Gå til innhold

Guide for HDR


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Man tar ikke et HDR bilde, man tar flere eksponeringer av samme motiv, og så setter det sammen i Photoshop etterpå..

6930667[/snapback]

 

Vel, du kan jo få gode resultater fra 1 stk RAW eksponering og HDR-teknikk.

 

Ang. programvare finnes det to utbredte alternativer som jeg kjenner til, det er Adobe Photoshops Merge To HDR og HDR-Softs PhotoMatix (Ikke matRix folkens)

 

Sistnevnte har tileggsfunksjonalitet som skaper den maleriske effekten mange forbinder med HDR, men som egentlig heter Tone Mapping.

 

Eksempler:

Photoshops HDR (Eksponeringsblending):

chateau_small.jpg

 

Photomatix HDR+Tonemapping:

chateau_TMr.jpg

 

Ellers vil jeg legge til at jeg synes HDR gjør seg best som en funksjon for å i ettertid forbedre det dynamiske omfanget i bilder fra vanskelige lyssituasjoner, selv om mange har utviklet dette til en egen gren i fotografi, som feks Cambridge in Colour.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Et HDR-bilde er i seg selv ubrukelig. Det er kun et bilde med et enormt kontrastspenn i, en kontrast som er så stor at skjermen ikke klarer å gjengi alt.

Tone mapping er å ta dette hdr-bildet og komprimere ned kontrasten slik at det kan fremstilles på skjermen eller på en eventuell utskrift.

Lenke til kommentar

For å bruke bildene over som eksempel;

 

Det som har fått forklaringstittelen: "Photoshops HDR (Eksponeringsblending)". Ser for meg ut som det her er satt sammen flere bilder med forskjellig eksponering. Eks, man ser rommet som godt opplyst, samtidig som man kan se hva som befinner seg utenfor vinduene. Det er denne sammensetningen som jeg har skjønt gir et HDR bilde.

 

Bilde II har fått tittelen "Photomatix HDR+Tonemapping". Som tittelen her sier, så er dette også satt sammen til ett HDR bilde, men at man her også har benyttet/lagt til "tonemapping". Effekten av dette er tydeligvis ett helt annet lys. Kan f.eks sees rundt det som er av lyskilder inne i rommet.

 

Spm er om dette er en variant av HDR sammensetnignen som tar spesiellt tar hensyn til slike ting, eller om det er et program, funksjon eller plug-in som er benyttet etter at HDR bildet er satt sammen.

 

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Vel, du kan jo få gode resultater fra 1 stk RAW eksponering og HDR-teknikk.

 

Ang. programvare finnes det to utbredte alternativer som jeg kjenner til, det er Adobe Photoshops Merge To HDR og HDR-Softs PhotoMatix (Ikke matRix folkens)

 

Prøvde å lete, men fant det ikke i min Photoshop :cry: Jeg har Adobe photoshop, men det er ingen instilling som heter merge - hdr

Lenke til kommentar

Gå inn i topp-menyen under Window / Workspace / Keyboard Shortcuts & Menus

 

Velg arkfanen som heter Menus. Da vil du se tilgjengelige elementer i PS-menyene.

 

Åpne File og bla deg nedover til du finne Automate og under denne igjen skal

Merge to HDR ligge - sjekk om denne evt. er slått av.

 

PIMPIM

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Vel, du kan jo få gode resultater fra 1 stk RAW eksponering og HDR-teknikk.

6935150[/snapback]

 

Ikke enig. Du kan få til fancy tone-mapping-effekter fra kun et RAW-bilde, men for å lage et skikkelig HDR-bilde MÅ du ta flere eksponeringer. Du får ikke større dynamisk omfang fra et RAW-bilde ved å bruke HDR enn du får ved å bruke curves/levels.

Lenke til kommentar
Hvor kan en få kjøpt Photomatix programmet? Har trial versjonen, men den går jo ikke i lengden.
Kanskje det er en idè å prøve der du lastet ned trial versjonen, hdrsoft.com...

8557899[/snapback]

 

Jeg tenkte mer på noen norske forbindelser som kanskje kunne tilby det, istedet for å handle utenlands.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...