PMnormal Skrevet 5. oktober 2006 Skrevet 5. oktober 2006 Har vært alenepappa med gutt i første klasse, og ingen nettoppkobling i leiligheten i Bergen. Derfor har jeg måtte ta en liten ferie fra forumet, og kommer desverre til å forsvinne igjen for en periode. Må nok se til å få nett i Bergen også, men andre ting står nok høyere på prioriteringslisten for tiden. Det har også vært laber produksjon. Jeg har t.o.m. ikke fått tid til å redigere bildene fra siste Roma-tur. Dette ble veldig OT, men jeg kan berolige (?) dere med at jeg planlegger å gjøre comeback, både som bidragsyter her og i kritikken.
Merida Skrevet 6. oktober 2006 Skrevet 6. oktober 2006 Er ny i faget så jeg må bare spørre, er ei 35 mm linse bra til natur fotografering, eller er 50 mm bedre? Eller eventuelt hvilken er best?
ttd Skrevet 6. oktober 2006 Skrevet 6. oktober 2006 For det første, det finnes ikke en linse som er "best" til noe formål. Men om du skal tett innpå dyr som står langt fra deg, egner ingen av dem seg. For det andre sier "natur fotografering" ca. ingenting om HVA du skal ta bilder av. Kikk på denne du. http://www.tamroneurope.com/flc.htm
Merida Skrevet 6. oktober 2006 Skrevet 6. oktober 2006 Er klar over at man må ha en annen linse for å komme "nærmere" dyr, men det var ikkje det jeg tenkte på. Det var for å få med meg mest av fjell eller daler og da må man kansje ha en linse med litt vidvinkel. Men kansje di linsene som er nevnt her egner seg best til portrett, men det er no det jeg lurer på da
ttd Skrevet 6. oktober 2006 Skrevet 6. oktober 2006 For min del tror jeg at 35mm så absolutt ville være for trangt for landskapsfotografering(satt på et dslr med 1,5-1,6 crop). Ville gått videre.
ragamuffin Skrevet 6. oktober 2006 Skrevet 6. oktober 2006 Er klar over at man må ha en annen linse for å komme "nærmere" dyr, men det var ikkje det jeg tenkte på. Det var for å få med meg mest av fjell eller daler og da må man kansje ha en linse med litt vidvinkel. Men kansje di linsene som er nevnt her egner seg best til portrett, men det er no det jeg lurer på da 7016226[/snapback] Du sier jo svaret så og si selv. Ha med best mulig. En pen brennvidde (eller skal en si utsnitt) til landskap er 28mm og på et 1.6 crop kamera vil det si noe rundt 17 til 20mm. En vidvinkelzoom av typen 10-22/12-24 kan være aktuellt. Evt et fastobjektiv på 20mm.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå