m0g1e Skrevet 13. oktober 2006 Skrevet 13. oktober 2006 (endret) Jeg sitter ofte å grubler på nettopp dette; Hvor nødvendig er det virkelig å oppdatere programmer, eller bruke nyere versjoner av programmer man allerede har? Jeg blir ofte irritert på meg selv pga at jeg ikke klarer å svare folk skikkelig på om det er best å bruke nyere versjoner av program eller ikke. Ofte rett og slett fordi jeg ikke kjenner til programmet og ikke vet hva som er bra eller dårlig ved den nyere utgaven av den. Det er mange måter å kunne katergorisere for å kunne bestemme seg for hvorvidt det er nødvendig med nyere versjoner. Sikkerheten må være på topp, samtidig som det ikke sluker til seg for mye ressurser. "Addons" som det ofte kommer med i nyere pakker, hva problemer det kan medføre på nyere versjoner er også problematisk... Så det kommer til noen programmer jeg gjerne ville ramset opp og fått vite litt om hva som er lurt og ikke lurt å oppdatere: MSN Min egen mening er at MSN Messenger har blitt så ressurskrevende og overblåst med reklame at jeg ikke klarer å bruke det lengere nesten. Men jeg er jo nyskjerrig på om de seneste versjonene (7.0 og 7.5) har noe bedre ved seg enn 6.2 og videre nedover til Messenger som følger med Windows XP. Er det sikkerhetshull i messenger som gjør det farlig å bruke etc? Norton AntiVirus 2002 til 2006 Jeg holdt meg til 2002 versjonen i lang tid pga at senere versjoner ikke ville installere på maskinen. Har prøvd 2004, 2005 og 06, og sliter noe voldsomt med ressurser og oppstartstid, om jeg i det hele tatt skulle finne på å bruke det noen gang... 2005 har jeg klart å ødelegge XP OSet 2 ganger på rad en gang uten at jeg forstod hvorfor. Men mange kompisser har jo Norton med i pakkePCn sin, og jeg lurer jo ofte på om jeg burde tipset dem om en tidligere versjon, uten at jeg vet 100% sikkert hvor lurt det er. 2002 har jeg hatt god erfaring med, og det har vært stabilt på de fleste maskiner jeg har installert det på. Likevel, er det like sikkert å bruke 02 som 06? Er det programvare som følger med ekstra på de nyere versjonene som er nødvendig for sikkerheten? Jeg oppfatter det slik at 02 og 06 har samme oppdateringene med "Virus Definitions lists" og andre oppdateringer til programmet, så jeg blir i tvil.. IE (MS Internett Explorer) Jeg har i senere tid erfart hvor mye kluss det er med å velge seg en greit fungerende nettleser. Har i lang tid vært tilhenger av IE 6 uten å tenke så mye over det, men de nyere versjonene (7.0) som drar omtrent et minimum på 40-60 MB RAM får meg til å tenke. Ukentlige sikkerhetshull hos MS påvirker også dette. Jeg tukler litt med Firefox 2.0 som jeg er helt ny i, og opplever selvsagt at en del tjenester og websider ikke fungerer like godt(?). Jeg vil jo gjerne ha en sikker nettleser som er ressursbesparende, og grei og bruke. Hvor usikkert er det med IE 7.0 i forhold til FF f.eks.? Ikke noe enkelt spm forstår jeg.. Nero Express For å ha et stabilt og greit program for enkel data-kopi og lagring ser jeg på eldre versjoner som sikkert og greit alterativ til nyere Nero 7 premium som har endeløse lister med ekstra programvare. Muligens enkelte funksjoner vil ikke finnes på eldre.. Jeg sitter fast på tanken med at jeg kan spare ressurser og tid på eldre programvare, men sikkerhet burde jo gå forran selv om det ikke alltid gjør det på mine PCer.. Flott med litt respons på det jeg skriver. Mulig jeg vil skrive noen flere programmer etter hvert.. Endret 13. oktober 2006 av nollie
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå