Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ser ikke ut som PCen booter, etter bytte av deler.


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg noe nytt hardware, nå er det installert. Alt gikk smertefritt, utenom det at jeg trengte ny PSU, fordi den gamle ikke hadde stor nok kapasitet.

 

Dette er hva jeg kjøpte;

 

AMD Athlon 64 X2 3800+ 2.0GHz Socket AM2

Sapphire Radeon X1900GT 256MB Skjermkort

ASRock ALIVESATA2-GLAN Socket AM2 AMD

TwinMOS 1024MB DDR2 PC4200

 

Problemet mitt er som følgenede, når jeg skrur på PCen høres alt normalt ut. De første angene fikk jeg en beep-code som jeg ikke tror skal være der. Jeg sjekket alt av hardware og startet igjen, da var den borte. Nå får jeg derimot ingen beep-code i det hele tatt, noe jeg synes er rart, pcen pleier vel å gi et beep når den booter ?

 

Alt av hardware er, så langt jeg kan se, i orden. Når jeg starter maskinen så høres det ut som dn booter, harddiskene går, og lager de lydene de skal lage. Det som ikke er som det skal er skjermen. Den står i standby når jeg skruer den på. Egentlig så ster den seg i standby når jeg setter på den pluggen mellom skjermkortet og ledningen til skjermen. Bruker en slik plugg, en transformator kan du vel kalle det, mellom kortet og den originale ledningen.

 

Så jeg lurer på om det er noe jeg må gjøre for å få et bilde på sjermen? Er det mulig at den skjermen jeg har ikke støtter skjermkortet? Med det mener jeg den transformatoren mellom kortet ok ledningen.

 

Eller er det ingenting på skjermen fordi det er noe annet som er galt med pcen?

 

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Du kan nok ikke konkludere at det er noe talt med hk utifra det du skriver.

Symptomene virker mer som ett hk/bios som ikke støtter din CPU-revisjon.

Ser at det er nødvendig med Bios 1.1 for en type X2 3800+.

 

For at PC'n din skal boote, må følgende være installert:

 

HK (som får nok strøm fra kompatibel PSU.. <hint> AMPs/rating 20/24-pins )

Min. 1 RAM-brikke (også lurt å starte med kun 1 første gang).

CPU (som er kompatibel med hk/bios).

Skjermkort (PCI-E/gammelt PCI).

 

Når du da får opp Bios.. kan du evt. koble til HD'er .. optiske drev.. ei RAM-brikke til...etc..

Lenke til kommentar
Du kan nok ikke konkludere at det er noe talt med hk utifra det du skriver.

Symptomene virker mer som ett hk/bios som ikke støtter din CPU-revisjon.

Ser at det er nødvendig med Bios 1.1 for en type X2 3800+.

 

For at PC'n din skal boote, må følgende være installert:

 

HK (som får nok strøm fra kompatibel PSU.. <hint> AMPs/rating 20/24-pins )

Min. 1 RAM-brikke (også lurt å starte med kun 1 første gang).

CPU (som er kompatibel med hk/bios).

Skjermkort (PCI-E/gammelt PCI).

 

Når du da får opp Bios.. kan du evt. koble til HD'er .. optiske drev.. ei RAM-brikke til...etc..

7000515[/snapback]

 

Så det kan altså være at det er biosen som må oppdateres ? For å gjøre dette må jeg ha en prosessor som støttes av biosen som allerede er der. Så da må jeg få tak i en sli prosessor midlertidig, oppdatere bios, og så kan min prosessor brukes ?

 

EDIT; Sjekket om det var noen BIOS oppdateringer som lå ute på hjemmesiden til HK produsenten. Der var det ingen som oppdaterte noe med CPU, bare diverse andre oppdateringer.

Endret av Cissa_K
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Så det kan altså være at det er biosen som må oppdateres ? For å gjøre dette må jeg ha en prosessor som støttes av biosen som allerede er der. Så da må jeg få tak i en sli prosessor midlertidig, oppdatere bios, og så kan min prosessor brukes ?

 

EDIT; Sjekket om det var noen BIOS oppdateringer som lå ute på hjemmesiden til HK produsenten. Der var det ingen som oppdaterte noe med CPU, bare diverse andre oppdateringer.

7000787[/snapback]

 

Du bør også sjekke CPU-support siden.. ikke bare "Download" for ditt hk.

Det var ihvertfall en forskjell for X2 3800+ mht. "all" og Bios v. 1.1.

 

Ja, dersom du har vært så uheldig å kjøpe en CPU som ikke er kompatibel med ditt hk/bios-revisjon, må/bør du ha en "billig-versjon" (gammel) som garantert vil sørge for at hk booter.

Har opplevd det med f.eks. Sempron og nettopp ett Asrock hk (S754).. Bootet da med en A64 (Newcastle) og oppdaterte bios. Satte Sempron'en tilbake og da gikk det fint. (Bare som ett eksempel.. har vært borte i flere slike tilfelle).

Lenke til kommentar

Så det kan altså være at det er biosen som må oppdateres ? For å gjøre dette må jeg ha en prosessor som støttes av biosen som allerede er der. Så da må jeg få tak i en sli prosessor midlertidig, oppdatere bios, og så kan min prosessor brukes ?

