, men skal fjernstyres. Kan dette gjøres via VNC eller SSH?

Er det vanskelig og konfigurere dette?

 

Kan jeg laste opp ting fra serveren hjemme når jeg er på skole/jobb?

7207298[/snapback]

 

Det går, men det fungerer bedre med den innebygde fjernstyringa i windows enn VNC, utrolig nok.

Det eneste du må gjøre, hvis du er windows bruker, er å laste ned FileZilla, konfiguere den, nate routern slik at du kan koble deg på fra hvor-som-helst i verden.

Nate routern enda en gang, hvor du setter inn korrekt info for fjernstyringa. lettere blir det ikke.

7207378[/snapback]

Thx. Skal prøve...filezilla på den maskinen den skal styres fra?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...