Adamopel Skrevet 14. oktober 2006 Skrevet 14. oktober 2006 Dama kjøpte seg en 95 mod. Opel Astra 1.7D i vår, den har et mystisk problem med ladingen, og slik jeg forstår det, ikke den eneste Astra'n med det problemet. Siden Opel- forhandleren i Haugesund har feilsøkt tidligere for forrige eiger, uten å funne ut problemet, så har selvfølgelig jeg lyst å finne ut av det selv.. Dette er saken: ladelampen lyser av og til, slår seg av og på i humper, og en hører samtidig et klikk fra et relè som vi i går lokaliserte i hanskerommet eller i det området. Batteriet er byttet av forrige eiger, og er ok. Selv om vi kjører med lys og varme med ladelyset på, er det ingenting som tyder på at vi har holdt på å gå tom for strøm. Jeg har sjekket og rengjort polene på batteriet, jordingsforbindelsene fra batteriet til chassis og motor. Med unntak av en tynnere kabel som forsvinner inn i en kabelbunt med rør utenpå. Det er målt spenningsfall fra dynamo til batteri på verksted. Ladespenningen er et stykke fra optimale 14.4V. Tror jeg målte den til 13.6V en gang. Siden dette er et vanlig problem på Opel Astra 1.7D så håper jeg det er noen der ute i den store verden som kan gi meg noen feilsøkingstips. Jeg vurderer å kjøpe Haynes bøker til bilen, men vi må ha en bok for bilen og en bok for motoren
Stjernestøv Skrevet 15. oktober 2006 Skrevet 15. oktober 2006 Ja dette høres kjent ut. I og med den gode beskrivelsen av problemet tør jeg påstå at feilen ligger i ladekontrollreleet. Dette befinner seg under hanskerommet ute mot dørstolpen (bak plastdeksel). Hadde samme feil på en kundebil for en tid tilbake. Her hadde bilen også vært hos merkeverksted flere ganger uten å få rettet problemet. Bilen har vært feilfri etter at releet ble byttet. Mener at dette releet bare finnes på dieselutgaven av Astra. Releet lokaliserer du ved å slå tenningen av/på mens du holder fingeren på releene under plastdekselet hvis det står flere samlet på samme plass. (husker ikke dette 100%). Det bør også nevnes at opel har hatt problemer med ladelampen. Bytt den hvis det ikke lyser i lampen når tenningen slås på. Du får henge laderen på intil problemet er fikset.
Adamopel Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter Skrevet 16. oktober 2006 Ja dette høres kjent ut. I og med den gode beskrivelsen av problemet tør jeg påstå at feilen ligger i ladekontrollreleet. Dette befinner seg under hanskerommet ute mot dørstolpen (bak plastdeksel). Hadde samme feil på en kundebil for en tid tilbake. Her hadde bilen også vært hos merkeverksted flere ganger uten å få rettet problemet. Bilen har vært feilfri etter at releet ble byttet. Mener at dette releet bare finnes på dieselutgaven av Astra. Releet lokaliserer du ved å slå tenningen av/på mens du holder fingeren på releene under plastdekselet hvis det står flere samlet på samme plass. (husker ikke dette 100%).Det bør også nevnes at opel har hatt problemer med ladelampen. Bytt den hvis det ikke lyser i lampen når tenningen slås på. Du får henge laderen på intil problemet er fikset. 7074936[/snapback] Supert, dette skal vi prøve så snart vi får tid. Håper det bare er dette releêt som skaper seg. Vi mener å huske at ladelampen lyser når tenningen slås på. Dette skal vi selvsagt sjekke opp i så snart vi får sjangs. Takk for gode tips så langt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå