Gå til innhold

Athlon 64 EE/SFF modeller


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei,

 

Noen som har sett disse lav-effekt versjonene noe sted i Norge?

 

De omtales her.

 

Jeg er spesielt ute etter "3800+ X2 EE SFF" som nøyer seg med 35W, og må vel være ideell til HTPC bruk.

7093778[/snapback]

 

Hei, kikker på disse selv og hverken hardware.no eller webbutikkene har noe god måte å merke de på så enig at de er litt vanskelige å finne.

 

Det er flere butikker som har 65W versjonenen, men eneste jeg har sett som har den du spør etter er shg.no, se liste over de forskjellige her: http://www.shg.no/produkter/list2.asp?katid=7564#7569

 

Stiv pris på 35W versjonen da men ... mulig den synker litt etterhvert.

 

Vurderer en X2 4600+ 65W selv.

 

-kristian

Lenke til kommentar
Hei,

 

Noen som har sett disse lav-effekt versjonene noe sted i Norge?

 

De omtales her.

 

Jeg er spesielt ute etter "3800+ X2 EE SFF" som nøyer seg med 35W, og må vel være ideell til HTPC bruk.

7093778[/snapback]

 

Hei, kikker på disse selv og hverken hardware.no eller webbutikkene har noe god måte å merke de på så enig at de er litt vanskelige å finne.

 

Det er flere butikker som har 65W versjonenen, men eneste jeg har sett som har den du spør etter er shg.no, se liste over de forskjellige her: http://www.shg.no/produkter/list2.asp?katid=7564#7569

 

Stiv pris på 35W versjonen da men ... mulig den synker litt etterhvert.

 

Vurderer en X2 4600+ 65W selv.

 

-kristian

7094246[/snapback]

 

Takk skal du ha!

 

Brrr..... over 3000 spenn! Det var da i drøyeste laget. Forresten går det fram av den testen på Toms HardwareGuide jeg refererte til, at på tomgang ("idle") bruker 65W-versjonen bare noen få Watt mer enn 35W versjonen.

Lenke til kommentar

 

Vurderer en X2 4600+ 65W selv.

 

-kristian

7094246[/snapback]

 

Takk skal du ha!

 

Brrr..... over 3000 spenn! Det var da i drøyeste laget. Forresten går det fram av den testen på Toms HardwareGuide jeg refererte til, at på tomgang ("idle") bruker 65W-versjonen bare noen få Watt mer enn 35W versjonen.

7095049[/snapback]

 

Jepp, grunnen til at jeg vurderere X2 4600 er for å ha lavt effektforbruk men fortsatt høyest mulig ytelse. Jeg vet jo ikke hva slags krav du har, men å dekode H.264 og MPEG4 er ganske krevende så dersom du skal vise filmer i H.264 i full HD oppløning (evt. med nedskalering) så er det kanskje smart å gå for noe litt kraftigere?

 

-kristian

Endret av ksaether
Lenke til kommentar

Jepp, grunnen til at jeg vurderere X2 4600 er for å ha lavt effektforbruk men fortsatt høyest mulig ytelse. Jeg vet jo ikke hva slags krav du har, men å dekode H.264 og MPEG4 er ganske krevende så dersom du skal vise filmer i H.264 i full HD oppløning (evt. med nedskalering) så er det kanskje smart å gå for noe litt kraftigere?

 

7095619[/snapback]

 

Mulig det, ja. Jeg har ikke fin-studert ytelseskrav, men ønsker i utgangspunktet noe som hånderer "alt" av nye formater de nærmeste årene.

 

Er det ikke sånn at et egnet video-kort kan gjøre evt. nedskalering så CPU'en avlastes?

 

Pussige priser shg.no har, forresten, EE-versjonene er faktisk billigere enn tilsvarende "vanlige" utgaver, mens SFF-versjonen er grisedyr.

Lenke til kommentar

Hei

 

Er det ikke sånn at et egnet video-kort kan gjøre evt. nedskalering så CPU'en avlastes?

 

Pussige priser shg.no har, forresten, EE-versjonene er faktisk billigere enn tilsvarende "vanlige" utgaver, mens SFF-versjonen er grisedyr.

7097571[/snapback]

 

Jo, det finnes jo den del skjermkort med hardware støtte for f.eks MPEG4 og H.264 dekoding, men jeg vet ikke noe om hvordan dette funkgerer i praksis mellom CPU og GPU.

 

Ang. priser så sa vel AMD at SFF skulle koste noen hundre NOK mer enn EE, som igjen skulle være noen hundre dyrerer enn normale versjoner. Mulig det tar litt tid for dete justerer seg, eller at SHG tar seg godt ebtalt for en vare få andre har enda :-)

 

-kristian

Lenke til kommentar

Jo, det finnes jo den del skjermkort med hardware støtte for f.eks MPEG4 og H.264 dekoding, men jeg vet ikke noe om hvordan dette funkgerer i praksis mellom CPU og GPU.

7102767[/snapback]

 

Jeg har ikke helle satt meg helt inn i dette, men har bare sett at folk rapporterer problemfri H.264 avspilling med relativt beskjeden CPU.

 

Ang. priser så sa vel AMD at SFF skulle koste noen hundre NOK mer enn EE, som igjen skulle være noen hundre dyrerer enn normale versjoner. Mulig det tar litt tid for dete justerer seg, eller at SHG tar seg godt ebtalt for en vare få andre har enda :-)

 

-kristian

7102767[/snapback]

 

Det høres fornuftig ut. Får vente litt å se.

Et annet alternativ er å kjøpe en kjapp standard-CPU, gjerne en-kjerne, og så underklokke/undervolte den for å oppnå tilsvarende Watt-forbruk..

Skulle likt å ha sett en artikkel som systematisk tok for seg og målte alle denslags kombinasjoner.

Lenke til kommentar
Kan dette være AM2 for bærbare? Finner ikke noe info om verken her eller der :-)

7108244[/snapback]

 

Det ikke slik AMD fremstiller det i hvertfall. EE og EE/SFF versjonene markedsføres ikke som laptop-prosessorer, og jeg har ikke sett noen bærbare utstyrt med disse eller andre AM2-løsninger for den slags skyld. Det er fremdeles Turion og Mobile Athlon som brukes i de bærbare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...