 

EDIT; Sjekket om det var noen BIOS oppdateringer som lå ute på hjemmesiden til HK produsenten. Der var det ingen som oppdaterte noe med CPU, bare diverse andre oppdateringer.

7000787[/snapback]

 

Du bør også sjekke CPU-support siden.. ikke bare "Download" for ditt hk.

Det var ihvertfall en forskjell for X2 3800+ mht. "all" og Bios v. 1.1.

 

Ja, dersom du har vært så uheldig å kjøpe en CPU som ikke er kompatibel med ditt hk/bios-revisjon, må/bør du ha en "billig-versjon" (gammel) som garantert vil sørge for at hk booter.

Har opplevd det med f.eks. Sempron og nettopp ett Asrock hk (S754).. Bootet da med en A64 (Newcastle) og oppdaterte bios. Satte Sempron'en tilbake og da gikk det fint. (Bare som ett eksempel.. har vært borte i flere slike tilfelle).

7001414[/snapback]

 

Takker, skal prøve dette.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Dette er enda vanskeligere enn å ha en (billig) kompatibel CPU.

 

Da må du få tak i:

 

En som har samme hk (eller med samme Bios-chip) som ditt hk.

Boote på dette hk med en Floppy/USB-stick som inneholder flash-utility og den Bios du skal oppgradere til.

*Før* du skal til å flashe.. gjør du noe "farlig".

Med egnet verktøy fjerner du BIos-chip.. og setter Bios-chip fra *ditt* hk (som du har tatt ut på forånd) i dette hk.

Så flasher du.

*Ikke* restart.

Ta ut Bios-chip og sett tilbake original.

Sett din Bios-chip tilbake i ditt hk.. og du skal da kunne boote med din nye CPU.

 

Du ser kanskje at dette involverer mer hardware i tillegg til risikoen for å være "skjelven på henda"/sette BIos-chip feil i.. og ødelegge 2 system (istedetfor "bare" å ha ett system som ikke booter med en gitt CPU).

Lenke til kommentar
Dette er enda vanskeligere enn å ha en (billig) kompatibel CPU.

 

Da må du få tak i:

 

En som har samme hk (eller med samme Bios-chip) som ditt hk.

Boote på dette hk med en Floppy/USB-stick som inneholder flash-utility og den Bios du skal oppgradere til.

*Før* du skal til å flashe.. gjør du noe "farlig".

Med egnet verktøy fjerner du BIos-chip.. og setter Bios-chip fra *ditt* hk (som du har tatt ut på forånd) i dette hk.

Så flasher du.

*Ikke* restart.

Ta ut Bios-chip og sett tilbake original.

Sett din Bios-chip tilbake i ditt hk.. og du skal da kunne boote med din nye CPU.

 

Du ser kanskje at dette involverer mer hardware i tillegg til risikoen for å være "skjelven på henda"/sette BIos-chip feil i.. og ødelegge 2 system (istedetfor "bare" å ha ett system som ikke booter med en gitt CPU).

7006769[/snapback]

 

Ok, et alternativ, men ikke et jeg er så veldig klar for å prøve.

 

Er det mulig å sende tilbake HK til nett butikken jeg kjøpte det av, for å få dem til å flashe BIOS, eventuelt til en databutikk som kan gjøre dette for meg ? Viss jeg sender til butikken jeg kjøpte HK av, vil dette gå på noen slags garanti ?

Viss jeg får en databutikk til å gjøre det for meg, vil dette bli dyrt ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ok, et alternativ, men ikke et jeg er så veldig klar for å prøve.

 

Er det mulig å sende tilbake HK til nett butikken jeg kjøpte det av, for å få dem til å flashe BIOS, eventuelt til en databutikk som kan gjøre dette for meg ? Viss jeg sender til butikken jeg kjøpte HK av, vil dette gå på noen slags garanti ?

Viss jeg får en databutikk til å gjøre det for meg, vil dette bli dyrt ?

7006841[/snapback]

 

Jada, det bør gå greit, ihverfall vet jeg at Komplett har vært "snille" her.

En kollega på jobben var i akkurat samme situasjon som deg. Sendte inn hk og fikke det tilbake med ny Bios-versjon kompatibel med CPU. (Mener han kun betalte for frakten til Komplett).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg bruker bare denne tråden siden det gjelder samme problem.

 

Jeg fikk tak i en AMD CPU Sempron 64 2800+ Socket AM2 1.6GHz 128kB Boxed

som i følge ASRock skal være støttet ved original BIOS.

 

Jeg satte denne i, men det er akkurat samme problem som nevnt over. Tok etter hvert ut del for del. Skjermkort, RAM, men fremdeles så er det ingenting som booter. Får ikke beep-code eller kommer inn i BIOS. Skjermen er i standby modus, eller Off-Mode som det også kalles.

 

Viss denne CPUen er i orden, og HK er i orden, skal jeg da ikke få en beep-code når bare CPU og HK er koblett sammen ?

 

Viss jeg skal få en beep-code betyr det enten av HK ikke støtter denne CPUen heller eller så er det HK som er ødelagt.

 

Trenger sårt hjelp til dette, har prøvd i minst en uke nå. På nippet til å sende alt tilbake til der det ble kjøpt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...