Gå til innhold

Kurs og nyttige håndbøker?


Anbefalte innlegg

Hei alle fotofile på diskusjon.no! Jeg er helt ny her og håper å bli her en stund :)

 

Jeg er en 18 år gammel gutt som nettopp har kjøpt meg mitt første digitale speilrefleks kamera, EOS 350D.. selvfølgelig.

Jeg er HELT fersk innen hobbyen, men svært villig til å lære.

Spørsmålet er; Hvor kan jeg lære?

 

Alle må jo starte en gang, så det jeg lurer på er hvordan dere startet? Hvor kan jeg lære tekniske ting som "Hva er ISO" (noe som jeg nå kan), hvordan bruke lukkertiden riktig osv. Fins det noen nyttige bøker å lese, noen nyttige sider å se eller er det noen som kan anbefale kurs el.?

 

Kom gjerne med nyttige tips underveis :thumbup:

Endret av FotoFox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, takk for alle svar! Skal stikke innom bokhandelen i dag å sjekke bøkene dere anbefalte. Flotte sider Kigulu og Mads, disse hjalp! Takk skal dere ha!

 

Men bare et lite spørsmål til de som kjenner EOS 350d: Hvordan endrer jeg lukkertiden? Jeg fikk med bruksanvisning på Italiensk, Tysk og Fransk av en eller annen grunn, så jeg får ikke lest meg til det :ermm:

Endret av FotoFox
Lenke til kommentar

Her kan du hente en engesk.

 

Stil programvælgeren på TV, så styrer du lukketiden og blænden justeres automatisk. Jeg kører selv kun på AV så jeg har styr på dybdeskarphed, og lukketiden tilpasses automatisk (man skal lige holde øje med den ikke bliver for langsom så må man gå op i iso)

Lenke til kommentar
Hvordan endrer jeg lukkertiden?

7110598[/snapback]

Det ligger et lite hint i det Kigulu skriver, men her er et tips: glem lukkertiden. Den er stort sett uvesentlig så lenge den holder seg over et visst minimum (misforstå meg rett her!).

 

Det viktige er å lære seg om blenderen. "A" (eller AV på Kanoner) står for "Alltid". ;) Det er den som har størst betydning for sluttresultatet (fortsatt så lenge lukkertiden er tilstrekkelig kort, eller en sjelden gang lang).

 

Et hett tips er å laste ned fotokompendiet Fulgu viser til. Virkelig bra saker.

Lenke til kommentar
Hva med denne boken:

 

http://www.amazon.com/Digital-Photography-...2037611?ie=UTF8

 

?

 

Har ikke personlig erfaring, men den har fått toppkarakter av alle som har anmeldt den på Amazon.

 

Billig er den også.

7110904[/snapback]

 

Ja den boka har jeg kikket på mer enn en gang, tviler litt på om det er så mye ang fotografering, ser ut som forfatteren har svart belte i Photoshop...blir vel masse PRO tips om etterbehandling i PS

Lenke til kommentar
Ja den boka har jeg kikket på mer enn en gang, tviler litt på om det er så mye ang fotografering, ser ut som forfatteren har svart belte i Photoshop...blir vel masse PRO tips om etterbehandling i PS

7111461[/snapback]

 

Om du ser litt på det som står om boka så skulle man jo tro at den først og fremst handler om hvordan man skal traktere et dSLR.

Lenke til kommentar
Ja den boka har jeg kikket på mer enn en gang, tviler litt på om det er så mye ang fotografering, ser ut som forfatteren har svart belte i Photoshop...blir vel masse PRO tips om etterbehandling i PS

7111461[/snapback]

 

Om du ser litt på det som står om boka så skulle man jo tro at den først og fremst handler om hvordan man skal traktere et dSLR.

7111489[/snapback]

 

Ja jeg er visst litt trøtt i trynet :ermm:

 

The chapters of the book are as follows: Do it like a PRO! :!:

 

1. Pro tips for getting really sharp photos.

2. Shooting flowers like a pro.

3. Shooting weddings like a pro.

4. Shooting landscapes like a pro.

5. Shooting sports like a pro.

6. Shooting people like a pro.

7. Avoid problems like a pro.

8. Taking advantage of digital like a pro.

9. Taking travel & city life shots like a pro.

10. How to print like a pro and other cool stuff.

11. Photo recipes to help you get "The Shot".

 

Virker jo lovende, har noen denne i hylla?

Anbefaling?

 

Scott Kelby Portfolio

Endret av Cubus
Lenke til kommentar
Ja den boka har jeg kikket på mer enn en gang, tviler litt på om det er så mye ang fotografering, ser ut som forfatteren har svart belte i Photoshop...blir vel masse PRO tips om etterbehandling i PS

7111461[/snapback]

 

Om du ser litt på det som står om boka så skulle man jo tro at den først og fremst handler om hvordan man skal traktere et dSLR.

7111489[/snapback]

 

Ja jeg er visst litt trøtt i trynet :ermm:

 

The chapters of the book are as follows: Do it like a PRO! :!:

 

1. Pro tips for getting really sharp photos.

2. Shooting flowers like a pro.

3. Shooting weddings like a pro.

4. Shooting landscapes like a pro.

5. Shooting sports like a pro.

6. Shooting people like a pro.

7. Avoid problems like a pro.

8. Taking advantage of digital like a pro.

9. Taking travel & city life shots like a pro.

10. How to print like a pro and other cool stuff.

11. Photo recipes to help you get "The Shot".

 

Virker jo lovende, har noen denne i hylla?

Anbefaling?

 

Scott Kelby Portfolio

7111989[/snapback]

 

 

Hei!

 

Jeg har akkurat kjøpt inn denne boka og det er jo en bok som gir utstyrstips, eksempler med motiver og situasjoner og hva du kan gjøre for å få til slike bilder som han viser.

 

Jeg liker måten Scott Kelby skriver på, uformelt og med en stor dose humor. Har brukt Photoshop-bøkene hans og liker de med.

 

Boka er ikke så stor, men det er en hyggelig bok å bla i. Er egentlig et friskt pust i jungelen av tunge "bibler", selv om de også har sin viktige plass i en fotografs bibliotek.

 

Øivind

Lenke til kommentar

 

 

Hei!

 

Jeg har akkurat kjøpt inn denne boka og det er jo en bok som gir utstyrstips, eksempler med motiver og situasjoner og hva du kan gjøre for å få til slike bilder som han viser.

 

Jeg liker måten Scott Kelby skriver på, uformelt og med en stor dose humor. Har brukt Photoshop-bøkene hans og liker de med.

 

Boka er ikke så stor, men det er en hyggelig bok å bla i. Er egentlig et friskt pust i jungelen av tunge "bibler", selv om de også har sin viktige plass i en fotografs bibliotek.

 

Øivind

7112732[/snapback]

 

 

Høres bra ut Øyvind, har gått litt lei av "bibler" jeg også. Koster 12$! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...