Gå til innhold

Er det feil på min Fujifilm Finepix F30 ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter at mitt gode gamle Canon Powershot S40 tok kvelden, har jeg gått til innkjøp av Fujifilm F30. Et flott hendig kamera som tar gode skarpe bilder-også under dårlige lysforhold. Men en ting har slått meg med kamerainnstilling "scene position" og "night" med lukkertid helt opp til 15 sekunder og stativ skjer noe merkelig med bildene mine. Ved å forstørre bildene ( opp mot 100%) i bildevisningsprogram framkommer mengder av små lyse prikker spredt utover hele bildet - uavhengig av iso innstilling.

Har prøvd med annet minnekort, samt oppgradert firmware til ver 1.2. Fortsatt det samme er det samme. Har sett tilbake på bilder tatt med Canon - også der med lukkertid opptil 15 sekunder og her er bildene helt ok.

Noen andre F30 brukere som har opplevd noe liknende/eller kunne teste dette ut ?

Takknemmelig for konstruktive svar

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Etter at mitt gode gamle Canon Powershot S40 tok kvelden, har jeg gått til innkjøp av Fujifilm F30. Et flott hendig kamera som tar gode skarpe bilder-også under dårlige lysforhold. Men en ting har slått meg med kamerainnstilling "scene position" og "night" med lukkertid helt opp til 15 sekunder og stativ skjer noe merkelig med bildene mine. Ved å forstørre bildene ( opp mot 100%) i bildevisningsprogram framkommer mengder av små lyse prikker spredt utover hele bildet - uavhengig av iso innstilling.

Har prøvd med annet minnekort, samt oppgradert firmware til ver 1.2. Fortsatt det samme er det samme. Har sett tilbake på bilder tatt med Canon - også der med lukkertid opptil 15 sekunder og her er bildene helt ok.

Noen andre F30 brukere som har opplevd noe liknende/eller kunne teste dette ut ?

Takknemmelig for konstruktive svar

7078440[/snapback]

Hmm. Hvor lyse er disse prikkene, og hvor jevnt fordelt er de?

Sensoren har jo noen defekte pixler som blir korrigert under bildebehandlingen, og om denne funksjonen er defekt vil du se noen hvite pixler her og der. Jeg ser dem godt i det øyeblikket bildet vises på skjermen før kameraet er klart for nytt bilde. Når bildet er lagret på kortet er de borte.

Men her tror jeg du ser en annen effekt. Skal teste med vårt F30.

Skrevet

Effekten du snakker om er "hot-pixels". Jo lengre lukkertid, jo flere vil bli synlige. Vanlige farger er hvit, rød, grønn og blå. Hvis du har tatt et bilde mot en lys bakgrunn og oppdager sorte prikker derimot, har du sannsynligvis en "dead pixel".

Gjør noen Google søk på hot pixels, så vil du se at det er temmelig vanlig. På kamera som tilsynelatende er feilfrie, vil man også kunne finne hot-pixels ved lang lukkertid.

Ikke nødvendigvis noen grunn til panikk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...