Gå til innhold

Kabel til Nikon blitz


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du ser på den ene siden av blitzen så ser du en runding med en sikksakk pil ved siden av. Så lenge det kommeer direkte eller reflektert lys fra blitzen på kameraet til den rundingen så vil det fungere. Så fri sikt er ikke nødvendig, du bare passer på at du ikke dekker til sensoren helt.

 

http://www.mir.com.my/rb/photography/hardw...ShutterBlad.jpg

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar
Vil det si at du også må fyre av kameraets egen innebygde blitz?

6934277[/snapback]

Jepp, det er den som trigger SB-600 og SB800-blitzene. Men lyset fra kameraets egen blitz kommer ikke med på eksponeringen; det er en liten forsinkelse der så den eksterne trådløse blitzen går ikke av før den innebygde har slukket. Smarte saker :)

Lenke til kommentar
Vil det si at du også må fyre av kameraets egen innebygde blitz?

6934277[/snapback]

Jepp, det er den som trigger SB-600 og SB800-blitzene. Men lyset fra kameraets egen blitz kommer ikke med på eksponeringen; det er en liten forsinkelse der så den eksterne trådløse blitzen går ikke av før den innebygde har slukket. Smarte saker :)

6935195[/snapback]

 

Vil korrigere litt ang bruk av SB-600/800 i Commander-mode.

 

Den interne blitzen på kameraet kommer faktisk med på bildet, men kan styres med opp til + - 3 blendertrinn. Problemet er når styrken senkes, synker også avstanden de trådløse blitzene kan utløses.

Hvis det ikke ønskes kan den interne blitzen dekkes med et infrarødt filter, da blitzene som styres trådløst trigges infrarødt.

Den interne blitzen fungerer da tilsvarende Nikon SU-800.

Det infrarøde filteret er ekstrautstyr som kan kjøpes til D200.

Lenke til kommentar
På D200 har jeg ikke merket noe forskjell på avstand selv om den interne blitzen er avslått. Når den er avslått så får jeg bare et svakt lys fra den interne blitzen på helt nært hold med på bildet.

 

Menyene på D70 er ikke like greie så jeg har ikke sjekket det enda.

6936792[/snapback]

 

Testet ut dette sist uke. Ved full effekt på den interne blitzen, kunne remoteblitzen stå gjemt bak en reol, og likevel bli trigget. Remoteblitzen ble forøvrig brukt som utfyllingsblitz i et større butikklokale.

når jeg dempet den interne blitzen 2 blendertrinn, trigget ikke remoteblitzen. Gjentok testen flere ganger med samme resultat.

Lenke til kommentar
[Den interne blitzen på kameraet kommer faktisk med på bildet...

6936550[/snapback]

Hmm - har aldri sett at den interne har noen som helst effekt jeg, så jeg var sikker på at den trigget først - før eksponeringen ble gjort. Men den er jo såvidt svak i forhold til eksterne at det kanskje er derfor jeg ikke har lagt merke til den :)

 

Jeg bruker D70s da - kanskje det er annerledes på D200? Det er jo strengt tatt en stor fordel å kunne bruke den interne som fill-in noen ganger, men da må man jo kunne styre den separat fra de andre slik at man har kontroll.

Endret av Doogle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...